مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی چقدر است؟

بتن ریزی سقف ها در پروژه های ساختمانی از طریق تاورکرین انجام می‌شود و مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی نیز با توجه به ضخامت سقف سنجیده شده و یک عملیات اصولی و صحیح انجام می‌شود. اگر در این بین، هیچ توجهی به ضخامت و موارد موثر در این زمینه صورت نگیرد، فشارِ بار مرده افزایش پیدا کرده و چه بسا مشکلاتی به وجود آید. حال برای دقت در این مسئله باید موضوع مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی مورد توجه قرار گیرد.

مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی چقدر است؟

مقدار بتن مصرفی در  سقف تیرچه بلوک

برای دانستن مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنیباید از ضخامت دال بتنی مطلع باشیم. همانطور که ذکر شد؛ به منظور انجام عملیات اصولی باید به میزان بتن توجه ویژه‌ای صورت گیرد. به منظور محاسبه مقدار بتن در سقف، عرض و طول را در یکدیگر ضرب کرده و حاصل را با ضخامتِ نوارهای فونداسیون جمع نمایید. در این صورت میزان بتن برای سقف با دقت بالایی به دست می‌آید. البته اگر نیاز دارید تا میزان تقریبی و مطلوبی به دست آورید بهتر است نیمی از سقف را با بتن بپوشانید. این مقدار حدود 50 درصد از سطح کار خواهد بود. گاهی اوقات نیز، افراد ضخامت سقف را در مساحت سقف ضرب کرده و حاصل نهایی را نیز در 70 ضرب می‌کنند. در این صورت، مقدار تقریبی مطلوب و مناسبی به دست می‌آید. حال که به اهمیتِ ضخامت بتن پی بردیم، بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشیم که این ضخامت باید چقدر باشد؟ در حالت کلی ضخامت بتن مورد نیاز برای سقف حدود پنج سانتی‌متر است. این میزان برای بتن سطحی می‌باشد.

حجم بتن سقف تیرچه بلوک با احتساب 5 سانت بتن رویه و بتن تیرها تقریبا حدود 0.18 مترمکعب در هر متر مربع زیربنا می‌باشد. میزان بتن مصرفی و قیمت تیرچه از پارامترهای موثر بر قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک است. به بیان ساده‌تر، برای یک سقف با مساحت 100 متر مربع حدود 18 متر مکعب بتن استفاده می‌شود. در صورتی‌که از تیرچه دوبل استفاده شود حجم بتن سقف تیرچه بلوک را حدود 0.2 مترمکعب در هر مترمربع لحاظ کنید. البته اگر این بتن برای مکان‌های دیگر مانند پارکینگ در نظر گرفته شود باید حدود 8 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. پروژه‌ها و عملیات ساختمانی مختلف نیازمند بتن ریزی متفاوتی نیز، هستند. بهتر است این نکته را مدنظر قرار دهید که به تعداد افزایش سقف‌ها، میزان بتن سقف هم حالت افزایشی پیدا می‌کند و این قضیه کاملا مسلم است. به عبارت ساده‌تر؛ یک ساختمانِ 3 طبقه دارای بتنی با ضخامت 70 سانت می‌باشد. در حالی که این مقدار برای ساختمان 5 طبقه، 90 سانت خواهد بود.

مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی چقدر است؟

میزان بتن سقف برای یک متر مربع

به منظور بررسی میزان بتن سقف برای هر یک متر مربع پیشنهادات متفاوتی ارائه شده است. به بیان ساده‌تر، متراژ دال در این زمینه تاثیرگذار می‌باشد. دال یک سازه مهم صفحه‌ای و تخت است که در سازه‌های متفاوت مانند پل، سد و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کاربردِ دال بیشتر برای سقف و فونداسیونِ این ساخت وسازها است. متراژ دال را در 0.17، 0.18 و 0.19 ضرب می‌کنند. علاوه بر این، این متراژ در 6 و 8 نیز، تقسیم می‌شود. به نظر می‌رسد؛ حاصلِ مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنیبه دست آمده مشابه هم باشند. در اینجا با یک مثال، قضیه را برایتان روشن می‌کنیم. فرض کنید یک سقف با متراژ 260 متر داریم. به نظر شما میزان بتن برای این متراژ چقدر است؟

حجم بتن تیر، حدود 22 متر مکعب، متراژ دال 10 متر مکعب، راه پله‌ها نیز، 2 متر مکعب است. با این حساب، جمع میزان بتن سقف در اینجا حدود 44 متر مکعب خواهد بود. حال، میزان بتن که 44 است را بر متراژ سقف که 260 است تقسیم کرده و میزان نهایی بتن را به دست می‌آوریم. حاصل به دست آمده، 0.17 است که مقداری را برای پرتی داخل مخزن در نظر گرفته و عدد 0.18 را یک میزان مناسب و منطقی در نظر می‌گیریم. البته توجه داشته باشید، در صورت استفاده از تیرچه دوتایی، میزانِ 0.2 را به حاصل اضافه می‌کنیم. در اولین گام برای بتن ریزی ممکن است کمی دقت و حساسیت نیاز باشد و بعد از گذراندن این مرحله، میزان بتن سقف برای پروژه‌های بعدی بسیار سهل و آسان خواهد بود.

مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی چقدر است؟

میزان بتن سقف برای اسکلت‌های بتنی چقدر است؟

میزان بتن ریزی  برای اسکلت‌های بتنی که شامل ستون، تیر و سقف می‌شوند حدود 0.4 متر مکعب برای یک متر مربع خواهد بود. به عبارتی برای ساختمان‌های با متراژ هزار، این مقدار چیزی در حدود 400 متر مکعب است.

مقدار بتن برای انواع تیرچه به چه صورت است؟

یک ساختمان با سقف‌های وافل، ظاهری جذاب خواهد داشت. همچنین، این سقف‌ها صرفه اقتصادی زیادی هم به همراه دارند. با استفاده از قالب وافل، بار مرده از روی ساختمان برداشته می‌شود. این نوع سقف‌ها معمولا برای دهانه بلند ساختمان کاربرد دارند. با این حساب، اندازه تیرها نیز در این شرایط، بزرگ خواهد بود. در نهایت، ضخامت سقف وافل 35 سانت و تیرچه بلوک 30 سانت است. به همین دلیل، مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی برای این نوع ساخت و سازها بیشتر خواهد بود. البته همین مقدار برای وافل بیشتر از تیرچه بلوک در نظر گرفته می‌شود.

مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی چقدر است؟

نکات قابل اهمیت برای بتن ریزی

حال که ازمقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی اطلاع یافتید بهتر است به نحوه بتن ریزی صحیح و اصولی نیز، پی ببرید. پمپ زمینی یک وسیله کاربردی برای انتقال بتن به سقف است. برای این کار لوله پمپ را از طریق ستون مهار می‌کنند. البته به واسطه تشکیل سوراخ در یونولیت نیز، این کار انجام می‌شود. در این مرحله، ریختن بتن از قسمت انتهایی آغاز و به تدریج در کل سطح پخش می‌شود. موضوعی که قابل توجه می‌باشد این است که بتن را در قسمت‌های مختلف انتقال داده و پخش می‌کنند. با این کار ترکیب بتنی در همه جا به طور مساوی ریخته می‌شود و از تجمع آن در یک قسمت بخصوص جلوگیری خواهد شد. شن کش وسیله کاربردی در این رابطه است که می‌تواند بتن‌ها را یکدست نماید. استفاده از این ابزار به منظور ممانعت از دانه دانه شدن ترکیب بتنی است. بیل، انتخاب مناسبی برای این کار، نیست.

بعد از توجه به ابزار و لوازم مورد نیاز در این زمینه، به سراغ نکات مهم در ارتباط با بتن ریزی سقف تیرچه بلوک می‌رویم. برای محاسبه دقیق مقدار بتن مصرفی در ساختمان بتنی، توجه به تعداد میلگردهای کلی تیر و مسافت آنها از نظر طولی نسبت به یکدیگر حائز اهمیت است. علاوه بر این، خیز منفی سقف، مسافت بین شمع‌ها، استفاده از کلاف عرضی، اندازه و فاصله بین خاموت تیر و انجام خاموت ابتدایی در ستون، توجه به میلگرد تقویتی و توجه به فاصله میلگردهای حرارتی دال از نکات و عوامل موثر در بتن ریزی اصولی و صحیح می‌باشند.

کلام آخر

چیزی که مهم می‌باشد این است که طراحان، آگاهی از این وزن را به خاطر دقت در محاسبات خود نیاز دارند. حال به منظور افزایش آگاهی شما در این رابطه بهتر است بدانید که یک متر مکعب بتن 2400 کیلوگرم است. البته اگر این میزان را به تُن بخوانیم، چیزی در حدود 2.4 تُن خواهد بود. وزن هر متر مکعب بتن هم 2500 کیلوگرم می‌باشد. حال برای محاسبه میزان بتن سقف در یک ساختمان 100 متر مربعی، طول را در عرض و ارتفاع، ضرب می‌کنیم تا متر مکعب به دست آید و طول را در عرض ضرب می‌کنیم تا متر مربع به دست آید. به بیان ساده‌تر،

  • طول* عرض* ارتفاع= متر مکعب
  • طول*عرض= مترمربع
3.5/5 - (2 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
3.5/5 - (2 امتیاز)