باربیکیو و فواید غذای کبابی

در این مطلب قصد داریم شما را با فواید فراوان غذای کبابی آشنا کنیم.غذای کبابی جدای از لذت کباب کردن در فضای باز با باربیکیو فضای باز و کباب پز طعم بسیار لذیذی نیز داردو همچنین برای لاغری یک روش پخت بسیار عالی میباشد.  مطمئن باشد بعد از خواندن این مطلب نظر شما در خصوص غذای کبابی به کلی تغییر خواهد کرد.

تجهیزات فضای باز مانند باربیکیو یا آتشدان معمولا باید با رنگ های مخصوص رنگ کاری بشن تا در برابر حرارت و رطوبت مقاوم باشن.

حفظ ارزش غذایی

هر آنچه تاکنون درباره فواید طبخ غذا با حرارت گاز یا بخار آب می‌دانید فراموش کنید! کباب کردن غذا علاوه بر داشتن تمامی فواید پخت با گاز یا بخار آب، مزایای شگفت انگیزی بر سلامت بدن شما دارد. بیشتر مردم می‌دانند که کباب کردن غذا طعم فوق‌العاده‌ای دارد (طعم دودی و کبابی گوشت و سبزیجات را نمی‌توان با چیزی که در آشپزخانه پخته می‌شود مطابقت داد) اما تعداد کمی از مردم متوجه می‌شوند که کباب کردن چقدر می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. کباب کردن غذا فواید زیادی دارد، بنابراین در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینید چگونه کباب کردن می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد!

باربکیو انواع مختلفی دارد از باربیکیوهای ارزان قیمت گرفته تا رستورانی و صنعتی.

 ارزش غذایی کبابی

باربیکیو و فواید غذای کبابی

غذاهای کبابی علاوه بر اینکه طعم متمایزی را به همرا دارد، می‌تواند ارزش غذایی را افزایش دهند. همچنین، حرارت بالایی که در کباب کردن استفاده می‌شود، کمک می‌کند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری وارد غذا شوند، که در نتیجه ارزش غذایی آن را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی اضافه‌تری را به شما می‌دهد که از طریق روش‌های پخت دیگر مانند جوشاندن یا پخت روی گاز به آن دست نخواهید یافت. علاوه بر این، از آنجایی که کباب کردن به چربی اضافی برای طبخ غذا نیاز ندارد، می‌توانید گوشت‌های کبابی خوشمزه را بدون افزودن روغن یا چربی غیر ضروری به رژیم غذایی خود میل کنید.

باربیکیو و فواید غذای کبابی

طعم استثنایی کباب

وقتی غذا را کباب می‌کنید طعم فوق العاده‌ای پیدا می‌کند. به این دلیل که کباب کردن باعث می‌شود جوانه‌های چشایی ما بتوانند ترکیباتی را که به عنوان پیش‌سازهای طعم شناخته می‌شوند و به طور طبیعی در گوشت و سبزیجات یافت می‌شوند، آسان‌تر تشخیص دهند. گرمای به وجود آمده هنگام کباب کردن از نظر علمی پیش سازهای طعم را به شکل نهایی خود تبدیل می‌کند یعنی مولکول‌هایی که با جذب آنها توسط زبان‌مان، طعمی خوشمزه و پیچیده‌ را می‌توانیم بچشیم! توجه بیشتری که جوانه‌های چشایی ما به این ترکیبات می‌کنند با کاهش کلسترول و هضم کندتر مرتبط است (که باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنیم).

 حفظ بافت غذا

باربیکیو و فواید غذای کبابی

مطمئنا غذای کبابی طعمی عالی دارد. اما شاید ندانید که کباب کردن غذا مزایای بیشتری نسبت به سایر روش‌های پخت دارد. حرارت زیاد و تماس مستقیم با آتش (چه در باربیکیو و چه در پخت مستقیم روی آتش) غذا را از بیرون ترد کرده و در عین حال داخل آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد. به همه‌ی اینها طعم دودی و بی نظیری که به غذای شما اضافه می‌کند را هم در نظر داشته باشید.

سایر مزایای غذای کبابی

تحقیقات نشان داده است که کباب کردن ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، برخی سرطان‌ها و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. این به این دلیل است که کباب کردن غذا باعث می‌شود ما کالری و چربی کمتری بخوریم اما همچنان از یک وعده غذایی مقوی لذت ببریم!

 فایده غذای کبابی

کباب کردن غذا در مقایسه با غذای اجاق گاز یا اجاق گاز فواید زیادی روی سلامتی دارد.

باربیکیو و فواید غذای کبابی

غذاهای کبابی چربی کمتری دارند

کباب کردن غذا باعث از بین رفتن چربی اضافی می‌شود. وقتی غذا را کباب می‌کنید، چربی‌ها از روی گوشت می‌چکد. مثلا تصور کنید در حال پختن همبرگر در یک ماهیتابه هستید، چربی گوشت روی ماهیتابه جمع می‌شود و دوباره جذب همبرگر خواهد شد، حتی زمانی که همبرگر را به بشقاب منتقل می‌کنید نیز بخشی از چربی روی ماهیتابه را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این در نظر داشته باشید که در پخت کبابی، چربی اضافی روی آتش پخته می‌شود و طعم آن به غذا منتقل خواهد شد.

 سبزیجات کبابی سالم‌تر هستند

آیا می‌دانستید که مواد معدنی و ویتامین‌های سبزیجات هنگام کباب شدن حفظ می‌شوند؟البته این مساله تا حد زیادی برای سبزیجاتی که آب کمی دارند صدق می‌کند. همچنین می‌توانید سبزیجات تازه را به صورت چاشنی روی کباب بریزید. پیچیدن آن با فویل یا کباب کردن آن‌ها مزایای تغذیه‌ای بیشتری دارد.

 کباب کردن گوشت مواد مغذی را حفظ می‌کند

اغلب افراد بر این باور هستند که غذا در صورتی که با بخار آب پخته شود بیشترین میزان سلامتی را دارد. اما بهتر است بدانید که بر خلاف باور عموم، با کباب کردن گوشت، بیشتر مواد مغذی آن مانند تیامین و ریبوفلاوین حفظ می‌شود. این مواد مغذی برای سلامتی ضروری هستند. پس اگر قصد دارید یک وعده غذایی سالم همراه با گوشت و پروتئین داشته باشید، اولین انتخاب شما باید کباب کردن آن باشد.

 غذای کبابی فاقد کره است

در کباب کردن دیگر نیازی به کره ندارید! تمام آب گوشت‌ها و سبزیجات بیرون می‌ریزد و همه چیز را خوشمزه‌تر می‌کند. این اتفاق به معنای مصرف کالری کمتر است. علاوه بر این، مواد بد کمتری را در بدن شما وارد می‌کند. پس اگر چربی بالایی دارید یا قصد دارید یک رژیم غذایی کم چربی ولی مقوی داشته باشید، دیگر نیازی به پرهیز از غذاهای لذیذی مثل کباب نیست. می‌توانید با خیال آسوده گوشت را کباب کنید و از حفظ رژیم غذایی خود مطمئن باشید.

 حس نشاط و شادی

کباب کردن معمولا به صورت دسته‌جمعی با دوستان و فامیل و آن هم بیرون از منزل می‌چسبد! اکثر خانواده‌ها هنگام کباب کردن فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهند. کباب کردن همه را تشویق می‌کند که به خارج از منزل بیایند و فعالیت‌های بدنی و ورزشی انجام دهند! چون کباب کردن کمی زمان‌بر بوده و از زمان موجود می‌توان برای یک دورهمی شاد و مفرح استفاده کرد.

باربیکیو و فواید غذای کبابی

حال وقت آن رسیده که نکاتی را در مورد نحوه سرو غذاهای سالم و مفید به شما ارائه دهیم. قبل از اینکه قصد آماده کردن کباب را داشته باشید به این چند نکته مفید توجه کنید. این نکات یک وعده غذایی سالم را برای شما تضمین می‌کند. با نکات زیر رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

  1. گوشت بدون چربی بخرید

بهتر است به منوی کبابی خود تنوع دهید. برش‌های گوشت بدون چربی مانند گوشت ماهی یا مرغ یک انتخاب خوب برای این کار است. برای داشتن یک همبرگر عالی، کم چرب‌ترین گوشت گاو را انتخاب کنید.

  1. سبزیجات کبابی

همه وعده‌های غذایی باید سبزیجات داشته باشد. می‌توانید پیاز، فلفل، ذرت شیرین یا کدو سبز را روی گریل خود اضافه کنید. در واقع می‌توانید کباب سبزیجات درست کنید!

  1. از گاز، (نه زغال) استفاده کنید

زغال می‌تواند مواد غذایی شما را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهد که ممکن است باعث سرطان شوند. در کباب کردن با زغال باید توجه کنید که گوشت بیش از حد پخته نشود. مطمئن شوید که غذای خود را از دود دور نگه می‌دارید.

  1. گوشت را طعم دار کنید

استیک‌های مرغ یا گاو خود را طعم دار کنید. طعم دار کردن با نمک و فلفل، لعاب سیر عسلی یا سس همگی باعث خوش طعم شدن آن می‌شود. طعم‌های ترش هم طعم غذا و هم سلامتی شما را بهبود می‌بخشد! در واقع، ترش کردن گوشت به از بین بردن سایر مواد شیمیایی تا 99 درصد کمک می‌کند.

منبع: ویلاسازه

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟