سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا

سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا

نما اولین تصویری است که از ساختمان ویلا به چشم می‌آید. نماها علاوه بر زیبایی، کارکردهای دیگری مانند عایق صدا و دما، هدایت کردن نور به فضای داخلی و حفظ استحکام ساختمان را دارند.

هنگام بررسی سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا باید گزینه‌ای را انتخاب کرد که با روحیات ما و محیط اطراف ساختمان سازگار باشند. هر سبک در طراحی نما ساختمان می‌تواند بیانگر ویژگی‌های خاصی باشد.

اهمیت طراحی نما در ساختمان

طراحی نما ساختمان تنها به ارائه جنبه‌های زیبایی شناسانه محدود نمی‌شود. درست است که زیبایی می‌تواند حتی روی قیمت ساختمان و ویلا تاثیر بگذارد، اما نمای ساختمان کاربردهای دیگری نیز دارد.

زیبایی شناسی و هویت

نمای ساختمان باید خوب به نظر برسد، اما چگونه طراحی نمای خوب را تعریف کنیم؟ طیف وسیعی از مواد موجود هستند که پتانسیل انتقال پیام در مورد ساختمان و صاحبان آن را دارند. مصالح باید بر اساس سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا انتخاب شوند. سبک موردنظر می‌تواند به ساختمان ویلا علاوه بر زیبایی، هویت ببخشد.

از ساختار و فضای داخلی ساختمان محافظت می‌کند

طراحی نمای مناسب دارای نقش مهمی در محافظت از ساختمان و کمک به انطباق آن با مقررات سازه‌ای است. یک نمای اصولی از ساختمان در برابر وزش بادهای شدید، باران، آتش‌سوزی و … محافظت می‌کند. این یکی از مهم‌ترین کارکردهای نمای ساختمان است؛ زیرا باعث حفظ جان ساکنین می‌شود.

بهره‌وری انرژی

نمای ساختمان نقش مهمی در بهره‌وری انرژی ساختمان‌های جدید دارد. امروز از نماها برای حفظ تعادل دما در فضای داخلی بهره گرفته می‌شود. تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد ساختمان شود. این وظیفه نما است که از انتقال گرما به درون جلوگیری کند.

حتی یک دیوار پرده‌ای لعاب‌دار می‌تواند در کاهش گرما و نفوذ نور به داخل ساختمان بسیار موثر باشد. نما باید مانند عایق نیز عمل کند. عایقی که نه تنها باعث جلوگیری از ورود صداهای ناخواسته به داخل ساختمان می‌شود، بلکه به بهبود بهره‌وری انرژی نیز کمک می‌کند.

تهویه

یکی دیگر از وظایف نما در ساختمان، تهویه طبیعی هوا است. در طراحی نما باید به تنظیم دما و رطوبت داخل ساختمان توجه شود. این جا است که معماران حرفه‌ای می‌توانند در زمینه انتخاب مصالح مناسب با شرایط آب و هوایی، توصیه‌های مفیدی ارائه دهند.

سبک های مختلف طراحی نما ویلا

هر ویلا با توجه به سلایق مشتری و طراح و همچنین دیگر عوامل مانند عملکرد، بر اساس سبک خاصی طراحی می‌شود. سبک‌های مختلفی برای طراحی ویلا وجود دارند که برخی از آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

سبک کلاسیک

یکی از پرکاربردترین سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا سبک کلاسیک است. سبک‌های معماری رومی و یونانی نمونه‌های کاملی از طرح‌های کلاسیک به‌شمار می‌روند. در این سبک، عمدتا چندین عنصر هنری گرد هم می‌آیند تا سبکی باشکوه را در ساختمان ویلا به نمایش بگذارند. طراحی‌ نماهای کلاسیک با ایجاد ارزش زیبایی‌شناختی جاودانه، از نظر الگوها، سایه‌ها و شکل‌ها با طرح‌های مدرن متفاوت هستند.

در طراحی کلاسیک چوب‌های تیره، سنگ مرمر و رنگ‌های غنی باید انتخاب نخست باشند. علاوه بر این، ایجاد یک طراحی متقارن و استفاده از نورگیرها دو مورد از موارد مهم در طراحی نما کلاسیک هستند. در این نوع نما، بیشتر از سنگ استفاده می‌شود؛ هرچند که می‌توان برای کاهش هزینه از مصالح پیش‌ساخته بهره برد.

سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا

سبک مدرن

در این سبک، بر خلاف طراحی کلاسیک، «عدم تقارن» مد نظر طراح است. نماهای مدرن اغلب با هم تداخل دارند و طرح‌های انتزاعی ایجاد می‌کنند. این سبک با رویکردی جسورانه و ساختاریافته ارائه می‌شود. طراحان می‌توانند از مصالح مختلف برای ساخت نما مدرن استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین مصالح برای این سبک عبارت‌اند از:

  • بتن
  • سیمان
  • شیشه
  • آجر
  • کامپوزیت
  • سنگ آجر

در طراحی نماهای مدرن، خطوط عمدی و افقی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. طراحی‌های مدرن بیشتر به فضای تمیز، بدون پیچیدگی و مینیمال گرایش دارند. این نماها به راحتی سفارشی می‌شوند و به شما آزادی عملی کردن ایده‌های خود را می‌دهند.

سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا

سبک ایرانی

یکی دیگر از سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا سبک ایرانی است. نماهای ایرانی جزء گزینه‌های پرطرفدار در طراحی ویلا به شمار می‌آیند. در این سبک، بر مولفه‌های معماری ایرانی تاکید می‌شود. برای ساخت نیز معماران بیشتر به سراغ مصالح بومی مانند آجر، سیمان، چوب و سنگ می‌روند. برخی از المان‌های نما ویلای ایرانی شامل طاقی‌ها، پنجره‌های ایرانی و … می‌شوند.

سبک نئوکلاسیک

ویژگی‌های معماری نئوکلاسیک شامل ثبات، استحکام و عظمت است که از میل به ایجاد جهانی ناب، ساده و باشکوه و مطابق با دوران کلاسیک ناشی می‌شود. این ساختمان‌ها با سطوح تک رنگ و تمیز و همچنین تزئینات خطی و عناصر برجسته کوچک، شیروانی‌ها، ستون‌های آزاد و سایر جزئیات موجود در معابد کلاسیک باستانی قابل تمایز هستند.

ساختمان‌های نئوکلاسیک معمولا بلند هستند و هر طبقه آن‌ها بیش از ۴ متر ارتفاع دارد. آن‌ها دارای پلان متقارن، قرارگیری متقارن پنجره‌ها و ستون‌های بلند هستند که اغلب به شیروانی‌های مثلثی ختم می‌شوند. امروزه در نماهای نئوکلاسیک از تلفیق عناصر کلاسیک و مدرن بهره گرفته می‌شود. به‌صورت کلی می‌توان گفت نماهای نئوکلاسیک نسبت به نماهای کلاسیک از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند.

سبک اسکاندیناوی

نمای اسکاندیناوی از خانه‌های سنتی شمال اروپا الهام می‌گیرد. در این سبک، نوعی زیبایی شناسی ساده با پرداخت‌های مدرن را می‌توان مشاهده کرد. سبک اسکاندیناوی قرابت زیادی با سبک مینیمالیسم دارد. پرهیز از پیچیدگی‌ها و دستیابی به فرم‌های ساده از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک هستند. سیمان و چوب عمده مصالح به کار گرفته شده در سبک اسکاندیناوی محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانید: نمونه های دکوراسیون داخلی منزل

سبک مینیمالیسم

یکی دیگر از سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا سبک مینیمالیسم است. مینیمالیسم به عنوان یک گرایش هنری در ایالات متحده در طول دهه 1960 ظهور کرد و عمدتاً مبتنی بر کاهش همه عناصر اضافی است. در این سبک طراح تلاش می‌کند فقط ساده‌ترین و ضروری‌ترین موارد مانند خطوط مستقیم، سطوح صاف تمیز و هندسه انتزاعی باقی بمانند.

سبک مینیمالیسم با وجود یکپارچگی کلی و حذف هر چیز اضافی که ویژگی اصلی آن است، رویکرد بسیار متنوعی به مواد دارد. یک ایده خوب این است که از دو نوع مختلف مواد که مکمل یکدیگر هستند، برای ایجاد بخش‌های زیبایی‌شناختی جداگانه به‌صورت عمودی استفاده شود. به عنوان مثال، ممکن است سنگ طبیعی را با چوب که حس طبیعی و سادگی را به هر نما می‌دهد، ترکیب کنید؛ بدون اینکه در دام یکنواختی بیفتید. این مواد باید تا حد امکان صاف و مسطح باشند تا مانع دستیابی به هدف مینیمالیستی شما نشوند.

سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا

سبک رومی

سبک رومی شباهت زیادی به سبک کلاسیک دارد. در طراحی نما به سبک رومی، بیشتر از سنگ استفاده می‌شود. برخی معماران برای کم کردن هزینه‌های ساخت، به جای سنگ از مصالح پیش‌ساخته یا سیمانی استفاده می‌کنند. در این نوع نما می‌توان ستون‌های رومی و ایوان‌ها و نرده‌های سنگی را مشاهده کرد.

کسانی که می‌خواهند ویلایی لوکس داشته باشند، بیشتر تمایل به استفاده از سبک رومی دارند. در نمای رومی ریزه‌کاری‌های بیشتری نسبت به سبک کلاسیک دیده می‌شوند. افراد زیادی در ایران از این سبک استقبال می‌کنند.

سبک عربی اسلامی

یکی دیگر از سبک های مختلف طراحی نما ساختمان ویلا سبک عربی اسلامی است. در این سبک می‌توان مؤلفه‌های موجود در معماری اسلامی را مشاهده کرد. توجه به خوشنویسی، گنبد، طاق‌های اسلامی، نقوش اسلیمی و … از عناصر مهم در سبک نما اسلامی به‌حساب می‌آیند.

منبع: decoboom.ir

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟