کاربرد ورق پلی کربنات

برای شناخت از کاربرد ورق پلی کربنات باید اطلاعاتی درباره پلی کربنات داشته باشیم و سپس در خصوص عنوان مطرح شده صحبت نمائیم. پلی کربنات ماده ای سخت است که شدت سخت بودنش بسیار زیاد می باشد و در پیاده سازی امورات ساختمانی گاهی اوقات بجای استفاده از شیشه از پلی کاربنات بهره می گیرند. پلی کربنات مقاومت خوبی در برابر حرارت و ضربه داشته و مستحکم می باشد و می توان در ساخت قالب و تغییر دادن حرارت در یک محیط از ورق های پلی کربنات مثل تغییر حرارتی دمای گلخانه استفاده نمود.

پس با یک کاربرد ورق پلی کربنات قبل از توضیحات کامل تر آشنا شدیم. حال به توضیحاتی از ورق پلی کربنات می پردازیم.

 شناخت ورق پلی کربنات قبل از ارائه کاربردهای آن:

ورق پلی کربنات در تابستان و زمستان عملکرد ها و قابلیت های متفاوتی دارد و به نوعی سبب تغییرات حرارتی(گرما و سرما)می شود تا این حرارت ها به میزان مناسبی جذب شوند و بیش از حد نباشند.

به عنوان مثل به نوعی ورق پلی کربنات سبب کاهش حرارت در تابستان می شود و عبور حرارت از نور خورشید را کم می کند تا از ایجاد گرمای زیاد در محیط جلوگیری کند.

ورق پلی کربنات شفاف بوده و سبک می باشد و سبب مصرف بهینه انرژی از نظر اقتصادی و.. می شود. این ورق همانطور که به تفاوت عملکردی اش در فصل های مختلف سال اشاره شد در فصل سرد زمستان سبب افزایش حرارت نور خورشید می شود تا سرمای زمستان به تنهایی سطح انرژی افراد را با کاهش حرارت بدن کاهش ندهد بنابراین ورق پلی کربنات سبب افزایش سطح انرژی می گردد البته تا جایی که لازم و نیاز باشد و از نظر اقتصادی میزان انرژی جذب شده به صرفه بوده باشد.

در ادامه به عوامل دیگری برای شناخت بیشتر ورق پلی کربنات در بحث کاربرد و فروش پلی کربنات دوجداره می پردازیم.

کاربرد ورق پلی کربنات

میزان ضخامت ورق های پلی کربنات:

میزان ضخامت ورق های پلی کربنات در هر نوعی متفاوت است و ضخامت های گوناگونی را شامل می شوند. پس دانستن میزان یکسان نبودن ضخامت ورق های پلی کربنات در تکمیل کابرد ورق پلی کربنات مفید می باشد.

تنوع رنگی ورق های پلی کربنات:

ورق های پلی کربنات رنگ های مختلفی دارند که می توان به موارد پایین اشاره کرد:

  1. بی رنگ
  2. برنز
  3. شیری
  4. آبی
  5. قرمز
  6. زرد
  7. سبز

حال پس از آشنایی نسبی با ورق پلی کربنات به شرح کاربرد ورق پلی کربنات می پردازیم.برای اطلاع از این موضوع با ما همراه باشید.

کاربرد ورق پلی کربنات و مزایای آن در زندگی روزمره:

باید اشاره کنیم کاربرد ورق پلی کربنات در مواردی مثل پوشش دهی سقف های ساختمان ها مثل پارکینگ،نصب پارتیشن،پوشش دهی در گلخانه و…مطرح می باشد.

  • ورق های پلی کربنات در زمینه دکوراسیون داخلی ساختمان ها کاربرد فراوانی دارند.
  • وجود این ورق ها در بین چیدمان محیط سبب افزایش زیبایی محل موردنظر می گردد و جذابیت زیادی را برای بیننده به عمل می آورد.
  • از ورق های پلی کربنات در پوشاندن دیوارهای سوله ها و همچنین به عنوان سقف کاذب استفاده می شود و به دلیل سبکی در برابر خطر زلزله و طوفان مقاوم و خوب می باشد زیرا مقاومت و استحکام زیادی در برابر عوامل طبیعی(خطرآفرین وآسیب زا)دارد.
  • در گلخانه ها از این نوع ورق استفاده می شود زیرا نسبت به پلاستیک مقاوم تر می باشد و از ایجاد آلودگی صوتی به دلیل ضخامتی که دارد جلوگیری می کند البته اشاره کرده بودیم که ورق های پلی کربنات در اندازه هایی مختلف ضخیم هستند و ضخامت آنها به یک اندازه نمی باشد.
  • ورق های پلی کربنات شکننده نبوده و در مقابل فشار و ضربه مقاوم می باشند.
  • یک کاربرد ورق پلی کربنات خاصیت ضداشعه بودن آن می باشد و از عبور اشعه خطرناک ماوراء بنفش جلوگیری می کند یعنی به نوعی این اشعه نمی تواند از ورق پلی کربنات عبور کند و این خاصیت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • ورق های پلی کربنات آلودگی های ناشی از محیط مثل گرد و غبار و..را سمت خود نمی کشانند و افراد در هنگام تمیز کردن آنها با مشکل و دغدغه ای حیاتی رو به رو نمی شوند زیرا آلودگی ها خیلی آسان از بین می روند.
  • قابلیت جا به جایی بدون سختی به دلیل وزن خیلی کم آن
  • در ابتدای مطالب ذکر کرده بودیم که ورق پلی کربنات تا جای لازم سبب افزایش انرژی و جذب آن می شود و از جذب بیش از حد انرژی جلوگیری می کند زیرا به عنوان مثال از نظر اقتصادی این جلوگیری از دریافت انرژی زیاد برای گلخانه ها بسیار مناسب می باشد.
  • مقاومت بسیار خوبی در برابر سرما و گرمای زیاد دارد.
  • ورق پلی کربنات قابلیت انعطاف پذیری زیادی دارد که این مسئله می تواند نقش بسیار مهمی در استفاده از این ورق ها در صنعت های مختلف داشته باشد.
  • و …

از کاربرد ورق پلی کربنات هم برایتان صحبت کردیم بهتر است در ادامه پس از شناخت کاربرد و مزایای این ورق به معایب آن هم بپردازیم.

کاربرد ورق پلی کربنات

معایب موجود در ورق های پلی کربنات علاوه بر کاربردهای خوب آنها:

  • فضایی که در زیر ورق های پلی کربنات می باشد بسیار گرم بوده و این گرمای بیش از حد یکی از عیب های آن می باشد مخصوصا زمانی که در ماه های گرم سال قرار داشته باشیم.این عیب مهم ترین ایراد وارده بر ورق پلی کربنات است.
  • پیش تر اشاره کردیم که ورق پلی کربنات مانند شیشه شفاف می باشد اما در کنار این مزیت باید از قابلیت خش پذیری در سطح و در نتیجه کدر شدن ورق غافل نبوده و به آن توجه کنید.
  • ورق پلی کربنات به هنگام آتش سوزی (تقریبا)غیرقابل اشتعال می باشد و شعله ای از خود تولید نکرده اما در آن وضعیت از خود دود منتشر می کند.
  • قیمت بالایی دارد.
  • شفافیت کمتری نسبت به شیشه دارد.
  • و ..

در کنار کاربرد ورق پلی کربنات از معایب آن هم نیز صحبت کردیم تا با هر دو مسئله آشنا شوید بهتر است بگوییم بهره گیری از کاربردها و قابلیت های بی نظیر ورق پلی کربنات در بین افراد و صنعتی مثل دکوراسیون داخلی و..آنقدر افزایش یافته است که خرید و استفاده کاربردی از ورق پلی کربنات برای بیشتر افراد علاوه بر وجود معایب کم آن ارجح می باشد.

پس از آشنایی با کاربرد ورق پلی کربنات و معایب آن بهتر است به سراغ انواع ورق های پلی کربنات برویم و آن ها را نام ببریم تا شناختمان نسبت به این ورق ها کامل تر گردد لذا باید بگوییم به توضیح بیشتر این موارد به جز اشاره ای کلی درباره کاربرد آن  نمی پردازیم.

انواع ورق های پلی کربنات کاربردی:

  1. ورق پلی کربنات شفاف یا تخت: کاربرد ورق پلی کربنات شفاف و یا تخت در گلخانه ها،عابربانک ها و ساخت کلاه ایمنی و چراغ های لازمه خودرو و همچنین استفاده از آن برای پوشش درب های ورودی مترو و یا هرچیز دیگری در هر نقطه مفید می باشند.
  2. ورق پلی کربنات دوجداره یا چندجداره: کاربرد در فرودگاه ها و مکان های مرتبط با تجارت،منزل و..

در این مطالب با کاربرد ورق پلی کربنات و برخی موارد مربوط به آن آشنا شدید امید است که از خواندن این محتوا که با بیانی ساده تولید شده لذت برده باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟