کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟

بیکاری، یکی از چالش‌های مهم اقتصادی در جوامع مختلف است و تأثیر قابل توجهی بر زندگی افراد و رشد اقتصاد دارد. در ایران نیز نرخ بیکاری یکی از موضوعات مهم و مورد بررسی است. در ادامه بر اساس اخبار روز و خبر فوری ، نرخ بیکاری در استان‌های ایران تعیین شده و آخرین اخبار روز مربوط به استان‌هایی که بیشترین و کمترین نرخ بیکاری را دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بررسی و مقایسه آمار بیکاری استان‌ها

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان ۱۴۰۲، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان بیشترین نرخ بیکاری را داشته‌اند. این نتایج خبر فوری نشان می‌دهد که این استان‌ها با مشکلات اقتصادی و بیکاری بیشتری مواجه هستند. در این استان‌ها، شرایط اقتصادی و فرصت‌های شغلی کمتری وجود دارد که باعث افزایش نرخ بیکاری می‌شود.

بر طبق تحقیقات اخبار روز ، استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند. به نظر می‌رسد این استان‌ها شرایط اقتصادی و فرصت‌های شغلی بهتری نسبت به سایر استان‌ها داشته باشند که منجر به کاهش نرخ بیکاری در این مناطق شده است.

عوامل بیکاری در استان‌ها

آخرین اخبار روز حاکی از آن است که دلیل نرخ بالای بیکاری برخی استان‌ها، عوامل مختلفی مانند بی‌ثباتی اقتصادی، فقدان سرمایه‌گذاری، کمبود فرصت‌های شغلی و توسعه ناکافی برای صنایع و کسب و کارهاست. در عین حال، استان‌هایی که با کمترین نرخ بیکاری روبرو هستند، معمولاً سرمایه‌گذاری بیشتری در زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی داشته‌اند و برنامه‌های توسعه‌ای مناسب برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این مناطق اجرا شده است.

کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟

آمار بیکاری تابستان 1402

بر اساس تحلیل اخبار روز ، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این فصل، جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر به ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر افزایش یافته که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان (۱۵ تا ۲۴ ساله) نیز در تابستان ۱۴۰۲ به ۲۰.۱ درصد رسیده که نشان می‌دهد ۲۰.۱ درصد از افراد فعال در این گروه سنی در این فصل بیکار بوده‌اند.

در زمینه تغییرات بازار کار، اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، حدود یک میلیون نفر افزایش یافته است. تعداد مردان شاغل نیز ۹ دهم درصد و تعداد زنان شاغل یک درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته است.

بر طبق اخبار روز ، نرخ بیکاری در این رده سنی، در همین بازه زمانی یک درصد کاهش داشته است. بیکاری در مردان یک درصد کمتر شده و بیکاری در زنان نیز ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

این نتایج خبر فوری نشان می‌دهند که در تابستان ۱۴۰۲، اشتغال و کاهش بیکاری در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در ایران بهبود یافته، هرچند کاهش بیکاری در زنان بیشتر از مردان بوده است. این افزایش در اشتغال می‌تواند نشان دهنده بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در این بازه زمانی باشد.

کدام استان ها بیشترین آمار بیکاری را دارند؟

نرخ مشارکت اقتصادی

بخش دیگری از تحلیل‌های مرکز آمار ایران به مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر اختصاص دارد. طبق این گزارش، مشارکت اقتصادی در نقاط شهری کشور ۹ دهم درصد و در نقاط روستایی ۱.۳ درصد افزایش یافته است. همچنین، بیکاری در این رده سنی در نقاط شهری هشت‌دهم درصد و در نقاط روستایی ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۰ درصد بیشترین سهم اشتغال را در نظر گرفته است. بخش‌های صنعت با ۳۴ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد نیز در این زمینه قرار دارند.

بر طبق تحقیق اخبار روز ، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور در تابستان ۱۴۰۲ به ۴۱.۶ درصد رسیده است که نسبت به تابستان سال گذشته (۴۱ درصد) افزایش داشته است. استان‌های زنجان، اردبیل، مازندران، همدان، آذربایجان غربی، قزوین، کردستان و گیلان بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را به ترتیب دارند.

این نتایج خبر فوری نشان می‌دهند که مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در نقاط شهری و روستایی افزایش یافته است. همچنین، بخش خدمات با بیشترین سهم اشتغال در کشور بوده و نرخ مشارکت اقتصادی نیز در برخی استان‌ها بالاتر است.

حرف آخر

بر اساس گزارش اخبار روز ، تحلیل نرخ بیکاری در استان‌های ایران نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و لرستان با بیشترین نرخ بیکاری مواجه هستند. این موضوع نشان می‌دهد که این استان‌ها نیاز به توجه بیشتر در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی دارند. از سوی دیگر، در تحقیقات خبر فوری استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و زنجان با کمترین نرخ بیکاری شرایط اقتصادی و فرصت‌های شغلی مناسب‌تری داشته‌اند. بررسی آخرین اخبار روز حاکی از آن است که تحقیق درباره علل این تفاوت‌ها و اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش بیکاری در استان‌های با نرخ بالا و تقویت اقتصاد استان‌های با نرخ پایین می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال و کاهش بیکاری در کل کشور کمک کند.

منبع:

برآورد نقطه‌ای نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲، سازمان آمار ایران، ۲۰۲۳.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟