مهم‌ترین نکات برای نورپردازی فضای باز با چراغ خیابانی

استفاده از تمامی ادوات و تجهیزات مبلمان شهری از جمله چراغ خیابانی مستلزم رعایت نکات و ضوابطی است که بعضا به صورت آیین‌نامه تدوین شده و در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد. از این جهت نورپردازی فضای باز از جمله معابر، خیابان‌ها و فضای سبز، بر اساس مجموعه‌ای از نکات و ضوابط اجرایی، انجام می‌شود که ممکن است مطالعه همه آن‌ها زمان‌بر باشد.

در این مقاله ما به مهم‌ترین نکات برای نورپردازی با چراغ خیابانی از جمله چراغ خیابانی ال ای دی پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین نکات برای نورپردازی فضای باز با چراغ خیابانی

انواع چراغ خیابانی چیست؟

پیش از اشاره به نکات مربوط به استفاده از چراغ خیابانی، باید به انواع چراغ‌های خیابانی اشاره کرد تا با آشنایی بیشتری وارد مرحله بعد شویم. برای نورپردازی فضای باز از انواع مختلف چراغ خیابانی استفاده می‌شود. شاید آشناترین تصویر از چراغ خیابانی برای شما، همان چراغ‌های خیابانی لاک‌پشتی قدیمی است که از دوران کودکی هم در کوچه و خیابان نصب شده بود و همین حالا هم از آن‌ها استفاده می‌شود. این چراغ‌ها پس از یک مدت سیاه شده، دچار افت نور می‌شوند و علاوه بر آن مصرف انرژی و اتلاف نور بسیار زیادی دارند. بنابراین با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی رایج‌تر شد و اکنون در همه فضاهای در حال توسعه در دنیا، مدیران واحدهای تدارکات و شهرسازی، به سراغ چراغ خیابانی ال ای دی رفته‌اند. از این جهت بهتر است تا دیر نشده، با تعویض چراغ خیابانی قدیمی و استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی، هم در هزینه‌ها و مصرف انرژی صرفه‌جویی نموده و هم به محیط زیست خود کمک کنیم. حالا با دانستن مزیت‌های اصلی چراغ خیابانی ال ای دی می‌توانیم به سراغ نکات مربوط به نورپردازی فضای باز با این چراغ برویم.

  • اثربخشی نوری را در نظر بگیرید

اثربخشی نوری به این معنی است که چه مقدار از نوری که توسط چراغ تولید می‌شود، به محل مورد نیاز ما می‌تابد. در چراغ‌های خیابانی نسل‌های گذشته، عملا بسیاری از نور تولیدی با تابش به جهت‌ها مختلف و حتی آسمان،هدر رفته و باعث آلودگی نوری می‌شد. این آلودگی نوری در کوچه‌های باریک‌تر می‌تواند منجر به آزار چشم ساکنان محل با تابش نور به داخل اتاق‌های خانه شود. بنابراین هنگام نورپردازی با چراغ خیابانی به طراحی بدنه چراغ دقت کنید که منبع نوری آن کاملا به سمت پایین قرار گرفته و علاوه بر این، زاویه نصب چراغ به راحتی قابل تنظیم باشد.

  • جلوگیری از ایجاد خیرگی

خیرگی توسط چراغ، زمانی رخ می‌دهد که چشم انسان در مواجهه مستقیم با منبع نور و یا انعکاس آن، دچار تاری دید آنی و یا آزار چشمی کوتاه مدت می‌شود. این اتفاق در فضاهای باز از جمله معابر، اتوبان‌ها و خیابان‌ها می‌تواند بسیار خطرناک بوده و منجر به بروز تصادفات رانندگی شود. بنابراین نیاز است تا اولا منبع نور به خوبی نور را پخش کند و ثانیا، به زاویه تابش چراغ خیابانی دقت شود. در این خصوص به طور مثال، در یک چراغ خیابانی ال ای دی با کیفیت، جلوی منبع نور یعنی چیپ‌های الکترونیکی، لنزهایی قرار گرفته که نور را در فضا پخش می‌کند تا از تمرکز و ایجاد خیرگی توسط آن جلوگیری کند.

  • یکنواختی نور از مهم‌ترین مسائل نورپردازی خیابانو معابر است.

از نکات با اهمیت در نورپردازی جاده‌­ها و بزرگراه‌­ها، رعایت یکنواختی سطح روشنایی و جلوگیری از ایجاد نقاط تاریک و روشن است. چشم انسان در فضا شروع به تطابق با محیط کرده و مردمک به اندازه مورد نیاز باز می‌شود. اگر نقاط تیره و روشن در فضا زیاد باشد، برای چشم انسان مشکل تطابق با وجود آمده و این اتافاق بینایی را هنگام عبور از خیابان دچار اختلال می‌کند که طبیعتا از نظر امنیت بسیار خطرناک است. علاوه بر این محل‌های تاریک می‌تواند محل تجمع افراد شرور و یا بروز جرم باشد. پس نیاز است تا برای نورپردازی با چراغ خیابانی، فواصل را به صورتی در نظر گرفت که حدالامکان نقاط تاریک فضا به حداقل برسد.

نکات بالا سه مورد از مهم‌ترین نکات برای نورپردازی با چراغ خیابانی در فضای باز بود. طبیعتا نمی‌توان همه موارد لازم برای این شیوه از نورپردازی را تنها در سه نکته خلاصه کرد اما این 3، از مهم‌ترین مواردی است که دانستن آن‌ها برای نورپردازی فضای باز با چراغ خیابانی ضروری است. اگر برای اطلاعات بیشتر، قیمت چراغ‌های خیابانی ال ای دی و یا مشاوره نورپردازی و خرید چراغ خیابانی ال ای دی نیاز به راهنمایی‌های بیشتر دارید، با کارشناسان اکووات در ارتباط باشید. مهندسان فنی اکووات با پیاده‌سازی نقشه فضای باز مورد نظر شما در محیط نرم‌افزارهای تخصصی نورپردازی، نور مورد نیاز به همراه زاویه تابش استاندارد را برای شما بدست خواهند آورد تا به راحتی و بدون دردسر، خرید چراغ خیابانی مورد نظر خود را انجام دهید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟