آشنایی با بهترین سیستم های لوله کشی ساختمان + 5 نکته بسیار اساسی

اساسی ترین بخش یک ساختمان سیستم آبرسانی و فاضلاب می باشد که وظیفه انتقال و گردش مایعات را دارد. بهترین سیستم های لوله کشی حال حاضر در دنیا لوله کشی با لوله پلی اتیلن PE  ، لوله پلی پروپیلن PPR  ، لوله‌های پلی‌وینیلیدن فلورید  PVDF برای سیستم آبرسانی شامل

: لوله تک لایه : برند آذین لوله ( https://1bs.ir/one-layers-pipe/azin-pipe/ ) ، لوله سه لایه و لوله پنج لایه و جهت سیستم فاضلاب لوله کشی پوش فیت ، پی وی سی یا پلیکا و لوله های ونت دار پیشرفته و سایلنت شامل پوش فیت نیوفلکس ، پوش فیت پلی ران ، پوش فیت وحید ، ماهان پلاست ، ناردین پلیمر و … . حال قصد داریم  به بررسی بهترین روش لوله کشی در یک بنا بپردازیم.

 آشنایی با بهترین سیستم های لوله کشی ساختمان + 5 نکته بسیار اساسی

انواع سیستم لوله کشی اصلی ساختمان

به صورت کلی مکانیزم لوله کشی یک ساختمان به سه مسیر ختم می شود : 1. سیستم لوله کشی آب ساختمان 2.سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان 3. سیستم لوله کشی تخلیه آب باران 4. سیستم تهویه هوا

1.سیستم لوله کشی آب

امروزه برای لوله کشی آبرسانی ساختمان از لوله های پلاستیکی با نام های لوله تک لایه ، لوله سه لایه و لوله پنج لایه استفاده می شود. لوله تک لایه جهت انتقال آب سرد و گرم در منازل مسکونی و محیط های غیر صنعتی  و اداری استفاده می شود و نحوه لوله کشی آن نسبت به روش لوله کشی آهنی بسیار سریع تر و کم هزینه تر می باشد. لوله  سه لایه و پنج لایه تمامی کار های لوله تک لایه را انجام می دهد و توانایی تحمل افزایش دمای آب و خوردگی داخلی لوله را دارد بنابراین برای لوله کشی موتورخانه ها ، لوله کشی گرمایش از کف ، لوله کشی های صنعتی را با این نوع از لوله ها می توان انجام داد.

 

2.سیستم لوله کشی فاضلاب

پس از بحث آبرسانی تخلیه مدفوع فاضلاب ساختمان مهم ترین بخش تاسیسات می باشد. در گذشته با لوله های پلیکا و لوله های PVC  جهت لوله کشی فاضلاب استفاده می شد اما امروزه روش های مطمئن تر و ایمنی از جهت آببندی به نام پوش فیت ها و لوله های سایلنت ونت دار وجود دارد که سرعت و اطمینان فرآیند لوله کشی را افزایش می دهد. وظیفه این سیستم تخلیه چاه فاضلاب دستشویی ، آشپزخانه و حمام می باشد که با توجه به کاهش صدای خروجی و وزن سبک بهترین انتخاب برای انجام این نوع سیستم می باشد. قیمت لوله کشی روش های جدید به نسبت روش های قدیمی بهینه تر است.

3.سیستم لوله کشی تخلیه آب باران

برخی از شهر های ایران و مناطق شمالی که بارش باران بسیار زیاد است و حجم بارش می تواند آثار تخریبی داشته باشد سیستم لوله کشی تخلیه آب باران نیاز است تا وزن وارد شده از تجمیع آب خسارت ایجاد نکند و از یک مسیر این آب تخلیه شود . بهترین روش لوله کشی ، برای این کار استفاده از لوله های پلیکا ، PVC  ، UPVC  می باشد زیرا نسبت به لوله فاضلابی پوش فیت ارزان تر هستند و نیاز به استفاده از مکانیزم خاص و ویژه ای ندارند و جهت انتقال آب باران مورد استفاده قرار می گیرد. سبک لوله کشی قدیمی لوله پلیکا کمی دردسرساز است اما قیمت بهتری نسبت به نمونه های مشابه دارند.

4.سیستم لوله کشی تهویه هوا

حتما تهویه سرویس های بهداشتی ، حمام ، هود آشپزخانه ، اتاق دود و … را در ساختمان دیده اید ، راه انتقال این هوا و تازه سازی هوای مطبوع این بخش به عهده سیستم تهویه هوا ساختمان می باشد . لوله های مورد استفاده در این سیستم همان لوله های پلیکا معمولی نه فشار قوی می باشد زیرا نه حجم و نه وزن خاصی را حمل نمی کنند بنابراین حساسیت کمتری دارند و سرعت انجام این کار نسبت به دیگر سیستم های لوله کشی بسیار سریع تر انجام می شود.

آشنایی با بهترین سیستم های لوله کشی ساختمان + 5 نکته بسیار اساسی

5 نکته اساسی برای لوله کشی ساختمان

1.رعایت قواعد لوله کشی

تمامی فعالیت های ساخت و ساز دارای قواعد و اصول می باشد . جهت انجام تاسیسات ساختمان نیز باید بر طبق استاندارد ها و اصول جای گذاری لوله ها با متراژ درست پیش رفت. حفظ شیب ها ، بهینه سازی فشار آب ، تست و چک آببندی لوله و … مورادی از قواعد لوله کشی آبرسانی ساختمان است. قواعد ملی ساختمان یکی از مهم ترین قانون های ساختمانی می باشد که به تایید کارشناس می رسد در غیر اینصورت مجوز و پایان کار صادر نمی گردد.

2.الزامات لوله کشی

قبل از شروع به کار نیاز است تا برخی از فعالیت های ساختمانی انجام شده و به مرجله نهایی برسد تا فرآیند لوله کشی شروع شود. لوله کشی جزء مراحل 50 درصد انتهایی تکمیل و ساخت ساختمان می باشد بنابراین قبل از آن این فعالیت اشتباه می باشد. سازنده ملزم است تمامی نکات ایمنی مانند لوله کشی آتش نشانی ، در محیط های صنعتی ، لوله کشی اطفای حریق و لوله کشی تخلیه و انهدام نیز باید انجام شود.

3.ترتیب لوله کشی ساختمان

ما 4 نوع از سیستم لوله کشی را بیان کردیم که باید بر اساس ترتیب و توالی مشخصی انجام شوند یعنی مهم است در فرآیند لوله کشی کدام یک از این سیستم ها در مرحله اول و کدام یک در مراحل بعدی انجام شود. بهترین ترتیب این فعالیت ابتدا لوله کشی فاضلاب و تهویه و تخلیه آب باران و در آخر سیستم آبرسانی ساختمان می باشد. همیشه لوله کشی فاضلاب ابتدا و لوله کشی لوله تک لایه و پنج لایه انتها انجام می شود و در آخر نصب و تست شیرآلات بهداشتی انجام می شود.

4.تجهیزات لوله کشیآشنایی با بهترین سیستم های لوله کشی ساختمان + 5 نکته بسیار اساسی 

در هر سیستم و روش لوله کشی تجهیزات و وسایل لوله کشی متفاوت است و هر کدام نیازمند دستگاه های مخصوص به خود هستند که در زمان انجام این فرآیند باید به متخصص و تکنسین مربوطه مراجعه نموده و تمامی مراحل با استفاده از اوصول و قواعد به همراه مناسبترین تجهیزات انجام شود. قیمت لوله کشی ساختمان در هر سیستم متفاوت است و قبل ازشروع راهنمایی های لازم را کسب کنید.

5.خرید لوله و اتصالات لوله کشی

در صورتی که استراتژی درستی را برای انتخاب و خرید لوله و اتصالات پیاده سازی نمایید بهتر است از یک فروشنده یا نمایندگی فروش مطمئنا این کار را انجام دهید. بازرگانی صدرا لیست قیمت تمامی محصولات لوله کشی و ملزومات را با بهترین قیمت لوله ارائه می نماید که می توانید جهت مشاهده لیست قیمت نیوپایپ به سایت ما مراجعه نمایید.

آشنایی با بهترین سیستم های لوله کشی ساختمان + 5 نکته بسیار اساسی

بازرگانی صدرا نمایندگی انواع لوله تک لایه ، نمایندگی لوله پنج لایه ، نمایندگی لوله های فاضلابی ، نمایندگی پوش فیت و نمایندگی شیرآلات ساختمانی در تهران می باشد.

برای ارتباط با کارشناسان مجموعه می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۶۶۲۹۵۸۹۸ / ۰۲۱۶۶۲۹۵۸۹۹/ ۰۲۱۶۶۲۹۷۱۰۷ / ۰۲۱۶۶۲۹۷۳۴۰ تماس بگیرید. همچنین از طریق ایمیل loolehbaharan@gmail.com هرگونه سوال، نظر، انتقاد و پیشنهاد خود را برای بخش پشتیبانی ارسال کنید.

آدرس وب سایت مجموعه:   https://1bs.ir/

هم چنین می توانید آخرین لیست قیمت محصولات و کاتالوگ آنها را از داخل ربات تلگرامی به آدرس sadragst_bot@  دریافت نمایید.

آدرس: استان تهران ، شهر تهران ، شادآباد ، بازار آهن ، بهاران۱، بلوک۳۵ ، پلاک۲۱

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟