طراحی بهترین سیستم کولینگ تابلو برق

یکی از تجهیزات مهم صنعتی که از آن برای خنک کردن تابلو برق و باکس‌های مخابراتی استفاده می‌شود، کولر تابلو برق است. این کولرها به صورت پرتابل هستند و بر روی تابلو برق و یا بالای آن مورد نصب قرار می‌گیرند. با روشن شدن کولر تابلو برق، اجزای داخلی تابلو برق‌ها و سایر تابلوهای صنعتی خنک می‌شوند و از داغ شدن آنها جلوگیری می‌شود. حال برای اینکه بتوان از این تجهیزات به بهترین شکل استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شد، باید به ظرفیت آنها توجه شود. در ادامه با این تجهیزات بیشتر آشنا شده و به نحوه محاسبه ظرفیت کولر تابلو برق اشاره خواهیم داشت.

کولر تابلو برق چیست؟

طراحی بهترین سیستم کولینگ تابلو برق

کولر تابلو برق یک وسیله سرمایشی و خنک کننده است که از آن برای خنک کردن تجهیزات داخلی تابلو برق و پانل‌های مخابراتی استفاده می‌شود. این کولرها به صورت پرتابل هستند و به تابلو برق متصل می‌شوند. با اتصال کولرها به تابلو برق، قطعات داخلی آنها به خوبی خنک می‌شوند و از دما و حرارت تولید شده آنها کاسته می‌شود. همین موضوع روی افزایش راندمان تابلو برق‌ها و باکس‌های مخابراتی تاثیر زیادی می‌گذارد.

کولرهای تابلو برق در انواع سقفی یا دیواری موجود هستند که نوع دیواری آن بر روی دیواره تابلو برق نصب می‌شود. اندازه و وزن این کولرها باید به اندازه‌ای باشد که تابلو برق قادر به نگهداری و حفظ آن باشد. با نصب کولر تابلو برق میتوانید به کاهش دمای قطعات تابلو برق کمک کنید و مانع از سوختگی یا آسیب‌دیدگی آنها شوید. همچنین با این کولرها میتوانید از ورود گرد و غبار به داخل تابلو برق جلوگیری نمایید.

نکات مهم در طراحی سیستم کولینگ تابلو برق و سایر تابلوها و باکس‌های صنعتی

طراحی بهترین سیستم کولینگ تابلو برق

در این رابطه میتوان به 4 مورد زیر اشاره کرد:

  • مشخص کردن ماکزیمم دمای مجاز عملکرد تجهیزات الکتریکی
  • تعیین مجموع حرارت تولید شده داخل باکس‌های مخابراتی و تابلو برق‌ها
  • تعیین انتقال حرارت هدایتی و جابجایی از دیواره باکس‌ها و تابلوها
  • مشخص کردن ظرفیت و اندازه مناسب سیستم خنک کننده و کولر گازی تابلو برق

در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از این موارد می‌پردازیم.

  1. تعیین حداکثر دمای مجاز داخل تابلو برق یا Enclosure

طراحان تابلو برق و باکس‌های مخابراتی باید حداکثر تلرانس دمایی قابل قبول قطعات داخل باکس و تابلو را مشخص کنند. سیستم سرمایش برای آنها هم باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که حداکثر دمای داخل تابلو برق از کمترین میزان دمای ماکزیمم مجاز تجهیزات برقی و الکترونیکی بیشتر نشود. به طور معمول حداکثر دمای مجاز کارکرد قطعات الکترونیکی از طریق کاتالوگ سازنده تجهیزات الکتریکال مشخص می‌شود.

  1. تعیین مجموع حرارت تولید شده داخل باکس‌های مخابراتی و تابلو برق‌ها

یکی از مواردی که در طراحی سیستم کولینگ تابلو برق‌ها اهمیت زیادی دارد، مشخص کردن حرارت تولید شده داخل آنها است. تجهیزاتی چون کنترلرها و VFDها در اثر کار از خود حرارت تولید می‌کنند. چرا که بخشی از انرژی الکتریکی ورودی به صورت حرارت درآمده و از آن خارج می‌شود. حال حرارت تولید شده توسط هر یک از این قطعات، باعث افزایش میزان حرارت تولیدی داخل باکس یا تابلو برق می‌شود. میزان حرارت تولید شده هر یک از این قطعات هم از طریق سازنده آن اعلام می‌شود که این مقدار از طریق کاتالوگ در دسترس است. با در نظر گرفتن این مقادیر میتوان به مجموع حرارت تولید شده توسط تمام قطعات موجود در تابلو برق پی برد.

  1. تعیین انتقال حرارتی و جابجایی از دیواره باکس فلزی

علاوه بر اینکه قطعات داخلی سبب افزایش دمای تابلو برق یا باکس مخابراتی می‌شود، دمای آنها میتواند بر اثر دمای بالاتر محیط بیرونی نیز افزایش پیدا کند. همچنین اگر تابلو برق و باکس‌ها در معرض تابش نور خورشید باشند، فضای داخلی رک Outdoor و داخل تابلو برق افزایش پیدا می‌کند. از طرفی اگر تابلو برق‌ها در نزدیکی منابع گرمایشی یا منابع حرارتی همچون کوره‌ها یا گرمکن‌ها نصب شده باشند، این امر نیز سبب افزایش دمای داخل آنها می‌شود.

حال میزان انتقال حرارت از دیواره تابلو برق میتواند مقدار مثبت یا منفی داشته باشد. اگر دمای محیط بیرون از دمای محیط داخل تابلو برق کمتر باشد، بدنه تابلو سرد می‌شود که این به معنای منفی بودن انتقال حرارت به داخل تابلو برق است. حال اگر دمای بیرونی بیشتر باشد، گرمای بیرون به فضای داخل آن منتقل می‌شود که به معنای مثبت بودن انتقال حرارت است. از طرفی میزان انتقال حرارت به اندازه سطح بدنه باکس فلزی نیز بستگی دارد. از این رو چیدمان تجهیزات باید به گونه‌ای باشد که گردش هوای مناسبی در داخل باکس یا تابلو برق صورت بگیرد. در غیر این صورت حرارت در داخل آن به دام افتاده و همین موضوع سبب افزایش دمای آن می‌شود که میتواند منجر به وارد شدن خسارات زیاد و از کار افتادگی تابلو و دستگاه شود.

  1. مشخص کردن ظرفیت و اندازه مناسب کولر تابلو برق

آخرین نکته که از اهمیت زیادی برخوردار است، تعیین ظرفیت و اندازه مناسب سیستم خنک کننده تابلو برق است. در واقع کولر گازی تابلو برق باید در ظرفیت و اندازه مناسبی در نظر گرفته شود تا بتواند به خوبی به خنک کردن تجهیزات داخلی تابلو برق و باکس‌های صنعتی بپردازد. کولر تابلو برق‌ها در انواعی چون دیواری و سقفی موجود هستند و هر یک از ظرفیت خاصی برخوردار می‌باشند. این کولرها باید توانایی انتقال حرارت تولید شده توسط تجهیزات داخلی تابلوها را داشته باشند. از این رو پس از محاسبه ظرفیت واقعی مورد نیاز، باید به سراغ خرید کولر تابلو برق با توان و ظرفیت مناسب رفت. توان و ظرفیت این تجهیزات هم توسط سازنده آن اعلام می‌شود. از این رو بهتر است در زمان خرید کولر گازی تابلو برق، در رابطه با این موضوع از فروشنده سوال نمایید.

به یاد داشته باشید که در زمان سفارش کولر تابلو برق، به نصب فیلتر هوا بر روی دریچه مکش بخش بیرونی توجه کنید. این موضوع در محیط‌هایی که از گرد و غبار زیادی برخوردار هستند، اهمیت زیادی دارد. چرا که نفوذ هرگونه آلودگی و گرد و غبار به داخل تابلو برق و باکس‌ها، باعث افزایش فشار کندانسور می‌شود که این موضوع سبب افت راندمان سیستم کولینگ تابلو برق می‌شود.

خرید بهترین کولر‌های تابلو برق از شرکت سرما پویش

طراحی بهترین سیستم کولینگ تابلو برق

برای سفارش و خرید کولر گازی تابلو برق، میتوانید از طریق شرکت سرما پویش اقدام نمایید. سرما پویش یکی از شرکت‌های با سابقه است که از سال 88 تا به امروز در زمینه تولید انواع سیستم تهویه مطبوع و همچنین کولر تابلو برق فعالیت می‌کند. این شرکت کولرهای تابلو برق را با ظرفیت‌های مناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی مختلف ایران تولید می‌نماید. برای همین جهت خرید کولر تابلو برق با ظرفیت و توان مناسب، میتوانید از طریق این مجموعه اقدام نمایید. کارشناسان سرما پویش بر اساس شرایط محیط و حرارت تولیدی تابلو برق‌ها، بهترین ظرفیت و توان کولر تابلو برق را به شما اعلام می‌نمایند.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید بهترین سیستم کولینگ و خنک کننده را برای تابلو برق‌های خود در نظر بگیرید، باید به 4 فاکتور اشاره شده در متن توجه داشته باشید. با توجه به این موارد میتوانید بهترین سیستم کولینگ و بهترین کولر گازی تابلو برق را انتخاب کرده و به کاهش دمای تابلو برق و افزایش راندمان و کارایی آن کمک نمایید. جهت خرید کولرهای تابلو برق و یا اطلاعات بیشتر در این زمینه، میتوانید با کارشناسان شرکت سرما پویش در تماس باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟