نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند

نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند نسبت به خانه‌های معمولی کمی متفاوت است و شما باید قواعد مختلفی را برای آن رعایت کنید. به همین دلیل لازم است آموزش نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند را برای راه‌اندازی تجهیزات هوشمند یاد بگیرید و اطلاعات خوبی را در مورد آن‌ها به دست بیاورید.

سیم‌کشی برق خانه هوشمند نسبت به خانه‌های معمولی استانداردهای خاص خود را دارد که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند روی کیفیت کار شما موثر باشد. شما به هنگام سیم‌کشی ساختمان هوشمند باید از تجهیزاتی استفاده کنید که نوع آن‌ها بسیار مهم است تا بتوانید کار خود را با دقت بالایی اجرا کنید.

مقایسه سیم‌کشی برق خانه هوشمند و سنتی

نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند

در هوشمند سازی ساختمان، تجهیزات مختلف را به صورت بی‌سیم یا سیم‌دار به هم شبکه می‌کنند که نوع سیم‌دار آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند شما باید نقشه اتوکد ساختمان را طراحی کرده و متناسب با ویژگی‌های ساختمان زیرساخت سیم‌کشی را طراحی کنید. بعد از آن لازم است این نقشه را به کمک کارشناسان برق پیاده‌سازی نمایید. به هنگام سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند شما باید استانداردهای جدید را به کار برده و آن را رعایت نمایید که این اصول در سیم‌کشی‌های ساختمان سنتی وجود ندارند.

در سیم‌کشی برق ساختمان به روش سنتی شما آن را بر اساس نقشه ساختمان انجام می‌دادید که در آن کلیدها در مسیر قرار می‌گرفتند و کنترل هر سیستم به صورت جداگانه انجام می‌شد. در واقع شما برای خاموش روشن کردن هر منبع تغذیه در ساختمان باید کلید مربوط به آن را قرار دهید.

در سیم‌کشی برق خانه سنتی تمام فیوزها به صورت جداگانه در هر واحد نصب می‌شوند و همه لوازم‌خانگی در آن به سیستم برق‌کشی ساختمان متصل می‌شوند.

در حالی که در سیستم برق‌کشی ساختمان هوشمند نیازی نیست شما برای هر کدام از واحدها کلید جداگانه‌ای را نصب کنید و سیم‌کشی‌های مجزایی را انجام دهید؛ زیرا در آن تابلو برق هوشمند جایگزین تابلو برق سنتی شده است و تمام ماژول‌های خروجی از طریق تابلو برق هوشمند کنترل می‌شوند.

نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند بر اساس نقشه اتوکد

نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند

در سیم‌کشی برق خانه هوشمند تمام مسیرهای سیم‌کشی به کلید و پریز متصل نیستند و در داخل تابلوی برق به ماژول‌های مربوطه متصل هستند. در واقع تمام اتصالات در تابلوی برق اصلی انجام می‌شود و کنترل اصلی سیستم برق‌کشی خانه در این قسمت طراحی شده است.

در سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند شما از سیم‌های بسیار کمتری نسبت به سیم‌کشی سنتی استفاده می‌کنید؛ یعنی حدود 30 درصد مسیرهای سیم‌کشی در روش هوشمند حذف می‌شوند.

این کار می‌تواند هزینه سیم‌کشی برق ساختمان را به صورت چشمگیری کاهش دهد و زمان اجرای کار را کم کند. البته دقت کنید که در سیم‌کشی برق ساختمان خانه هوشمند شما باید نقشه سیم‌کشی خود را در اتوکد شبیه‌سازی کنید و اجرای سیم‌کشی را بر اساس آن‌ها انجام دهید.

آموزش نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند

نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند

همان طور که برای شما بیان کردیم سیم‌کشی برق خانه هوشمند از روش‌های سنتی متفاوت است. لذا در ادامه مراحل نحوه سیم‌کشی برق در خانه هوشمند را برای شما بیان می‌کنیم.

ارائه نقشه برق‌کشی خانه هوشمند

در اولین مرحله از نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند شما باید نقشه سیم‌کشی برق خانه را توسط مهندس برق تهیه کنید. بعد از آن که نقشه ساختمان هوشمند خود را توسط مهندس برق تهیه کردید می‌توانید مراحل سیم‌کشی را شروع کنید. این کار باید کاملا اصولی و بر اساس استانداردهای سیم‌کشی ساختمان باشد.

بعد از آن که نقشه سیم‌کشی ساختمان هوشمند مشخص شد باید کنده‌کاری‌های لازم را برای تمام قطعات سیم‌کشی شروع کنید و استانداردهای لازم برای نصب کلیدها و پریزها از کف ساختمان را رعایت کنید. این کار را می‌توانید به کمک شلنگ تراز یا لیزر عملیات ترازیابی انجام دهید.

کنده‌کاری ساختمان هوشمند

بعد از آنکه خط تراز را اجرا کردید باید مکان‌هایی که در آن جا می‌خواهید لوله‌ و قوطی‌های برق را قرار دهید، کنده‌کاری کنید. این کار معمولا توسط دستگاه‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود که در شرکت آنیپکو وجود دارند.

یکی از دستگاه‌هایی که از آن برای سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند استفاده می‌کنند، شیار زن است که جای دقیق لوله‌ها و قوطی‌ها با دقت بالایی کنده‌کاری می‌کند تا بتواند فضای کافی و دقیق را برای جا دادن قطعات مورد نظر ایجاد کند. در حال حاضر نمونه‌های تک تیغ و دو تیغ این دستگاه‌ها در بازار وجود دارند.

بتن کن از دیگر دستگاه‌های کنده‌کاری سیستم برق‌کشی خانه هوشمند است که مانند یک چکش قوی عمل می‌کند و می‌تواند بتن و آجر را در کمترین زمان ممکن از دیوار جدا کند. در واقع بتن کن یا هیلتی یک دستگاه چکش برقی قوی برای کندن بتن و آجرهای محکم است.

قوطی گذاری ساختمان‌های هوشمند

در این بخش از نحوه سیم‌کشی برق خانه هوشمند شما باید قوطی‌های برقی که مخصوص نصب کلید و پریز هستند را روی دیوار قرار دهید و آن‌ها را محکم نمایید. برای تعیین دقیق جای این قوطی‌های برقی می‌توانید از نقشه سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند کمک بگیرید. سپس آن‌ها را با گچ محکم کنید. دقت کنید که آن‌ها را در یک سطح و در یک اندازه از زمین قرار دهید.

لوله‌گذاری در برق‌کشی خانه هوشمند

بعد از آن که شما قوطی‌های برق را در جای خود قرار دادید باید لوله‌های برق را نیز محکم کنید. در لوله‌ها، سیم‌های برق تلفن و آنتن عبور می‌کنند و بین قسمت‌های مختلف ساختمان یک شبکه ایجاد می‌نمایند. تعداد و روش لوله‌گذاری به نقشه آن بستگی دارد که در حال حاضر برای لوله‌گذاری از لوله‌های فلزی، گالوانیزه و P.V.C استفاده می‌کنند.

سیم‌کشی در هوشمند سازی خانه

بعد از آن که لوله‌گذاری را انجام دادید باید سیم‌کشی ساختمان را شروع کنید تا سیم‌های تلفن، آنتن و غیره از طریق لوله‌ها در تمام نقاط مختلف ساختمان طبق نقشه اجرا کنید. معمولا سیم‌ها را بعد از نصب از قوطی‌های تعبیه شده بر روی دیوار خارج می‌کنند که برای این کار از دستگاه فنر سیم‌کش استفاده می‌کنند.

تست کابل سیم‌کشی خانه

بعد از آن که مراحل سیم‌کشی ساختمان هوشمند تمام شد شما در آن باید کابل و سیم‌کشی برق را تست کنید که این کار را باید برقکار ساختمان انجام دهد. او باید درستی سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند را بررسی کرده و در صورت وجود عیوب آن‌ها را برطرف ‌نماید.

خلاصه

سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند نسبت به سیم‌کشی‌های سنتی کمی متفاوت است که در آن شما باید قواعد خاصی را رعایت کنید. در این جا لازم است شما از ابتدا یک نقشه اتوکد برای ساختمان خود در نظر بگیرید و بعد از آن مراحل کنده‌کاری و تعبیه کرده قوطی برق، لوله‌کشی و سیم‌کشی را شروع کنید. در نهایت نیز برقکار باید سیم‌کشی ساختمان هوشمند را تست کرده و بعد از آن برای نصب تجهیزات هوشمند استفاده کند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟