طرز تهیه ملات گروت، طرح اختلاط و نحوه ساخت گروت سیمانی

طرز تهیه ملات گروت و طراحی این مواد به گونه ای انجام می شود که جذب نیرو توسط آن به سادگی انجام شود. به این ترتیب انتقال نیرو به بخش های زیرین کار نیز به سادگی انجام می شود. در هر یک از این مواد صنعتی و ساختمانی، ترکیبات به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند که ساختار این ملات را تکمیل می کنند. استفاده از این مواد سبب پایداری اتصالات بین اجزای مختلف ساختمان می شوند و به همین خاطر استفاده از آن ها در سال های گذشته بیشتر از پیش شده است.

طرز تهیه ملات گروت، طرح اختلاط و نحوه ساخت گروت سیمانی

آماده سازی ملات گروت

طرح اختلاط گروت، فرمول های مختلفی که برای آماده سازی این ملات مورد استفاده قرار می گیرند را نمایش می دهد. شما می توانید بر اساس نوع نیازی که در روند ساخت و ساز خود دارید هر یک از این فرمول ها را به کار ببرید. آماه سازی ملات این مواد ساختمانی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و یک فرایند مجزا به شمار می رود. این ملات ها باید به گونه ای آماده شوند که پاسخگوی نیازها و کاربردهای مختلف مشتریان باشند.

برای آماده سازی این ملات، مقادیر پودر مورد نیاز را آماده کرده و آن را به همراه آب کافی در مخلوط کن بریزید. در حین آماده سازی این مواد باید به حجم محل مصرف این پودر نیز توجه داشته باشید. به این ترتیب اندازه گیری مقادیر مواد مورد استفاده با دقت بیشتری انجام می شود. همزن های مکانیکی این ملات را با دور کند هم می زنند و در ادامه بر روی دور بالا تنظیم می شوند. به این ترتیب ترکیبات گروت تعمیری و مواد اولیه آن با هم مخلوط خواهند شد.

در فرایند گروت ریزی باید همواره میزان آب مورد استفاده در دستگاه را کنترل کنید. آب مورد استفاده برای این فرایند در حالت سیال 16 درصد وزن گروت و در حالت خمیری 12 درصد وزن گروت را تشکیل می دهد. هر یک از این مواد ساختمانی به صورت خمیری و سیال قابل استفاده هستند.

ویژگی های ملات گروت استاندارد

در صورتی که مراحل طرز تهیه ملات گروت را به صورت درست و اصولی پشت سر گذاشته باشید، کیفیت ملات آماده شده مورد تایید خواهد بود. گروت استاندارد با ویژگی های کیفی به خصوصی شناخته می شود. برخی از این ویژگی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. گروت استاندارد باید از میزان قوام مناسبی برخوردار باشد و در حالت معمولی به سهولت بر روی سطوح مختلف جاری شود.
  2. در این گروت ها آب و سنگدانه از هم جدا نمی شوند. این مواد ته نشین نشده و به صورت یک دست و یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. این ملات به سادگی جمع نشده و مشکلی در فرایند ساخت و ساز به وجود نمی آورد.
  4. این مواد باید توان نگهداری از آب مواد سیمانی و بتنی را داشته و در برابر این عوامل کیفیت خود را از دست ندهند.
  5. یک ملات استاندارد در زمان مناسب به میزان مقاومت مطلوب می رسد.

طرز تهیه ملات گروت، طرح اختلاط و نحوه ساخت گروت سیمانی

انواع ملات گروت

برای این که از طرح اختلاط گروت به درستی استفاده کنید، باید به دسته بندی ها و انواع مدل های این ملات توجه داشته باشید. هر یک از دسته بندی های گروت در دنیای صنعت از خصوصیات و ویژگی های مشخصی برخوردار هستند و عملکرد قابل قبولی در این عرصه دارند. برخی از مدل های گروت را در زیر مشاهده می کنید:

  1. گروت های آماده منبسط شونده یکی از این مواد صنعتی به شمار می روند.
  2. گروت های اپوکسی دو جزیی یا سه جزیی
  3. گروت های بسپار یا سیمانی اصلاح شده
  4. گروت های منبسط شونده ای که بر پایه سیمان آماده می شوند.

هر یک از دسته بندی های گروت نام برده شده بسته به شرایط موجود مورد استفاده قرار می گیرند. شرایط مختلف ملات ریزی، سرویس و… در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.

عمل آوری ملات گروتی

طرز تهیه ملات گروت پرین بتن در مرحله عمل آوری به پایان می رسد. برای این که این مواد گروتی پرین بتن در برابر عوامل مختلف تبخیر نشده و رطوبت آن ها از بین نرود، باید به عمل آوری آن ها توجه ویژه ای داشته باشیم. این موضوع در رابطه با همه ملات های سیمانی و اپوکسی صدق می کند. در این زمینه از مواد مختلفی استفاده می شود. مواد کیورینگ یکی از مشهورترین دسته بندی های مواد عمل آورنده به شمار می روند که برای عمل آوری مورد استفاده قرار می گیرند.

این مواد با استفاده از گونی خیس بر روی سطوح گروت ریزی شده اعمال می شوند. این فرایند در سه روز متوالی تکرار می شود تا کیفیت عمل آوری به حد مطلوب برسد. در این زمینه ملات های اپوکسی نیاز به عمل آوری ندارند و فرایند خاصی بر روی آن ها اجرا نمی شود. طرح اختلاط گروت در زمینه اجرای این فرایند نیز به شما کمک می کند.

طرز تهیه ملات گروت، طرح اختلاط و نحوه ساخت گروت سیمانی

کاربردهای ملات گروت

طرح اختلاط گروت برای مصارف به خصوصی اجرا می شود. هر یک از انواع دسته بندی های گروت با کاربردهای به خصوصی شناخته می شوند. برخی از مصارف آن ها در عرصه های زیر اجرا می شوند:

  1. گروت ریزی بر روی جاده های بتنی بسیار متداول است و کیفیت اجرای این پروژه ها را به حداکثر می رساند.
  2. از فرایند گروت ریزی برای اجرای باند فرودگاه ها نیز استفاده می شود.
  3. گروت های پلیمری برای جای گذاری زیر پل ها و مصارف مشابه آن نیز به کار می روند.
  4. کف سازی های صنعتی با استفاده از ملات گروت به سادگی انجام می شود.
  5. از این ملات در محل های پارک ماشین ها به وفور استفاده می شود و استحکام سطوح با استفاده از آن ها ارتقا می یابد.

جمع بندی

در این مطلب در رابطه با طرز تهیه ملات گروت و روش های آماده سازی این مواد صنعتی و ساختمانی اطلاعاتی را بررسی کردیم. این مواد صنعتی با کاربردهای فوق العاده ای در عرصه های ساختمان سازی شناخته می شوند و استفاده از آن ها مزیت های قابل توجهی دارد. شما می توانید هر یک را برای مقاصد مختلف خریداری کرده و به سادگی مورد استفاده قرار دهید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟