کاربرد انواع پروفیل در معماری و طراحی داخلی

کم‌تر کسی وجود دارد که از دیدن طراحی و معماری زیبای خانه‌ها، به وجد نیاید. حتی اگر تخصص ما در این زمینه نباشد، با این وجود از طراحی داخلی مدرن خانه‌ها لذت می‌بریم و گاها زمان خود را به بازدید از آن‌ها اختصاص می‌دهیم.

تا جایی که امروزه در زمینه‌های معماری داخلی، بازی‌های مختلفی طراحی و سنین مختلف را به پای خود کشانده است. یکی از دلایل این موضوع، به تصویر کشیدن علایق شخصی هر فرد می‌باشد که شاید هر شخص امکان پیاده‌سازی آن را در محل زندگی فردی خود نداشته باشد.

اما تمام این موارد تنها یک وجه از این صنعت گسترده می‌باشد. اگر بخواهیم نگاهی تخصصی‌تر به این صنایع داشته باشیم، صحبت از عضو جدانشدنی آن‌ها منسوب به پروفیل، به میان می‌آید. پاسخ به این پرسش که پروفیل چیست و چه کاربردهایی دارد، موضوعی است که در مقاله پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

کاربرد انواع پروفیل در معماری و طراحی داخلی

پروفیل چیست؟

پروفیل‌ها بسیار متنوع بوده و محصولات فولادی زیادی را شامل می‌شوند. به همین دلیل کاربرد زیادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز دارند. در تعریف به قطعه‌ای که سطح مقطع آن در یک طول مشخص ثابت باشد، پروفیل گفته می‌شود.

پروفیل از ورق نورد گرم و به کمک فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. برای تولید پروفیل از ورق با استاندارد ST37 استفاده می‌گردد. دو روش ساخت مستقیم و غیرمستقیم برای انواع پروفیل وجود دارد که هر کدام مختص به یک نوع از پروفیل است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دسته‌بندی پروفیل‌ها از کدام منظر انجام می‌شود؟

به‌طور کلی پروفیل‌ها از لحاظ نوع سطح مقطع و نوع ورق مصرف شده در تولید آن، تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع پروفیل از لحاظ شکل سطح مقطع

در دسته‌بندی کلی و فارق از جنس ورق مصرفی، پروفیل به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. پروفیل باز

پروفیل باز در اصطلاح به پروفیلی اطلاق می‌شود که سطح مقطع آن باز است و معمولا بر اساس شباهت‌ ظاهری آن‌ها به حروف انگلیسی نام‌گذاری می‌شود. پروفیل زد، سی، آبرو، تیرآهن و غیره از انواع پروفیل باز به شمار می‌آیند. پروفیل‌های باز غالبا از طریق روش مستقیم تولید می‌شوند.

  1. پروفیل بسته

در مقابل، پروفیل‌های بسته، سطح مقطع باز ندارند و برای ساخت آن‌ها از روش غیرمستقیم استفاده می‌شود. لوله و قوطی پروفیل، از انواع بسته محسوب می‌شوند و خود انواع گوناگونی دارند.

انواع پروفیل از لحاظ جنس ورق

در دسته‌بندی دیگر، پروفیل را از منظر جنس تولید شده دسته‌بندی می‌کنند. پروفیل در جنس‎هایی همچون استیل، گالوانیزه، کامپوزیت، یو پی وی سی و آلومینیوم تولید می‌شوند.

پروفیل ها در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، گستره تنوع پروفیل‌ها بسیار زیاد است. به تناسب نوع آن، کاربرد نیز متنوع خواهد بود. شماری از کاربردهای مهم پروفیل‌ها به شرح زیر است:

کاربرد انواع پروفیل در معماری و طراحی داخلی

  • عمران و ساخت و ساز
  • ساخت چهارچوب فلزی
  • صنایع نفت و گاز
  • سوله سازی
  • صنعت معماری و طراحی داخلی

کاربرد انواع پروفیل در معماری و طراحی داخلی

چهارچوب چیست و چگونه تولید می‌شود؟

به محل اتصال در و پنجره در ساختمان‌ها، چهارچوب گفته می‌شود. چهارچوب‌ها امروزه به علت مقاومت بالا، از فولاد ساخته می‌شوند و از  اجزای مهم و غیرقابل جایگزین در هر ساختمان می‌باشند. انواع چهارچوب شامل فرانسوی، مکزیکی، رومی و ساده می‌شود.

یکی از نکات مهم در به‌کارگیری چهارچوب فلزی آماده، آن است که باید توجه داشت که عملیات جوشکاری در پروسه تولید با بالاترین کیفیت انجام گیرد.در غیراین‌صورت، حتی اگر چهارچوب استفاده شد با کیفیت باشد، خروجی کار کیفیت و دوامی بسیار پایین خواهد داشت.

آیا قیمت پروفیل همواره ثابت است؟

واضحا خیر؛ قیمت خرید قوطی آهن و انواع پروفیل همواره تحت تاثیر عوامل گوناگون، دچار نوسانات خواهد بود. این تغییرات تحت تاثیر عواملی همچون:

  • قیمت مواد اولیه
  • عرضه و تقاضا
  • واسطه در خرید
  • برند کارخانه تولیدکننده
  • تورم و نوسانات ارزی

می‌باشد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان، تولید و عرضه انواع پروفیل‌ها با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب انجام می‌گیرد. انواع بسیاری از پروفیل‌های آهنی همچون زد، نبشی، قوطی، لوله و غیره در این کارخانه تولید و عرضه می‌شوند.

همچنین قابل ذکر است که عرضه این مقاطع در این کارخانه بدون واسطه انجام می‌پذیرد. همین برتری، خود منجر به تفاوت قیمت این کارخانه با دیگر مراکز فروش می‌شود. کارخانه شاهین فلز سپاهان، به کمک متخصصین مجرب خود، به یکی از مراکز بزرگ و مطرح تولید پروفیل مقطع باز و بسته در ایران مطرح شده است.

کاربرد انواع پروفیل در معماری و طراحی داخلی

این شرکت به عنوان نماینده فروش مستقیم کارخانجات تولیدی در سراسر کشور، انواع محصولات فولادی را به قیمت درب کارخانه برای مشتریان خود ارسال می‌کند.

کارخانه شاهین فلز سپاهان، علاوه بر تولید و ارائه انواع پروفیل، یکی از مراکز معتبر و مطرح در ساخت چهارچوب فلزی آماده فرانسوی است. این خدمت در کارخانه شاهین فلز سپاهان با بهترین کیفیت و هزینه انجام می‌گردد.

جمع بندی

در مطلبی که ارائه شد، به بررسی پروفیل‌ و اهمیت کاربرد آن‌ها در صنایع معماری و ساختمان‌سازی پرداختیم. علاوه بر آن، شرکتی را معرفی کردیم که انواع پروفیل آهنی را با بهترین کیفیت و قیمت به متقاضیان آن ارائه می‌دهد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان، پروفیل‌های فولادی همچون پروفیل زد، آبرو، قوطی، لوله و غیره را با بهترین کیفیت و نازل‌‌ترین قیمت، به خریداران ارائه می‌دهد. اگر شما نیز قصد خریداری و یا استفاده از محصولات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه ‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.

تلفن:  03145273010

وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com

آدرس کارخانه: اصفهان، شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 14/1

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟