کنتاکتور خازنی چیست؟

کنتاکتور خازنی، یکی از تجهیزات الکتریکی است که برای محدودکردن جریان اولیه خازن مورد استفاده قرار می‌گیرد. خازن هنگامی که به شبکه وصل می‌شود، در لحظه اول دارای جریان حداکثر و ولتاژ صفر است. به‌این ترتیب در مدت زمان خیلی کوتاهی، یک جریان شدید هجومی که دارای فرکانس بالاست، دریافت می‌کند. این جریان با چنین شرایطی ممکن است موجب بروز یکسری مشکلات مانند نوسان شدید ولتاژ، قطع کلیدهای مینیاتوری، سوختن فیوزها، اختلال در سیستم‌های مخابراتی، تحریک سیستم‌های حفاظتی و بسیاری موارد دیگر شود.

کنتاکتور خازنی چیست؟

وظیفه کنتاکتور خازنی چیست؟

بسیاری از بارهایی که در تاسیسات برقی وجود دارند، از نوع سلفی و نیازمند توان راکتیو هستند. اما توان راکتیو را نمی‌توان از شبکه برق دریافت کرد و غیر مجاز است و هرکسی این‌کار را انجام دهد، باید جریمه‌های مالی سنگینی بابت آن بپردازد. برای همین در تاسیسات بزرگ، توان راکتیو را جبران‌‌سازی می‌کنند که به‌وسیله گروهی از خازن‌ها تامین می‌شود.

متداول‌ترین شیوه‌ای که برای جبران‌سازی توان راکتیو در تاسیسات بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، بانک خازن است که چندین خازن در کنار هم، آن را تشکیل می‌دهند. در این روش رگولاتور خازنی، وظیفه اندازه‌گیری مقدار توان راکتیو را برعهده دارد و این کار را به‌صورت مداوم انجام می‌دهد. بدین‌ترتیب ممکن است گاهی اوقات تعدادی از خازن‌ها را از مدار خارج یا آن‌ها را وارد مدار کند. حال وظیفه کنتاکتور خازنی چیست؟ در واقع این کنتاکتور با کمک رگولاتور خازنی، وظیفه وارد و خارج‌کردن خازن‌های مدار را بر عهده دارند.

انواع کنتاکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

کنتاکتورها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که برای خرید کنتاکتور خازنی هیمل باید با انواع آنها آشنا باشید. در ادامه درباره انواع کنتاکتور توضیحاتی ارائه داده ایم.

کنتاکتور سوئیچ تیغه چاقویی

این نوع کنتاکتور را می‌توان قدیمی‌ترین کنتاکتور موجود دانست که برای روشن و خاموش کردن موتورها به‌کار می‌رود. کنتاکتور تیغه چاقویی شامل یک اهرم و یک میله است که اهرم وظیفه دارد تیغه فلزی را بالا و پایین ببرد تا کنتاکتور فعال شود. این کنتاکتور نقاط ضعف بسیاری دارد و همین ضعف‌ها موجب شد که دیگر به‌ندرت از آن استفاده شود.

کنتاکتور دستی

حال می‌خواهیم ببینیم که این کنتاکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟ کنتاکتور دستی به‌عنوان یک جایگزین برای کنتاکتور تیغه چاقویی طراحی و معرفی شد که عملکرد بهتری دارد. اما مشکل کنتاکتور دستی این است که عملکرد آن به‌صورت دستی است.

کنتاکتور مغناطیسی

کنتاکتور مغناطیسی به‌صورت الکترومکانیکی کار می‌کند و نیازی به دخالت انسان ندارد. این نوع کنتاکتور یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های کنتاکتور موجود است و می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد. ویژگی‌های این کنتاکتور موجب می‌شود که خطرات ناشی از کنترل دستی کنتاکتور توسط انسان کاهش پیدا کند. کنتاکتور مغناطیسی فقط به یک حداقل مقدار جریان کنترلی برای باز یا بسته کردن مدار نیاز دارد. استفاده از این کنتاکتور در کاربردهای صنعتی بسیار رایج است.

برای مشاهده خارن های هیمل اینجا را کلیک کنید.

کنتاکتور خازنی چیست؟

کاربرد کنتاکتور در تابلو برق چیست؟

کنتاکتور در تابلو برق و تجهیزات تابلویی ساختمان ، نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کنترل نورپردازی. از کاربرد کنتاکتور می‌توان به کاربرد در سیستم‌های روشنایی اشاره کرد. در سیستم‌های بزرگ روشنایی قدرت، مانند آن‌هایی که برای کنسرت‌های موسیقی یا سیستم‌های روشنایی استادیوم‌های ورزشی با چراغ‌های بزرگ اجرا می‌شود، همیشه از یک کنتاکتور به‌عنوان یک مؤلفه اتصال یا یک قطع‌کننده مدار به چراغ‌ها استفاده می‌کنند.
  • کنترل موتور الکتریکی. یک موتور الکتریکی سه‌فاز با توان بالا، مانند آنچه در صنعت استفاده می‌شود، به کنتاکتورها به‌عنوان یک مؤلفه اتصال یا یک قطع‌کننده مدار الکتریکی نیاز دارد تا جریان برق به موتور را قطع و وصل کند. عملکرد کنتاکتور به‌عنوان یک عامل کنترل بر روی موتور‌های الکتریکی، معمولا به‌عنوان استارتر مغناطیسی شناخته می‌شود.
  • سوئیچ‌های انتقال. سوئیچ‌های انتقال سیستم‌هایی در ATS هستند. این بخش همیشه از کنتاکتورها استفاده می‌کند، زیرا به ظرفیت کنترل توان زیاد و سرعت انتقال سریع که کنتاکتورها دارند، نیازمند است.

کنتاکتور خازنی چیست؟

انواع کنتاکتورهای مورد استفاده در تابلو برق

انواع کنتاکتور در تابلو برق را می‌توان به دو دسته کنتاکتورهای AC و DC تقسیم‌بندی کرد. هر کدام از این کنتاکتورها زیر شاخه‌هایی دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • کنتاکتورهای مغناطیسی IEC، رتبه‌بندی دقیقی را برای سوئیچینگ مدار برق و قطع خودکار در هنگام قطع برق ارائه می‌دهند.
  • کنتاکتورهای مغناطیسی NEMA، معمولاً به عنوان کنتاکتور موتور و برای تعویض بارهای گرمایشی، خازن‌ها و ترانسفورماتورها در ساختمان‌ها، زیرساخت، نفت و گاز و کاربردهای اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شوند.
  • کنتاکتورهای مغناطیسی DP، بارهای الکتریکی را در برنامه‌های HVAC، پردازش داده‌ها و خدمات غذایی کنترل می‌کنند. کنتاکتورهای روشنایی در مدارهای روشنایی استفاده می‌شوند.
  • کنتاکتورهای بالابر، بالابرهای الکتریکی، جرثقیل‌های سبک و اپراتورهای درب را کنترل می‌کنند.
  • کنتاکتورهای جیوه‌ای که از جیوه به‌عنوان ماده تماسی برای باز و بسته کردن مدارها در ترانسفورماتورهای الکتریکی، خازن‌ها و بخاری‌ها استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب کاربرد کنتاکتور در تابلو برق

هر قطعه الکتریکی مزایا و معایبی دارد. کنتاکتور نیز از این مسئله مستثنی نیست. در ادامه مزایا و معایب کنتاکتور را بررسی می کنیم.

برای بررسی محصولات بیشتر به نمایندگی رسمی هیمل رجوع کنید : نمایندگی رسمی هیمل – صبا صنعت

مزایای کاربرد کنتاکتور در تابلو برق

مزایای این قطعه الکترومغناطیسی عبارتند از:

● دارای عملکرد ساده‌ای است.

● از ظرفیت بارگذاری قابل‌توجهی برخوردار است.

● ساختار پیچیده‌ای ندارد.

● برای رتبه‌بندی‌های گوناگون در دسترس قرار دارد.

● اندازه آن می‌تواند بسیار کوچک و جمع وجور باشد. مانند مینی کنتاکتورها.

● قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد.

● نگهداری از آن آسان است.

● در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین می‌تواند به‌خوبی کار کند.

● دارای کاربرد وسیعی است مانند سیستم روشنایی، هیتر، موتور و …

● انواع مختلفی از آن موجود است، مانند کنتاکتور میله‌ای، مدولار، خازنی و …

● به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان آن را نصب کرد.

● اتلاف گرمای چندانی ندارد و به‌همین‌دلیل نیازی نیست برای آن خنک‌کننده نصب شود.

● اتصال ترمینال آن دارای گزینه‌های مختلفی است، مانند نوع فنری و پیچی.

● طول عمر آن زیاد است.

● لوازم جانبی الکتریکی و مکانیکی متنوع و گسترده‌ای دارد.

● می‌تواند جریان را به‌سرعت تغییر دهد.

● قابلیت تحمل جریان‌های هجومی بالا را دارد.

● مصرف برق آن کم است.

● می‌توان از آن برای بارهای AC و DC استفاده کرد.

معایب کنتاکتور

کنتاکتور‌ها دارای معایبی هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● از نظر حفاظتی، هیچ المانی مثل قطع‌کننده مدار ندارد.

● در برابر لرزش و نویز آسیب‌پذیر است.

● کنتاکت‌های آن به آسانی جوشکاری می‌شوند.

● کویل‌های آن ممکن است خیلی راحت بسوزند.

● در شرایط محیطی نامناسب، نمی‌توان از کنتاکتور استفاده کرد.

● فناوری جدیدی ندارد.

● دمای بیش از اندازه می‌تواند به کنتاکتور آسیب برساند.

● رتبه ورودی بالایی ندارد.

● هارمونیک‌ها ممکن است روی سیم‌پیچ کنتاکتورها اثر منفی بگذارند، به‌خصوص اگر سیم‌پیچ آن‌ها الکترونیکی باشد.

● فرسودگی اجزاء کنتاکتور موجب خوردگی آن‌ها می‌شود.

● هیچ‌گونه عملکرد ارتباطی ندارد.

سخن پایانی

کنتاکتور یکی از قطعات اصلی در تابلو برق است که کاربردهای فراوانی دارد. به‌همین‌دلیل اگر قصد خرید کنتاکتور برای نصب در تابلو برق را دارید، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که باکیفیت و از برندهای معتبر باشند. گروه فنی مهندسی صبا صنعت، تنها نماینده برند هیمل، افتخار دارد که باکیفیت‌ترین تجهیزات الکتریکی را با قیمتی رقابتی عرضه کند. برای خرید انواع کنتاکتور هیمل با ما تماس بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟