نقشه utm | اصطلاحی که در سال 1402 حتما باید بدانید

نقشه utm | اصطلاحی که در سال 1402 حتما باید بدانید

نقشه utm اصطلاحی که در سال 1402 حتما باید بدانید چرا که از سال 1390 به بعد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سند تک برگی به عنوان سند بدون قابلیت جعل رو نمایی کرده است و تمامی سندهای قبل از سال 1390 اعم از سندهای منگوله دار، بنچاق و… می توانند از طریق سامانه صدور سند، تبدیل به سند تک برگی شوند و لازمه دریافت سند تک برگی، تهیه نقشه utm می باشد. با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا هر آنچه باید درباره نقشه utm بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آشنایی اولیه با سیستم مختصات utm

سیستم مختصات یو تی ام برای اولین بار توسط جغرافی دان فنلاندی اختراع شد و از آن برای تهیه نقشه های دریایی به کار گرفته می شد و UTM مخفف عبارت Universal Transverse Mercator که ترجمه آن سیستم تصویر مرکاتور است.

در سیستم یو تی ام کره زمین به 60 زون که هر زون 6 درجه می باشد تقسیم می شود که به صورت utm 40S – 405852N که 40 شماره زون است و 545564E عرض شمالی و 405852N طول شرقی می باشد.

نقشه utm به نقشه ای گفته می شود که سیستم مختصات استفاده شده در آن utm است و مورد تایید سازمان ها و ادارات دولتی همچون: شهرداری، ثبت اسناد، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، نظام مهندسی، دادگستری، امور اراضی، جهاد سازندگی و… می باشد و در بخش های مختلف از این نقشه استفاده می نمایند.

مقیاس مورد استفاده در ایران 1:500، 1:1000 1:2000، 1:5000 و… می باشد مشخصه های اصلی نقشه سیستم مختصات و مقیاس آنها است. که برای شهرداری مقیاس مورد استفاده 1:500 و برای سازمان ثبت اسناد از نقشه های با مقیاس 1:1000 یا 1:2000 به کار برده می شود.

کاربرد نقشه utm چیست؟

از مهم ترین کاربردهای نقشه utm می توان به ارائه اطلاعات دقیق با جزییات ملک و مالک آن اشاره کرد که علاوه بر ارائه مختصات ملک، یکی از پیش نیازهای دریافت سند تک برگی و ثبت در سامانه کاداستری کشور می باشد.

با تهیه نقشه utm می توان مشخصات و ابعاد اربعه ملک را در سند تک برگی مشاهده کرد و با استفاده از نرم افزارهای مکان یابی همچون گوگل ارث و… موقعیت قرار گیری ملک را روی آن مشاهده کرد.

با توجه به اینکه اطلاعات مندرج در نقشه یو تی ام از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است به همین جهت خریدار و فروشنده در هنگام انجام معاملات از آسودگی خاطر و ایمن بودن آن برخوردار خواهد بود و هیچگونه کلاهبرداری و اختلافی ناشی از متراژ و ابعاد ملک صورت نخواهد گرفت چرا که ابعاد و متراژ دقیق در نقشه یو تی ام درج شده است.

نقشه utm | اصطلاحی که در سال 1402 حتما باید بدانید

با توجه به اینکه در سازمان ها و ادارات دولتی از نقشه utm با استانداردهای مختلف استفاده می کنند به همین خاطر مورد تایید سازمان ها و مراجع ذی ربط می باشد و برای دریافت پروانه ساخت باید حتما نقشه utm توسط متقاضی تهیه گردد یا بعد از اتمام ساخت و ساز، مالک برای دریافت سند تک برگی باید نقشه utm را به سازمان ثبت اسناد ارائه نماید تا پس از طی مراحل اداری، سند تک برگی برای هر واحد به صورت مجزا صادر شود.

مزایای تهیه نقشه utm

از جمله مزایای بسیار قابل استناد نقشه utm می توان به ارائه اطلاعات کامل ملک اشاره کرد که در ادامه به صورت فهرست وار این مزایا را ارائه می دهیم که عبارتند از:

  • قرارگیری پلاک ثبتی در مکان خود
  • ارائه متراژ دقیق ملک
  • جلوگیری از جابجایی و تعرضات ملکی
  • حل اختلافات و دعاوی ملکی
  • ثبت در سامانه ثبت اسناد
  • جانمایی پلاک ثبتی با وضع موجود
  • آسان شدن جانمایی ملک

در ادامه هر یک از مزایای تهیه نقشه یو تی ام را با جزییات بیشتر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

با تهیه نقشه utm حدود اربعه و مشخصات ملک به صورت دقیق محاسبه می شود و پلاکی که با توجه به مختصات ملک در نظر گرفته می شود مشابه ای ندارد و به همین دلیل هیچ ملکی با این پلاک در هیچ جای کره زمین یافت نمی شود و هیچ کسی نمی تواند ادعا نماید که سندی همانند سند ملکی با مختصات شما را در دست دارد.

این موضوع باعث شده است که آمار کلاهبرداری و فروش ملک به چندین نفر به کمترین حالت ممکن کاهش یابد.

یکی دیگر از مزایای نقشه utm مشخص بودن مختصات و متراژ دقیق ملک می باشد با توجه به اینکه قیمت املاک به خصوص در شهر تهران سر به فلک کشیده است از تحمیل ضررهای اقتصادی در هنگام خرید یا فروش ملک جلوگیری شود.

نقشه utm | اصطلاحی که در سال 1402 حتما باید بدانید

در نقشه utm به دلیل مشخص بودن حدود اربعه و مرزبندی با املاک همجوار، از بروز هرگونه جابجایی و تعرضات ملکی جلوگیری می شود و در صورت وجود تعرضات باید نقشه کادر تهیه شود.

با تهیه نقشه utm به دلیل مشهود بودن حدود اربعه و مقدار دقیق مساحت ملک، هرگونه اختلافات ملکی ناشی از مشخص نبودن مرز بندی و میزان متراژ از بین رفته و امروزه بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات با تهیه نقشه یو تی ام و دریافت سند تک برگی از طرح دعاوی ملکی جلوگیری کرده و بسیاری از پرونده های قضایی در این زمینه کاهشی بوده است.

با داشتن نقشه یو تی ام می توان به صورت آنلاین از طریق سایت سامانه ثبت اسناد در هرکجای ایران و جهان می توانید با وارد کردن شناسه جغرافیایی از وضعیت ملک خود اطلاع پیدا کنید.

از دیگر مزایای نقشه utm می توان به مشخص بودن مکان جغرافیایی ملک اشاره کرد بدین صورت که اگر مالک بنا به هر دلیلی از موقعیت مکانی ملک خود اطلاع نداشته باشد با جانمایی پلاک ثبتی از مکان ملک خود اطلاع می یابد. عملیات جانمایی پلاک ثبتی با داشتن نقشه یو تی ام در زمان کمتر و به آسانی صورت می پذیرد.

روش های تهیه نقشه utm

نقشه یو تی ام به دو صورت تهیه می شود با برداشت هوایی و برداشت زمینی این کار انجام می شود.

برای برداشت هوایی توسط پهپادها، نقشه برداری هوایی صورت می گیرد و از عکس های گرفته شده و تبدیل به ارتوفتو و در نهایت ترسیم روی تصاویر ارتو می توان نقشه یو تی ام تهیه کرد.

برای برداشت زمینی به دو صورت نقشه یو تی ام تهیه می شود که عبارت است از:

  1. با استفاده از دوربین توتال و نقشه های مقیاس 1:2000 سازمان نقشه برداری
  2. با استفاده GPS های دو یا چند فرکانسه

در روش اول ابعاد و متراژ ملک با استفاده از دوربین توتال مشخص می شود و بعد از آن توسط جی پی اس دستی مختصات نقطه از مرکز ملک را روی نقشه 1:2000 ثبت می گردد و سپس با جانمایی و ثبت گوشه های ملک، نقشه یو تی ام تهیه می شود.

در روش دوم با اتصال جی پی اس به سامانه شمیم مختصات برداشتی در سیستم یو تی ام روی نرم افزارهای تخصصی با انجام یکسری ترسیمات، نقشه یو تی ام تهیه می گردد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه تهیه نقشه utm نیاز به دانش و مهارت تخصصی در زمینه نقشه برداری دارد، می توانید نقشه یو تی ام ملک خود را به کارشناسان رسمی دادگستری در امور نقشه برداری و ثبتی، نظام مهندسی و نظام کاردان ها برون سپاری کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟