اصول پایه در دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری

اصول پایه در دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری

جلوه‌ی بصری باشکوه در کنار بهره‌مندی از محیطی اصیل همراه با جزئیات زیاد و جانمایی عناصر زیبا در حضور فراوان نماسازی های چوبی و قرار دادن مبلمان در نهایت ظرافت با روکش چرم و فریم‌های چوبی و نورپردازی عمیق در پهنه بزرگی از رنگ‌های گرم با رگه‌هایی از تناژهای قهوه‌ای، خاکستری، سیاه و گاهاً بهره‌مندی هنرمندانه از رنگ‌های سفید و… همگی ویژگی‌های بی‌پایان از طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری هستند.

به ‌همین سادگی قرار است تا در دنیایی از عظمت، اصالت، شکوه و جذابیت در کنار حسی از آرامش و زیبایی و البته هماهنگی بی‌نظیر از کنار هم قرار گرفتن عناصر محیطی وارد شویم. چرا که در این مقاله از فرلی دیزاین قصد داریم تا تحلیلی جامع اما مختصر و مفید از اصول طراحی دکوراسیون کلاسیک اداری داشته باشیم.

دکوراسیون کلاسیک اداری چیست؟

دکوراسیون کلاسیک اداری در امتداد سبک کلاسیک از طراحی داخلی فضاهای ساختمانی شکل ‌گرفته است. اگر با سبک کلاسیک آشنایی دارید، قطعاً می‌دانید که این سبک زیبا در بهره‌مندی هنرمندانه از عناصر چوبی با جزئیات زیاد و ایجاد القایی از تقارن در نمایی شیک و لاکچری شکل می‌گیرد. البته دکوراسیون کلاسیک فضاهای خانگی به ‌طور کل با فضاهای اداری متفاوت است.

دکوراسیون کلاسیک اداری سبکی برای دیزاین یک فضای بزرگ اداری نیست. هر چند برای اجرا شدن به فضاهای بزرگ نیاز دارد؛ اما قرار نیست تا محیط کار تعداد زیاد کارمندان را به این سبک نسبتاً شلوغ از عناصر بی‌پایان چوبی تزیین کنیم.

دکوراسیون کلاسیک اداری برای خلق دفاتر بزرگ اداری کارایی دارد، به شکلی که یک نفر مدیر یا صاحب شرکت و یا هر فردی با فعالیت دفتری تصمیم بگیرد که محیط دفتر کار خود را در دیزاینی برجسته با ظاهری شیک و رسمی دکوراسیون نماید.

المان های محیطی در دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری

اصول پایه در دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری

وقتی در مورد دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری صحبت می‌کنیم، در واقع قرار است تا به حجم بزرگی از عناصر باشکوه چوبی وارد شویم. چوب چه در طراحی المان‌های محیطی و یا پوشش دیوار و کف و حتی سقف چنین دکوراسیون‌هایی نقش برجسته دارد. لذا در تمامی عناصر محیطی تقریباً حضور پررنگ و یا کم رمقی از چوب دیده می‌شود.

دیوارپوش های چوبی، کف‌پوش های چوبی، کمدها و قفسه‌ها با طراحی‌های برجسته تمام چوب و ایجاد قاب بندی‌های زیبا در پهنه‌ی دیوارها، نمای ستون‌ها و حتی اطراف پنجره‌ها آنهم از جنس چوبی در تمامی عناصر محیطی دکوراسیون کلاسیک اداری حضور دارند. در ادامه بهره‌مندی از میز کار تقریباً بزرگ تمام چوبی و یا نما چوبی و حتی بهره‌مندی از بخش‌های چوبی در مرکز اتاق و حضور مبلمان با نقش‌های برجسته و منبت کاری شده در کنار الگوهای بی‌پایان که عموماً ظاهری شیک و زیبا از بخش‌های چوبی و فلزی دارند، در حضور نورپردازی به روش توکار و بهره‌مندی از یک یا دو لوستر شیک و حضور آباژوری در بخش‌هایی از فضا و… کلیتی از عناصر محیطی دکوراسیون اداری با سبک کلاسیک هستند.

چگونه یک دفتر کار کلاسیک شیک و جسورانه بیافرینیم؟

فرض کنید قرار است تا یک دفتر کار را با دکوراسیون کلاسیک اداری دیزاین کنیم، به شکلی که حسی از شکوه، اصالت و روحی از جسارت و تأثیرگذاری داشته باشد. البته تمامی این ویژگی‌ها در خدمت صاحب دفتر هستند. یعنی شخص آقای مدیر و یا هر کسی که قرار است تا از این دفتر برای امور اداری، تجاری و یا خدماتی استفاده کند، باید در مرکز بهره‌مندی از شکوه و اصالت فضا قرار بگیرد. چیدمان کلی فضا برای همین هدف کلیدی انجام می‌شود که می‌تواند شامل جزئیات زیر باشد:

  • میز اداری مرکز کانونی اتاق باشد: در دکوراسیون داخلی به ایجاد فضاهای کانونی نیاز داریم و چون توجه به شخص صاحب دفتر اصلی‌ترین ویژگی در دکوراسیون اداری است، لذا نقطه کانونی اتاق نیز باید به محوریت میز اصلی که محل استقرار صاحب دفتر است، متمرکز می شود.
  • میز باید با دورترین فاصله از درب ورودی مستقر شود: میز دکوراسیون کلاسیک اداری نباید به مانند کارمندان ساده جایی در کنج دیوارها و یا فضاهای بسته با هدف بهره‌مندی مفید از فضا باشد. در بخش‌هایی از دکوراسیون کلاسیک اداری می‌توانید چنین میزهای کوچک با ابعاد جمع‌وجور در حاشیه فضا خلق کنید، اما میز اصلی باید در مرکز توجه اتاق در قسمت شاه‌نشین فضا آنهم درست مخالف درب ورودی مستقر شود.
  • برای مهمانان، فضایی تحت تسلط میز اصلی پیش ‌بینی شود: فضای مقابل میز اصلی بهترین مکان برای استقرار مبلمان کلاسیک شما است. در بخش‌های دیگر اتاق نیز می‌توانید از صندلی‌ها و مبل‌های راحتی استفاده کنید، اما لازم است تا حداقل دو مبل تک‌ نفره راحتی با طراحی به سبک اداری در فضای مقابل میز اصلی برای پذیرایی از مهمانان و اجرای فعالیت اداری قرار دهید.
  • تقارن در تمامی فضا حضور داشته باشد: تقارن اصل کلیدی در طراحی دکوراسیون کلاسیک است و باید در تمامی عناصر محیطی فضای اتاق اداری نیز حضور داشته باشد. گاهاً نمی‌توانیم همه ‌چیز را متقارن کنیم. اما حد‌المقدور باید از هنر تقارن سازی عناصر محیطی برای خلق هارمونیک فضای کلاسیک بهره‌مند شویم.
  • المان‌های عمودی در نماسازی فضا برجسته باشد: نمای کلاسیک اصولاً با خلق نقش‌هایی برجسته در ظاهری عمودی شکل می‌گیرد. ستون‌ها و نماسازی ستون‌ها همیشه اصل کلیدی در چنین دکوراسیونی هستند. البته در اتاق اداری ممکن است هیچ ستونی نباشد، اما می‌توانیم در پهنه‌ی دیوارهای اتاق نماسازی از المان‌های عمودی را بیافرینیم. قاب بندی‌ها، طراحی نماهای ستون مانند، ایجاد سرستون ها و… که همگی آنها با خلق قاب‌های مستطیل و بلند شکل می‌گیرند، از جلوه‌ی کلی نمای کلاسیک هستند.

نکته‌هایی از اصول دکوراسیون کلاسیک اداری

اصول پایه در دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری

  • رنگ‌ها از اصلی‌ترین المان‌های محیطی هستند. برای خلق چنین دفترهایی از حضور رنگ‌های گرم از جمله قهوه‌ای، گردویی، بژ، خاکستری و حتی سفید در هارمونیک مناسب کنار هم استفاده می کنند.
  • مبلمان دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری قطعاً چوبی است. اما می‌تواند تلفیق مناسبی از چوب در کنار بخش های فلزی و یا پارچه‌ای باشد. بهتر است مبلمان کلاسیک اداری شما تزئیناتی کم‌رمق و نه چندان برجسته داشته باشد. سادگی در هر چه اصیل‌تر و جسورانه‌تر شدن مبلمان کلاسیک اداری تأثیرگذار است.
  • برای انتخاب رنگ چرم مبلمان می‌توانید از رنگ‌های مشکی، خاکستری و یا سفید استفاده کنید. البته نوع رنگ باید با نوع دیزاین کل فضا هماهنگ باشد.
  • در خلق چنین دفترهایی از نقش برجسته کتابخانه و یا قفسه غافل نشوید. همان‌طور که گفتیم، بهترین مکان دیوار پشت سر میز اصلی است. بهتر است کتابخانه‌ها تمام چوب با منبت‌کاری های نه ‌چندان عمیق باشد.

سخن پایانی

برای طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک اداری با دو بخش کلی سروکار داریم. اول طراحی بخش‌های کلی فضا مانند طراحی نمای داخلی با ایجاد دیوارپوش ها، کف‌پوش ها، نورپردازی و خلق کتابخانه و قفسه‌ها است. در بخش بعدی قرار است تا کل فضا را با بهره‌مندی مناسب از مبلمان و اکسسوری دیزاین کنید. این اکسسوری شامل لوازم میز تحریر، خود میز، تزیینات، قاب عکس‌ها، پرده و… در کنار مبلمان کلاسیک اداری می‌شود.

دقت کنید که میان این دو بخش باید هارمونی مناسب ایجاد شود. قاعدتاً تا قبل ‌از طراحی اتاق و نماسازی داخلی هیچ نگرش کاملی به چگونگی تهیه مبلمان و اکسسوری‌ها ندارید. اما یک تیم طراحی حرفه‌ای می‌تواند تمامی پروسه را هماهنگ با هم پیش ‌بینی کند. به شکلی که از همان ابتدا و قبل ‌از هر عمل اجرایی دید کلی از فضای دکور شده و چگونگی قرارگیری المان‌های محیطی داشته باشیم. برای بهره‌مندی تخصصی از طراحی دکوراسیون کلاسیک اداری می‌توانید از خدمات گروه فرلی دیزاین استفاده کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟