این روزها معمولا از پشتی شاهنشین و کرسی در کجا استفاده می کنند؟

قدمت استفاده از پشتی شاهنشین و کرسی در ایران به سال های دور برمی گردد و امروزه نیز به عنوان وسایلی به یاد ماندنی و نوستالژیک گرمابخش خانه های برخی از ایرانی هاست. از طرفی دیگر، خانواده های ایرانی با توجه به کمبود فضا در زندگی های آپارتمانی با مشکل استفاده از کرسی و شاه نشین روبرو هستند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که معمولا از این محصولات در کجا استفاده می شود؟ برای رسیدن به پاسخ آن تا آخر مطلب همراه ما باشید.

پشتی شاهنشین و کرسی؛ یادآور شب های گرم خانه مادربزرگ

از دیرباز، قبل از اختراع بخاری یا شوفاژ، ایرانیان از مبلمان خاصی به نام کرسی استفاده می کردند. برای نسل جدید، کرسی یادآور بزرگی از شب های گرم و دنج در خانه مادربزرگ است و لبخند بزرگی را بر چهره ها می آورد. اگرچه سنت دور کرسی نشینی به نوعی در بین ایرانیان کم رنگ شده؛ اما برخی خانواده ها همچنان این سنت را زنده نگه داشته اند.

به طور معمول، کرسی یک میز چوبی است که در زیر آن یک بخاری برقی قرار می گیرد. در زمستان ‌های سرد، اعضای خانواده به پشتی ‌های بزرگ اطراف آن تکیه می دادند و پاهای خود را زیر لحاف کرسی می‌ گذاشتند.

در فرهنگ ایرانی کرسی نقش بسزایی دارد. امروزه نیز کرسی یک نیروی محرکه بزرگ برای جمع شدن خانواده و اوقات خوشی است. اعضای خانواده زمان خوبی را با هم در کنار سپری می ‌کنند. خواهر و برادرها در انجام تکالیف به یکدیگر کمک می‌کنند؛ پدربزرگ ‌ها و مادربزرگ‌ ها داستان خود را برای بچه‌ ها تعریف کرده و شب‌ های مهمانی به خصوص شب یلدا همه اعضای خانواده همه با هم در اطراف کرسی می‌ خوابند. برای ایرانیان، کرسی زادگاه عشق و همبستگی در خانواده برای غلبه بر شب های تاریک سرد و طولانی در زمستان است. کرسی و گرمای دلپذیر با اعیاد ملی ایرانیان مانند شب یلدا و سال نو در هم آمیخته شده است.

این روزها معمولا از پشتی شاهنشین و کرسی در کجا استفاده می کنند؟

جایگاه پشتی شاهنشین و کرسی در خانه های امروزی

خانه های قدیم از فضای زیادی برخوردار بودند. به همین دلیل برپایی و خرید شاه نشین و کرسی در خانه ها در یکی از فضاهای بزرگ خانه کار راحتی بود. امروزه با توجه به زندگی آپارتمانی فضای زیادی برای این کار وجود ندارد.

تولید کنندگان برای این مشکل تدبیری اندیشیده و انواع کرسی تاشو را به بازار عرضه کرده اند. این محصولات در مواقع مورد نیاز به راحتی در خانه نصب شده و باز و بسته می شوند. بعد از استفاده نیز به راحتی جمع شده و به صورت یک جعبه چوبی کوچک در آمده و در داخل کمد قرار می گیرد. با این حساب به راحتی می توان از آن در مکان های مختلف خانه مانند اتاق نشیمن یا بالکن استفاده کرد. پشتی های شاه نشین نیز قابلیت چیدمان و جمع کردن مجدد را دارند که این ویژگی استفاده از آنها را راحت کرده است.

مکان های مورد استفاده از پشتی شاهنشین

امروزه خرید پشتی شاهنشین در مکان های مختلفی مانند سالن‌ های پذیرایی، کافه های سنتی، تالارهای عروسی، سفره خانه ‌ها، چایخانه‌ها و منازل مورد استفاده قرار می گیرد. ست این نوع پشتی را می توانید در گوشه ‌ای از اتاق پذیرایی، نشیمن، بالکن، تراس و… خانه خود بگذارید و از مهمانان خود پذیرایی کنید.

از این محصولات سنتی در خانه ها به جای مبل می توانید استفاده نمایید و یا با چیدمان آنها نوعی دکوراسیون سنتی، در قسمتی از خانه برپا کنید. با این شیوه تلفیق زیبایی از دکوراسیون سنتی و مدرن را طراحی کرده اید که جذابیت خانه شما را چند برابر بیشتر خواهد کرد.

اگر باغ یا باغچه ای دارید به جای مبلمان از پشتی شاهنشین استفاده کنید تا جلوه خاصی به محیط شما بدهد. صاحبان رستوران ها و سفره خانه ها نیز می توانند از پشتی برای پذیرایی مشتریان خود استفاده کنند. همچنین اقامتگاه های تفریحی برای سرو چای و قلیان مناسب استفاده از آن برای مشتریان شان هستند. برای خرید ترمه و لحاف کرسی می توانید از فروشگاه ما بازدید نمایید.

جمع بندی

از پشتی شاهنشین می توان علاوه بر دکوراسیون منازل در مکان هایی مانند سالن‌ های پذیرایی، کافه های سنتی، تالارهای عروسی، سفره خانه ‌ها، چایخانه‌ ها و … استفاده کرد. قابلیت تاشو بودن کرسی های موجود در بازار نیز امکان استفاده از آن در مکان های مختلف خانه حتی فضاهای کوچک را به راحتی امکان پذیر کرده است.

این روزها معمولا از پشتی شاهنشین و کرسی در کجا استفاده می کنند؟

 

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟