سیل مکانیکی چیست؟

سیل مکانیکی چیست؟

سیل مکانیکی که به آن مکانیکال سیل و آب بند مکانیکی هم میگویند یکی از قطعات پرکاربرد برای آب بندی قطعات مختلف بوده و قطعه ای ایمن برای عدم نشتی مواد میباشد. سیل مکانیکی در انواع پمپ هایی که شفت آنها داخل محفظه ثابت میچرخد، جلوی نشت مایعات درون پمپ به خارج را میگیرد. این قطعه همچنین در پمپ هایی که محفظه ثابت یا هوزینگ آنها حول شفت میچرخد هم کاربرد دارد. مسئله اصلی در آب ندی پمپ های سانتری فیوژ ممانعت از خروج مایعی است که داخل پمپ تحت فشار است در حالی که محور پمپ یا شفت درون قسمت خیس قرار گرفته است. این مسئله با قرار گرفتن نوعی آب بند بین شفت و هوزینگ پمپ حل میشود، به شکلی که فشار مایع در حال پمپاژ حفظ شده و در برابر اصطکاکی که گردش شفت ایجاد میکند مقاومت کند.

در گذشته دور شفت را با نوعی پارچه مقاوم میپوشاندند تا جلوی خروج سیال را بگیرند. اما در دنیای امروز این روش اصلا به کار نمی آید. به خاطر اصطکاک پارچه عایق بعد از مدتی ساییده میشود و مایع از پمپ نشت خواهد کرد. این روش قدیمی باعث اصطکاک بین شفت و هوزینگ میشد و انرژی زیادی هدر میرفت. سیل مکانیکی نه تنها از نشت مواد به بیرون جلوگیری میکند بلکه از ورود ذرات ریزی که در خارج پمپ وجود دارند به درون مخزن و سیستم لوله ها هم جلوگیری خواهد کرد. انواع مختلفی از سیل مکانیکی پمپ وجود دارد که از گذشته تا امروز تغییرات زیادی داشته است. شما میتوانید برای انتخاب انواع مختلف سیل مکانیکی و پمپ آب و خازن پمپ آب به سایت الین پمپ مراجعه کرده و با توجه به عواملی مثل درجه حرارت، فشار و مقاومت آنها در برابر هوای محیط، اقدام به خرید کنید.

سیل مکانیکی چیست؟

ایده اولیه سیل مکانیکی

برای آب بندی قسمت هایی که فشار سیال یا سرعت محور آن زیاد است، آب بندهای ساده و واشرها جوابگو نمیباشند. آنها باید فشار زیاد سیال را در همان حالت که با پوسته ثابت و سرعت زیاد دورانی محور درگیرند تحمل کنند. آب بندهای کمکی و واشرها در معرض سرعت زیاد حرکت محور قرار ندارد و تنها وظیفه آنها تحمل فشار سیال مورد نظر میباشد. برای این که تماس بین سطح ها وقتی که فشار هیدرولیکی نیست، برقرار بماند، برای اعمال فشار، فنر نیاز داریم. باری که اعمال میشود باید به اندازه ای باشد که در شرایط متفاوت، توانایی حفظ تماس بین سطوح را داشته باشد. اگر بیشتر از حد مورد نیاز باشد، باعث کاهش عمر مفید سیل میشود. به طور معمول برای این کار از یک فنر مارپیچی استفاده میشود. البته در مواردی از فنر مارپیچی آکاردئونی و اجرا لاستیکی ارتجاعی هم استفاده شده است. یک مکانیکال سیل به صورت متوسط پنج قطره در ساعت یا ۱۲۰ قطره در روز نشتی دارد. از دیگر مشکلات آب بندهای مکانیکی، دقت بالای لازم برای ساخت و اجرای آنها است. این سیل های مکانیکی به علت صافی سطح بالایی که دارند باید به دقت ساخته شوند و از نگهداری آنها در محیط آلوده پرهیز شود.

مزایای سیل مکانیکی

بهترین آب بندی در شرایط فشار و سرعت بالا، خصوصا اگر حداقل نشتی هدف باشد توسط سیل های مکانیکی امکان پذیر است. از جمله مزایای استفاده از سیل های مکانیکی میتوان به کم شدن هزینه نگهداری و جلوگیری از نشت مواد خطرناک و گران قیمت و خورنده اشاره کرد. همچنین سیل مکانیکی جلوی صدمه زدن به پمپ و تجهیزات جانبی پمپ را میگیرد و با استفاده از سیل مکانیکی شما دیگر شاهد نشتی هایی که باعث خورده شدن و زنگ زدن یاتاقان ها میشد نمیباشید. به خاطر وجود سیل مکانیکی شما سایشی در تجهیزات پمپ نمیبینید و نیاز به تعمیر و اپراتور برای بازبینی کمتر خواهد بود. همچنین زمان تعمیر و آب بندی مجدد پمپ کاهش میابد.

سیل مکانیکی چیست؟

 

انواع سیل مکانیکی

با توجه به این که بهترین انتخاب شما برای جلوگیری از نشتی، سیل مکانیکی میباشد، باید انتخاب درستی را از بین انواع مختلف آن داشته باشید، در این قسمت به معرفی انواع مختلف سیل مکانیکی میپردازیم:

سیل مکانیکی چرخان

در این نوع از سیل مکانیکی، آکاردئونی ها یا فنرها به همراه شفت میچرخند.

سیل مکانیکی ثابت

در این نوع شاهد چرخش آکاردئونی ها و یا فنرها با شفت نیستیم.

سیل مکانیکی های آکاردئونی فلزی

در مواردی که از الاستومر به خاطر افزایش دمای سیال نمیشود استفاده کرد از این نوع سیل های مکانیکی استفاده میکنیم. این سیل مکانیکی ها بیشتر مناسب مواقعی است که سیال غیر نفتی باشد یا درجه حرارت محفظه آب بند از F۴۰۰ بیشتر باشد و یا این که درجه حرارت خیلی پایین باشد.

سیل مکانیکی های جفتی

این نوع از سیل های مکانیکی برای محصولات گران قیمت و خطرناک و به طور کلی هر محصولی که نیاز به محافظت داشته باشد به کار میرود. اگر محصول شما مایعی با گاز سمی، ماده ای با خطر آتش سوزی، ماده سرطان زا یا آلوده کنند و یا رادیو اکتیو و منفجره و .. باشد باید از سیل مکانیکی های جفتی استفاده کنید.

سیل مکانیکی های فشنگی

کار نصب این نوع از سیل های مکانیکی آسان است و امکان تنظیم پروانه بدون ایجاد اشکال در بار سطح ریل وجود دارد.

سیل مکانیکی های شکاف دار

با این نوع از سیل مکانیکی ها میتوانید بدون جدا کردن پمپ، به نصب سیل مکانیکی بپردازید.

سیل مکانیکی های هیدرودینامیک

این نوع از سیل مکانیکی ها بدون تماس هستند و برای آب بندی گازها استفاده میشوند.

سیل مکانیکی های هیدرواستاتیک

نوع دیگری از سیل مکانیکی های بدون تماس بخار به شمار میروند

سیل مکانیکی های خارجی

این نوع از سیل مکانیکی از مواد غیر فلزی برای پمپ ها ساخته میشود.

سیل مکانیکی های الاستومری

در این نوع سیل مکانیکی او رینگ یا شکل هایی دیگر از الاستومر به کار گرفته میشود.

و سیل مکانیکی های تک و طرح هایی با قسمت داخلی ثابت که با نیروی سانتریفیوژ سبب از بین رفتن اجسام جامد از سطح سیل مکانیکی میشود.

یک سیل مکانیکی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

به نقل از سایت الین پمپ سیل مکانیکی از دو جز اصلی تشکیل میشود، یکی جز متحرک که با محور پمپ دوران کرده و دیگری جز ساکن است که بر روی بدنه پمپ سوار میشود.

قسمت متحرک سیل مکانیکی دارای یک آستین یا بوش است که با یک نشت بند روی محور پمپ سوار میشود. در اطراف بوش یا آستین سیل مکانیکی یک سیلندر هست که به وسیله حلقه های سیل مکانیکی دایره ای شکلی به نام او رینگ ها سوار شده و با بوش دوران میکند. سیلندر تعدادی فنر مارپیچ دارد که برای فشردن سطوح نشت بند روی هم میباشد. یک رینگ تفلونی نشت بند و یک رینگ نشت بندی اصلی دورانی به همراه یک رینگ تراکم با جنس فلز کربن وجود دارد و از یک سطح نشت بندی صاف و کاملا صیقل داده شده ساخته میشود.

قسمت ثابت سیل مکانیکی، داخل یا روی محفظه آب بندی با او رینگ ها یا پکینگ ها در میان آنها و محفظه نشت بندی تشکیل شده است. این بخش ثابت معمولا جنسی از فولاد دارد، اما اگر فشار و سرعت زیاد باشد و بخواهیم از خروج مایعات جلوگیری کنیم، از مواد دیگری مثل تنگستن کاربید که یک فلز خیلی محکم است و یا سرامیک ها استفاده میشود. برای به حداقل رساندن اصطکاک در سطوح رینگ های متحرک و ثابت الزامی است.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)