چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

امروزه استفاده از کیسه‌های زباله به‎‌قدری در سراسر جهان همه‌گیر شده که در دورافتاده‌ترین روستاها نیز یکی از انواع کیسه‌های زباله را پیدا خواهید کرد. کیسه‌های زباله در ساده‌ترین حالت با جلوگیری از شیوع بیماری و پخش شدن میکروب‌های جان افراد زیادی را نجات می‌دهند.

آیا تاریخچه اولین کیسه زباله را می‌دانید، چرا باید از این محصول استفاده کنیم و انواع و کاربردهای این محصول را می‌شناسید؟ نگران نباشید ما در این مطلب به‌طوردقیق به این سوالات پاسخ خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

از چه زمانی مردم از کیسه های زباله استفاده کردند؟

قبل از اختراع کیسه‌های زباله، آمریکایی‌ها زباله خود را دفن می‌کردند یا آن را می‌سوزاندند. اگر مردم کشاورز

بودند زباله‌های خود را به حیوانات مزرعه می‌دادند. روش دیگر برای دفع زباله ریختن آن در اقیانوس بود.

زباله‌های رها شده در گودال، خیابان یا فاضلاب‌ها علاوه بر این‌که منجر به آلودگی آب آشامیدنی و انواع بیماری می‌شد محلی نیز برای سکونت حشرات و جوندگان بود. نیازی به گفتن نیست که زندگی قبل از کیسه‌های زباله چقدر متفاوت از امروز بود، اما این وضعیت در آن دوران باعث شده بود که در ویرجینیای غربی شکار کرکس را ممنوع کنند، زیرا این موجودات یک راه‌حل طبیعی برای مدیریت پسماند بودند.

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

تاریخچه‌ی کیسه‌های زباله؛ اختراع

در دوران جنگ جهانی دوم، هری واسلیک (Harry Wasylyk) در حال آزمایش روی موادی جدید با قابلیت ضدآب و کششی به نام پلی‌اتیلین بود، که متوجه شد می‌تواند از این مواد برای تولید کیسه پلاستیکی زباله استفاده کند. بدین‌ترین اولین کیسه پلاستیکی برای قرار گرفتن در سطل زباله در سال 1950در بیمارستان وینیپگ (Winnipeg General Hospital) مورد استفاده قرار گرفت.

کیسه‌های زباله اولیه به رنگ سبز بودند و برای مصارف مسکونی در نظر گرفته نشده بودند. این کیسه‌ها با هدف جلوگیری از گسترش فلج اطفال به بیمارستان وینیپگ فروخته شد. بعدها شرکت Union Carbide ایده کیسه زباله را خریداری کرد و در در اواخر دهه 1960، اولیه کیسه سبز رنگ برای استفاده در منازل تولید شد.

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

به‌طوریقین همه‌ی ما دارای سطل‌های زباله در سایزهای مختلف هستیم، که گاهی فکر می‌کنیم نیازی نیست، داخل آن کیسه قرار دهیم، اما با بررسی فواید این محصول، متوجه راحتی، تمیزی و ایمنی آن خواهید شد

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

  1. کیسه‌های زباله سطل زباله را تمیز نگه می‌دارد؛ اگر داخل سطل زباله کیسه نباشد، با گذشت زمان نه‌تنها بوی بقایای زباله باقی می‌ماند بلکه باعث پوسیدگی نیز خواهد شد. همچنین احتمال این وجود دارد که با پسماندهای تیز سطل زباله شکسته یا سوراخ نیز شود. البته سطل زباله بدون کیسه بعد از مدتی تبدیل به مکانی برای جذب کپک، مگس، سوسک و… خواهد شد.
  2. دوام و عمر سطل زباله بیشتر خواهد شد؛ شاید هیچ مدرک علمی در این زمینه نباشد اما طبق مشاهدات افراد مختلف در سال‌های طولانی مشخص شده است که سطل زباله‌هایی که کیسه دارند عمر و دوام طولانی‌تری خواهند داشت. افرادی که از سطل زباله بدون کیسه استفاده کرده‌اند، در این زمینه تجربه شکسته شدن دسته، ترک خوردن و از بین رفتن سطل زباله را داشته‎‌اند.
  3. زندگی‌تان را آسان خواهد کرد؛ مهم نیست که داخل سطل کیسه می‌گذارید یا در سفر از کیسه‌ زباله بنددار استفاده می‌کنید، اینکه در فضای بیرون مجبور نیستید برای دور ریختن کوچک‌ترین زباله تا سطل بروید یا بعد از خالی کردن زباله‌ها خانگی در محل مخصوص، سطل کثیف و بودار را بشویید، مزیت بزرگی است!
  4. به‌راحتی از شر زباله‌ها راحت می‌شوید؛ تصور کنید برای خالی کردن سطل زباله در کوچه یا خیابان با یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو شوید یا یک باد ملایم شروع به وزیدن کنید، چه اتفاقی برای زباله‌هایی که در سطل پخش هستند و لباس‌تان خواهد افتاد؟ علاوه بر این ماموران شهرداری در هنگام جمع‌آوری زباله می‌توانند سریع‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر این دورریختی‌های بدبو را از خیابان‌ها جمع کنند.

انواع کیسه زباله و کاربرد

امروزه کیسه زباله در ابعاد مختلف، رنگ‌های متنوع با کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند که عبارتند از:

کیسه زباله براساس ابعاد و کاربرد

  • 60×50 مصرف خانگی
  • 70×55 مصرف خانگی
  • 80 ×60 مصرف خانگی
  • 80 × 65 مصرف خانگی
  • 90 ×70 مصرف خانگی و مشاغل مانند فروشگاه‌های بزرگ
  • 100×80 مصرف خانگی و مشاغل مانند کارخانه‌ها
  • 120×80 مصرف خانگی و مشاغل
  • 120×100 مصرف رستوران‌ها، مجالس و صنعتی
  • 130×100 مصرف رستوران‌ها، مجالس و صنعتی
  • 150×120 مصرف رستوران‌ها، مجالس و صنعتی

انواع کیسه پسماند بیمارستانی

کیسه زباله در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی به‌صورت اختصاصی و با دریافت تائیدیه از واحدهای کنترل کیفیت و در  3 مدل تولید می‌شود که عبارتند از:

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

– مخصوص پسماند عفونی؛ همان‌طور که از نام این کیسه معلوم است، این نوع برای پسماندهای عفونی، خطرناک با به‌ویژه امکان شیوع بیماری، کاربرد دارد. به‌دلیل خطرناک بودن این مدل زباله طبق مصوبه وزرات بهداشت تأکید دارد که رنگ کیسه زرد، قرمز، نارنجی و مشکی با علامت «پسماند عفونی» یا «BIOHAZARD» تولید شود.

– مخصوص پسماند غیر عفونی؛ این مدل کیسه زباله مخصوص زباله‌های کاملاً بی‌خطر و بدون عفونت مانند پلاستیک، کاغذ، پنبه و… است که بیشتر در رنگ مشکی تولد می‌شود، اما با توجه به سفارش بیمارستان در رنگ‌های دیگر مانند قهوه‌ای، سفید، سبز و… نیز تولید می‌شود.

– امحای پسماند عفونی؛ کیسه  زباله امحا یا کیسه شیمیایی برای از بین بردن خون، ادرار و هرگونه پسماند مربوط به موجودات زنده با خطر عفونی کاربرد دارد. پس از جمع‌آوری این نوع زباله ابتدا باید در دستگاه امحا فرآیند بی‌خطر‌سازی انجام و سپس دفن یا سوزانده شود.

* عمدتاً بیشتر کیسه‌های که برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی تولید می‌شود از نوع کیسه زباله بنددار است.

انواع کیسه زباله براساس نوع تولید

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

– کیسه زباله بنددار؛ کیسه بنددار با هدف استفاده از حجم کلی کیسه تولید می‌شوند. فرآیند تولید این کیسه مانند کیسه بدون بند است با این تفاوت که در قسمت دهانه کیسه قسمتی برای بند در نظر گرفته می‌شود تا از ریختن زباله جلوگیری شود. کیسه بدون بند برای این‌که دهانه آن گره بخورد، معمولاً مقداری از حجمش را خالی می‌گذارند اما در این مدل کیسه نیاز به گذاشتن فضای خالی نیست و دیرتر از بدون بند پُر می‌شود.

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

– کیسه زباله رولی و برگه‌ای؛ کیسه‌های زباله علاوه بر مدل و سایز، برای راحتی مصرف‌کننده در دو نوع برگه‌ای و رولی تولید می‌شوند. کیسه برگه‌ای به‌صورت تا شده روی یکدیگر و در یک بسته‌بندی قرار می‌گیرند که بیشتر کیلویی فروخته می‌شوند.

کیسه‌های رولی به دور یک برگه، مقوا یا پلاستیکی رول و برای جدا شدن انتهای کیسه پرفراژ زده می‌شود و معمولاً در بسته و رول‌های سه‌تایی در بازار موجود هستند.

چرا باید از کیسه زباله استفاده کنیم؟

– کیسه زباله رنگی و معطر: کیسه‌های زباله برای تنوع در رنگ‌های مختلف و با اسانس‌های گوناگون نیز تولید می‌شوند. کیسه رنگی و معطر همان فرآیند تولید کیسه معمولی را طی می‌کنند با این تفاوت که مرحله‌ای برای رنگ شدن و همچنین اضافه کردن اسانس گل و میوه‌های مختلف به آن اضافه می‌شود.

– کیسه زباله لندنی؛ این مدل کیسه شبیه کیسه رولی است که فقط در سه سایز 90×70، 90×65 و 80×65 و عمدتاً در رنگ مشکی تولید می‌شود. عده‌ای علت نام‌گذاری این کیسه را به‌دلیل هم‌سایز بودن با کیسه زباله‌های شهر لندن انگلیس می‌دانند!

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟