۱۰ نکته مهم برای انتخاب پرده مناسب منزل

عید نوروز، یکی از جشن‌های باستانی است که هنوز هم در ایران با شور و شوق فراوانی جشن گرفته می‌شود. یکی از نمادهایی که از قدیم هم در مفهوم عید نوروز نهفته است، نو شدن است. این نماد که از رفتار طبیعت در ابتدای بهار الهام گرفته شده، توسط ایرانیان در زندگی شخصی هم اعمال می‌شود و سعی در نو کردن خیلی از جنبه‌های زندگی خود دارند. یکی از جنبه‌های ظاهری، نو کردن دکوراسیون و اسباب و اثاثیه‌ی منزل است. با فرا رسیدن سال جدید، خیلی‌ها به دنبال خرید وسایل نو و مطابق با مد روز هستند. یکی از همین محصولات که اتفاقا تاثیر زیادی هم روی زیبایی خانه و دکوراسیون شما خواهد داشت، پرده است. در ادامه، نکاتی که باید برای انتخاب بهترین پرده برای خانه‌ی خود در سال ۱۴۰۱ رعایت کنید، بررسی می‌کنیم.

۱. رنگ مناسب را برای پرده در نظر بگیرید.

خیلی‌ها برای خرید پرده نو، به رنگ سال هم توجه می‌کنند. رنگ امسال، Very Peri است که رنگی بنفش متمایل به آبی است. نمای آبی‌طور این رنگ که ته‌مایه‌ای از قرمز هم دارد، آرامش خاصی به دکوراسیون خانه‌ی شما اضافه می‌کند. این رنگ، به عنوان نمادی برای پایان دوران پاندمی و بازگشت به دنیای عادی انتخاب شده است. وری پری، بیانگر کمرنگ شدن مرز بین دنیای فیزیکی و آنلاین است. برای همین استفاده از آن در دکوراسیون‌های مدرن، می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

البته به یاد داشته باشید که رنگ سال، برای استفاده روی همه‌ی محصولات نیست. اگر پرده یا مبلمان را با این رنگ انتخاب کردید، بهتر است برای سایر اثاثیه، از رنگ‌های سازگار استفاده کنید. رنگ نخودی و طیف‌های مختلف آبی و قرمز می‌تواند پالت مناسبی برای دکوراسیون شما در کنار رنگ سال درست کند. با یک جستجو در اینترنت، می‌توانید پالت‌های بسیار جذابی با حضور رنگ امسال پیدا کنید.

۱۰ نکته مهم برای انتخاب پرده مناسب منزل

۲. سبک دکوراسیون خانه‌ی خود را در نظر بگیرید.

سبک دکوراسیون منزل، تاثیر زیادی روی انتخاب پرده‌ی مناسب خواهد داشت. اگر در خانه‌ی خود از سبک دکوراسیون مدرن استفاده می‌کنید، پرده‌های مدرن در انواع و طرح‌های مختلف، بهترین انتخاب برای خانه‌ی شما خواهند بود. در دکوراسیون‌های کلاسیک هم طیف متنوعی از پرده‌های موجود در بازار را می‌توانید انتخاب کنید که در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف آماده‌ی فروش هستند. اگر هم در دکوراسیون خانه، به طور کامل از یک سبک خاص استفاده نکرده‌اید و نمی‌دانید چه مدلی برای شما مناسب است، می‌توانید با متخصصان و فروشندگان پرده مشورت کنید. بسیاری از فروشگاه‌های معتبر، کار مشاوره‌ی انتخاب پرده را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

اگر هم که دوست دارید طرح پرده‌ای که در خانه نصب می‌کنید، کاملا منحصر به فرد باشد، پیشنهاد ما به شما، خرید پرده چاپی است. روی این پرده‌ها می‌توانید انواع طرح‌های دلخواه خودتان را چاپ کنید.

۳. به جنس پارچه پرده توجه کنید.

بعد از این که رنگ و سبک مناسب را پیدا کردید، مورد دیگری که در انتخاب پرده‌ی سال باید مورد توجه قرار دهید، جنس مناسب پرده است. در انتخاب جنس، باید چند موضوع را در نظر بگیرید. اولا این که جنس پارچه، روی ظاهر آن هم تاثیر دارد. پرده با جنس ابریشمی با پرده از جنس مخمل، ظاهر متفاوتی هم دارند. برای همین در انتخاب پارچه، باید به جنس پارچه‌ی مبلمان، فرش و حتی کاغذ دیواری‌های اتاق هم توجه کنید.

مورد بعدی در جنس مناسب برای پرده، اتاقی است که قرار است پرده در آن نصب شود. مثلا در اتاق خواب، بهتر است از پرده‌های ضخیم استفاده کنید که هم دید از بیرون محدود شود و هم نور کمتری به اتاق وارد گردد. برای آشپزخانه باید از پارچه‌های ضخیم استفاده کنید تا زود خراب نشود.

در نهایت، آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید هم روی انتخاب شما تاثیرگذار خواهد بود. در مناطق سردسیر، از پارچه‌های گرمتر برای پرده استفاده کنید. یا مثلا در صورتی که پرده را در جایی نصب می‌کنید که در معرض تابش شدید نور آفتاب است، بهتر است از مدل‌های نخی استفاده نکنید تا زود پوسیده نشود.

۴. اندازه‌ی مناسب را فراموش نکنید.

این که چه متراژی پرده خریداری کنید، وابستگی زیادی به نوع پرده‌ای دارد که قصد خرید آن را دارید. بهترین کار هم برای انتخاب سایز و متراژ مناسب، مشورت با متخصصان دکوراسیون و فروشندگان پرده است. اما به طور کلی، در انتخاب سایز پرده‌های پارچه‌ای که قرار است به صورت چیندار نصب شوند، بهتر است حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر عرض پنجره پارچه تهیه کنید که امکان نصب چیندار فراهم شود. در نصب بقیه‌ی انواع پرده هم باید به ارتفاع پنجره، محل نصب ریل و نوع باز و بسته شدن آن توجه کنید. معمولا پرده‌فروشی‌هایی مانند پردکور، خودشان با توجه به دکوراسیون شما، اندازه‌ی مناسب را پیشنهاد می‌دهند.

۱۰ نکته مهم برای انتخاب پرده مناسب منزل

۵. هدف استفاده از پرده چیست؟

پرده در هر خانه یا اتاقی، کاربرد یکسانی ندارد. در نصب پرده برای برخی پنجره‌ها، می‌خواهیم به طور کامل دید را از بین ببریم و نوری وارد نشود. اما در برخی اتاق‌ها یا خانه‌ها ممکن است چنین مشکلی وجود نداشته باشد و بخواهیم حتی در صورت بسته بودن پرده، دید مختصری نسبت به بیرون داشته باشیم و کمی نور هم وارد اتاق شود. مثلا پرده حریر، جنس نازک‌تری دارد، اما پارچه‌های ضخیم‌تر برای محیط‌های سرد، یا فضاهایی مثل اتاق خواب مناسب هستند که نور زیادی وارد اتاق نشود. پارچه‌هایی مثل بلک اوت هم هستند که تقریبا به طور کامل جلوی ورود نور را می‌گیرد و برای اتاق تاریک انتخاب بسیار خوبی هستند.

۶. از پرده کوتاه استفاده کنیم یا بلند؟

این که از پرده کوتاه استفاده کنید، یا بلند، تا حد زیادی بستگی به قد پنجره‌ای دارد که پرده قرار است جلوی آن نصب شود. اگر پنجره، قدی است و میزان زیادی از فاصله‌ی بین سقف تا کف را پوشانده که حتما باید از پرده‌های بلند استفاده کنید. اما در صورتی که ارتفاع پنجره کمتر است، می‌توانید از پرده کوتاه استفاده کنید. البته اگر زیر پنجره وسایل خاصی قرار ندارد و می‌توانید آن جا را خالی کنید، پیشنهاد ما برای این پنجره‌ها هم استفاده از پرده‌های بلند است. چرا که جلوه و ظاهر بهتری دارند. البته این موضوع، کاملا بسته به سلیقه‌ی شما دارد.

۷. آیا همه‌ی پرده‌های خانه باید یکسان باشد؟

هدف از استفاده از پرده در اتاق‌ها و فضاهای مختلف خانه، با همدیگر تفاوت دارد. استفاده‌ای که از پرده در اتاق خواب دارید با انتظاری که از پرده در اتاق پذیرایی دارید با هم کاملا متفاوت است. برای همین هیچ الزامی ندارد که پرده‌های استفاده‌شده در اتاق‌های مختلف منزل، با هم یکسان باشد. شما بسته به سلیقه می‌توانید مثلا در اتاق پذیرایی با توجه به چیدمان و سبک اثاثیه‌ی موجود در اتاق، از پرده کلاسیک استفاده کنید، اما برای اتاق خواب، پرده‌های با سبک مدرن نصب نمایید. جواب این سوال، کاملا بسته به سلیقه‌ی شما و فردی دارد که بیشترین استفاده را از اتاق دارد. این موضوع را مخصوصا درباره‌ی پرده‌هایی که برای اتاق کودک انتخاب می‌کنید، در نظر داشته باشید.

۱۰ نکته مهم برای انتخاب پرده مناسب منزل

۸. پرده شلوغ برای دکوراسیون مناسب است یا خلوت؟

این موضوع، کاملا بسته به روند مد تغییر می‌کند. اما چندین سال است که در بازار محصولات دکوراسیونی، سلیقه‌ی مشتریان، بیشتر به سمت کالاهای ساده و خلوت متمایل شده است. اگر در انتخاب پرده، مد روز و روند استفاده از محصولات برای شما مهم است، بهتر است که از پرده‌هایی استفاده کنید که طرح نئوکلاسیک یا مدرن دارند. البته این موضوع کاملا بستگی به سبک دکوراسیون شما هم دارد. اگر از محصولاتی مانند مبل سلطنتی استفاده می‌کنید یا در چیدمان اتاق، از محصولات با ظاهری کلاسیک استفاده کرده‌اید، پرده را هم باید مطابق با همین سبک انتخاب کنید.

۹. باید آستر پرده هم بخرم یا نه؟

آستر، یک پارچه‌ی معمولا ساده است که زیر پارچه‌ی پرده قرار می‌گیرد. این پارچه، معمولا جنس نازکی هم دارد و نور از آن رد می‌شود. استفاده از آستر، کاملا سلیقه‌ای است. با توجه به این که آستر زیر پرده قرار می‌گیرد، کسانی از آن استفاده می‌کنند که دوست دارند در بازه‌ای از روز، پرده را کنار بزنند، اما همچنان دید کامل به داخل خانه وجود نداشته باشد. یا مثلا در فصل‌های گرم که پرده معمولا باز است، از آستر استفاده می‌کنند که جنس نازک‌تر دارد و دید به داخل را هم محدود می‌کند. آستر پرده معمولا روی سبک‌های کلاسیک نصب می‌شود. اما می‌توان آن را برای برخی محصولات مدرن‌تر نیز استفاده کرد.

۱۰. لوازم جانبی مناسب پرده

امروزه در بازار، علاوه بر خود پرده، انتخاب‌های متنوعی روی لوازم جانبی آن هم دارید. برای مثال ریل‌های پرده یا قاب و کتیبه، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به سبک پرده‌ای که قرار است آن را نصب کنید، یا سبک دکوراسیون اتاق، می‌توانید ریل، قاب، شرابه و سایر لوازم جانبی را هم انتخاب کنید که جلوه‌ی بیشتری به دکوراسیون اضافه کند. برخی هم ممکن است این محصولات را نپسندند و پرده را به تنهایی نصب کنند (البته لوازم جانبی مانند ریل پرده، برای نصب پرده ضروری هستند. اما برخی دیگر مثل شرابه، بسته به سلیقه ممکن است انتخاب شوند یا از آن‌ها استفاده نکنید).

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟