فلزات مناسب برای معماری داخلی

معماری داخلی در سال‌های اخیر یک جزء اصلی و غیر قابل انکار از طراحی و ساخت هر نوع ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و مجتمع‌های بزرگ و برج‌های عظیم شده است. با توجه به سبک زندگی جدید، افزایش شهرنشینی و تراکم جمعیت و مشکلات ناشی از آن، امروزه لازم است از هر فضایی برای کسب احساس لذت، شادی و آرامش استفاده نمود. اما ورود فلزات به معماری و دکوراسیون داخلی یک تحول عظیم در صنعت ساختمان ایجاد نمود. استفاده از انواع فلزات نظیر استنلس استیل، آلومینیوم، مس و برنج و همچنین انواع آهن‌آلات و فرفورژه در معماری ساختمان و همچنین لوازم و دکوراسیون داخلی یکی از ایده‌های بی نظیر بود که سبک‌های جدیدی را ارائه نمود.

فلزات مناسب برای معماری داخلی

انواع فلزات مناسب برای معماری داخلی

فلزات مناسب برای معماری داخلی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند نظر هر سلیقه‌ای را جلب نمایند. استحکام، زیبایی بصری، تنوع رنگ، انعطاف‌پذیری و عدم زنگ‌زدگی و خوردگی از مهمترین ویژگی‌های فلزات مناسب برای استفاده در دکوراسیون و معماری داخلی به شمار می‌آیند. در ادامه به بررسی مختصر در مورد هریک پرداخته می‌شود.

مقاطع استیل ضد زنگ

مقاطع استیل یکی از جذاب‌ترین و مقاوم‌ترین فلزات ساختمانی محسوب می‌شود که کاربرد ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی و معماری داخلی دارد. از جمله ویژگی‌های استیل می‌توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، قابلیت انعطاف‌پذیری، استحکام، ظاهر زیبا و مدرن، دارای تنوع رنگ و همچنین قابلیت شستشو و نگهداری آسان اشاره نمود. رنگ‌های نقره‌ای و طلایی براق از رنگ‌های پر کاربرد استیل هستند.

مقاطع مختلف استیل در معماری و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. از ورق استیل، لوله استیل، پروفیل استیل، نبشی و ناودانی استیل در ساخت اجزای دکوراتیو نظیر پوشش در دیوار، کنج‌ها، آسانسور و پوشش‌های سقف استفاده می‌شود. از مقاطع استیل در ساخت وسایل دکوراتیو نظیر مبلمان، میز و صندلی، بوفه، کنسول استفاده بسیار می‌گردد. کافی است طراح خلاقی باشید تا بتوانید یک ایده بی‌نظیر برای استفاده از مقاطع استیل در وسایل پیدا کنید. ساخت لوازم معماری مانند پله‌ها، نرده استیل، حفاظ استیل و همچنین ساخت لوازم تزئینی مانند چراغ، آباژور، شمعدان، گلدان از کاربردهای دیگر مقاطع استیل ضد زنگ هستند.

فلزات مناسب برای معماری داخلی

مقاطع آلومینیومی

آلومینیوم یکی از خاص‌ترین و لاکچری‌ترین فلزات ساختمانی محسوب می‌شود که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. از جمله ویژگی‌های آلومینیوم می‌توان به سبکی، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌پذیری، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر حرارت اشاره نمود. بنابراین آلومینیوم می‌تواند با خصوصیات خاص خود، به عنوان یک عنصر زینتی نقش به سزایی در فضای داخلی ایفا نماید.

مقاطع مختلف آلومینیومی در معماری داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای آلومینیوم ساخت درب‌ها، پنجره‌ها می‌باشد. مقاطع مختلف آلومینیوم نظیر قوطی پروفیل آلومینیوم، ناودانی آلومینیوم، ورق آلومینیوم و همچنین تسمه آلومینیوم در نمای خارجی ساختمان، ساخت سقف‌ها، پوشش‌های دیوار، کف‌پوش و سایر اجزای ساختمان کاربرد فراوان دارند. همچنین از آلومینیوم مانند استیل در ساخت لوازم معماری نظیر نرده‌ها، حفاظ، پله‌ها و … استفاده می‌گردد.

مس و برنج

فلزات رنگین مانند مس و برنج که رنگ‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند نیز می‌توانند به جذابیت و زیبایی ساختمان افزوده کنند. استفاده از مس و برنج به دلیل ظاهر گرم و جذابی که دارند مورد علاقه طراحان معماری قرار گرفته است.

مس و برنج جزء فلزات محبوب در ساخت لوازم تزئینی مانند چراغ‌ها، شمعدان‌ها، ساعت و وسایل و لوازم زینتی دیگر هستند. همچنین از مقاطع مختلف مس مانند لوله مسی و ورق مسی به عنوان یک فلز مقاوم به زنگ‌زدگی، در ساخت نرده، پله، پوشش‌های دیوار به عنوان تایل و پنل، نمای خارجی ساختمان و همچنین ساخت دستگیره، پایه و … استفاده می‌شود.

فلزات مناسب برای معماری داخلی

فولاد، آهن‌آلات و فرفورژه

مقاطع فولادی، انواع آهن‌آلات و فرفورژه به سبب قیمت مناسب در مقایسه با گروه‌های دیگر ذکر شده، توجه سازندگان و سرمایه‌گذاران را به شکل ویژه به خود جلب نموده است. علیرغم استعداد بالقوه زنگ زدگی، این مقاطع با استفاده از روش‌های مختلف پوشش‌دهی آماده استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان می‌شوند. در اهمیت ویژه انواع آهن‌آلات در ساخت ساختمان‌ها که شکی نیست. اما امروزه در بسیاری از ساختمان‌های اقتصادی از فولاد، آهن‌آلات و فرفورژه جهت طراحی و ساخت یک محیط زیبا استفاده می‌کنند. مهمترین مقاطع فولادی که در معماری داخلی کاربرد دارند، لوله مبلی، پروفیل مبلی، انواع ورق فولادی نظیر گالوانیزه و روغنی، انواع میلگرد ترانس و غیره می‌باشند.

خلاصه

در این مقاله به بررسی استفاده از فلزات در معماری و طراحی داخلی ساختمان پرداخته شد. انواع فلزات مناسب برای دکوراسیون داخلی و معماری داخلی معرفی و تأثیر فلزات در زیبایی داخلی ساختمان توضیح داده شد. هریک از موارد بالا به صورت خلاصه بیان گردید و صحبت در خصوص فلزات مناسب برای معماری داخلی یک مبحث بسیار گسترده و عمیق است که نیاز به تجربه و خلاقیت بسیار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره و راهنمایی در خصوص تأمین انواع فلزات ساختمانی می‌توانید با شرکت وستا سازه راد از طریق شماره تلفن 021-28426262 تماس حاصل فرمائید و یا به شماره موبایل 09391111886 از طریق برنامه محبوب خود پیام ارسال نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)