با دیوار سبز ، زیبایی و هوای پاک را به خانه خود هدیه دهید

با دیوار سبز ، زیبایی و هوای پاک را به خانه خود هدیه دهید

دیوار سبز چیست؟

بر اساس تعریفی که سایت دیوار سبز گاردن ارائه داده است دیوار سبز یا “Green wall” یا دیوار زنده همان فضای سبزی است که به صورت عمودی، مستقل و یا بر روی یک دیوار ایجاد می شود. این پوشش گیاهی می تواند قسمتی یا تمام دیوار را بپوشاند.

فعالیت های انسانی در حوزه های مختلف در حال بالا بردن سطح co2در کره زمین و در نتیجه افزایش گرمای جهانی هستند از این رو بسیاری از کشور های توسعه یافته به دنبال راه هایی برای کاهش سطح co2 و گرمای جهانی هستند و بررسی های انجام شده مشخص کرده است که دیوار های سبز زنده نقش بسیار  زیادی بر کاهش گرمای جهانی دارند در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی ها و انواع دیوار های سبز میپردازیم:

ویژگی های دیوار های زنده طبیعی:

(چگونه دیوار سبز در کاهش گرمای جهانی موثر است)؟

با دیوار سبز ، زیبایی و هوای پاک را به خانه خود هدیه دهید

  1. بهبود کیفیت هوا

همانطور که میدانید فعالیت های انسانی در حوزه های مختلف باعث افزایش سطح co2 در جهان و افزایش بی رویه گرمای جهانی شده اما خبر خوش انجاست که بررسی های انجام شده نشان میدهد که تمام co2  تولید شده در هوا باقی نمیماند و حدود 25 درصد از آن توسط گیاهان جذب شده و مابقی به اقیانوس ها ختم میشود ،در نتیجه این دیوار های زنده فضایی را برای گیاهان بیشتر فراهم میکند ،گیاهان سموم موجود در هوا را فیلتر میکنند و co2 موجود در هوا را به اکسیژن تبدیل میکنند.

وجود این دیوار های سبز زنده در مناطق پر جمعیت بسیار حیاتی است چرا که آلاینده ها و ذرات معلق در هوا در خیابان های شهری به دام می افتند

تنها یک متر مربع از دیوار های سبز 3/2 کیلوگرم co2 را در طول سال از هوا استخراج کرده و 7/1 کیلوگرم اکسیژن تولید میکند.

همچنین بررسی ها نشان داده که گیاهان و میکروب های موجود در خاک VOCs (ترکیبات آلی فرار) را جذب کرده و آنها را به ترکیبات قابل استفاده برای گیاهان تبدیل میکند.

کمترین خطر پخش شدن این ترکیبات آلی فرار در هوا ایجاد سردرد و سرگیچه میباشد

  1. کنترل دما

یک محله با سایه کم می تواند تا 20F گرمتر از یک منطقه مرفه تر و سبزتر در همان شهر باشد.

3. کم کردن آلودگی صوتی

ساختار و تجهیزات دیوار های سبز مکان های شلوغ را ارامتر میکند.ارتعاشات صدا بیش از انکه منعکس شوند توسط گیاهان جذب میشود.دیوار های سبز تا 41 درصد بیشتر از دیوار های معمولی آلودگی های صوتی را کاهش میدهند.

4. افزایش عمر زیر ساخت ها

دیوار های سبز ساختمان را از آسیب دیدن مستقیم حفظ میکند. گیاهان رطوبت بالایی دارزند که باعث ایجاد مقاومت انها در برابر اتش میشود.

5. بهبود تنوع زیستی

دیوار های سبز بستر خوبی را برای جانداران مختلف فراهم میکند بستر های مناسب برای تنوع گونه های حشرات و لانه سازی تنوع زیستی شهری را فراهم میکند،ایجاد سایه و غذا برای جانداران مختلف ایجاد میکند.تیم نگهداری ما مشاهده کرده اند که پروانه ها شهد گل ها را از بالای دیوار های زندگی جمع آوری میکنند.

برایی مثال در برخی از دیوار های سبز جعبه های زیستگاهی یکپارچه ای را برای انواعی از حشرات آماده ساختند و روی دیوار های سبز نصب کردند و گونه های مختلف حشرات توانستند روی آنها زندگی کنند حشراتی نظیر پروانه ها زنبور ها بال توری ها ،کفشدوزک ها و…

6. افزایش سلامتی

این دیوار ها بهزیستی خارج از منزل را افزایش میدهند ،تحقیقات گسترده مشخص کرده است فضاهای سبز تا حدود زیادی سلامتی ذهنی را افزایش میدهد.

هوای تمیز تری که توسط گیاهان ایجاد شده منجر به کاهش مشکلات سلامتی از قبیل سردرد ،سوزش چشم،گلودرد و مشکلات قلبی و خستگی میشود .

 انواع دیوار سبز:

در ادامه به بررسی انواع دیوار سبز می پردازیم و  تفاوت آن را از نظر ظاهری، پوشش گیاهی و سیستم اجرایی مقایسه کنیم.

دیوار سبز مدولار

این داربست‌ها، داربست‌های فلزی بسیار سبکی از جنس استیل گالوانیزه هستند که یا بر دیوار بنا قرار گرفته‌اند و یا دارای سازه مستقل خواهند بود که گیاه بالا رونده را نگاه می‌دارند. به این پانل‌ها همچنین می‌توان فرم داد تا اشکال و منحنی‌های مورد نظر را ایجاد نمایند.

با دیوار سبز ، زیبایی و هوای پاک را به خانه خود هدیه دهید

این سیستم مدولار به دلیل سختی و صلابت پانل‌ها می‌تواند بین قسمت‌های مختلف ساختمان پل زده و یا به عنوان دیواره‌های سبز مستقل به کار گرفته شوند.

دیوار سبز کابلی

سیستم کابلی برای نگهداری ازگیاهان رونده پر شاخ و برگ و با رشد سریع بکار می‌رود .سیستم کابلی از یک سری توپی، غالباً از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده، که قابلیت عبور کابلها و کشش و انقباض آنها از میان یکدیگر را جهت شکل گیری شبکه مورد نظر فراهم کرده، تکیه و حامل گیاه مورد نظر می‌باشد.

توپی‌ها به کمک پیچی که از میان سوراخ مرکزی توپیعبور می‌کنند به سطح دیوار نصب می‌شوند. نحوه قرار گیری و فاصله بین توپی‌ها در روی دیوار مطابق با طرح خاص انتخابی خواهد بود

دیوار سبز شبکه ای

سازه بسیار سبکی است که حائلی از شبکه‌های فولادی برای گیاهان بالارونده ایجاد نموده که این حائل به دیوار یا به سازه ساختمان متصل می‌شود.شبکه های سیستمیاغلب برای نگهداری از گیاهانی که رشدی آهسته داشته، و به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند، کاربرد دارند.

با دیوار سبز ، زیبایی و هوای پاک را به خانه خود هدیه دهید

سیستم‌های شبکه توری انعطاف‌پذیر تر از سیستم کابلی بوده و قابلیت طراحی متنوع تری را دارند.

دیوار سبز پلیمری

تجسم طرح شامل سیستم کاشت در روشی است که گیاهان زنده بر روی یک سطح عمودی کشت می‌گردند. این سیستم شامل یک پارچه نمدی پلیمری با قابلیت زهکشی مناسب می‌باشد که به شکل مشخصی تا خورده بر روی قاب زیرساخت قرار می‌گیرد؛

به نحوی که یک یا چند گلدان یا محفظه برای کشت عمودی به صورت ردیفی با جیب رو به بالا ایجاد گردد. گیاه در غلاف اولیه قرار گرفته و در این محفظه‌ها کشت می‌گردد. این روش سیستم جدیدتر نسبت به دیگر سیستم‌های اجرای دیوار سبز است و دارای مزایای بیشتری نسبت به روش‌های گذشته می‌باشد.

دیوار سبز هیدروپونیک

در این روش بستر کشت بر پایه آب می‌باشد به عبارتی خاک دیگر وجود ندارد و آب کلیه مواد غذایی این دیوار زنده را تأمین می‌نماید. از ویژگی‌های این روش استفاده از تنوع بیشتر گیاهان، ضخامت کم، سبک و امکان نقش پذیری می‌باشد به عبارتی طرح مد نظر کشیده شده و سپس گل‌ها و گیاهان نصب می‌گردد.

با دیوار سبز ، زیبایی و هوای پاک را به خانه خود هدیه دهید

دیوار سبز هیروپونیک بسیار جذاب بوده و مجهز به سیستم تأسیساتی می‌باشد که به صورت هوشمند مواد غذایی را به گیاهان دیوار سبز تزریق می‌نماید. جالب توجه است که سابقه ایجاد و استفاده از تفکرات روش هیدروپونیک به ایران باستان برمی گردد.

از مزایای این سیستم نسبت به سایر سیستم‌ها می‌توان به سبکی سازه دیوارسبز، تعویض و تغییر آسان گیاهان، تهویه مناسب ریشه گیاهان، سیستم زهکشی قوی تر، آزادی عمل در انتخاب گیاهان مختلف و.. اشاره کرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟