کاربرد انواع ورق در صنایع فعال کشور

کاربرد انواع ورق در صنایع فعال کشور

در چند دهه گذشته، انواع ورق فولادی به طور گسترده در دکوراسیون، صنعت، خودرو و سایر زمینه ها مورد استفاده قرار گرفته اند و ارتباط نزدیکی با زندگی روزمره ما دارند. اگر اطلاعات کاملی درباره کاربرد انواع ورق صنعتی نداشته و قصد خرید این محصولات را دارید، پیشنهاد می کنم این پست را حتما تا انتها مطالعه کنید.

بررسی ویژگی ها و کاربرد انواع ورق

وقتی وارد آشپزخانه یک خانه مدرن می‌شوید، ردیفی از کابینت های تمیز و روشن، دستشویی‌ها و ایستگاه‌های آشپزی، یخچال‌های خنک، مایکروویو و توستر، وسایل براق فولادی ضد زنگ را می‌بینید  که با ورق های مخصوص پوشانده شده اند.

به طور کلی کاربرد انواع ورق شامل موارد زیر است:

  • به کارگیری در صنعت ساخت و ساز
  • به کارگیری در صنعت خودرو
  • به کارگیری در صنعت پتروشیمی

کاربرد انواع ورق در صنایع فعال کشور

در ادامه قصد داریم به صورت دقیق شما را با کاربرد انواع ورق و ویژگی های خاص آنها آشنا کنیم تا اطلاعات کامل را در این باره به دست بیاورید.

بکارگیری در صنعت ساخت و ساز

ورق نوعی مصالح ساختمانی با ظاهری زیبا است. به دلیل استحکام بالا، وزن سبک و مقاومت در برابر سایش مورد توجه صنایع مختلف است. استحکام آن با سایر مصالح ساختمانی قابل مقایسه نیست. ورق های فولادی ضد زنگ را می توان به عنوان مصالح ساختمانی برای ساختمان های بلند استفاده کرد. به عنوان مثال، از آن برای ساخت دیوارهای خاص، قوس های شانه، قاب پنجره، پوسته ستون، ریل در و غیره استفاده کنید.

علاوه بر تزئین، عمدتاً برای مقابله با زلزله های غیرمنتظره استفاده می شود. ساختمان های بلند باید سبک وزن، مقاوم در برابر آتش باشند، بنابراین مهندسان از این مصالح استفاده می کنند تا به نوعی نیاز خود را تامین کنند.

کاربرد انواع ورق در صنعت خودرو

وسایل نقلیه ریلی برقی ساخته شده از ورق فولادی برای قاب پایین، پانل های جانبی، اتصالات سقف و کارگاه های وسایل نقلیه استفاده می شود که می تواند وزن خودرو را کاهش دهد، انرژی را افزایش دهد، عمر مفید را افزایش دهد و تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

در حال حاضر حداقل ۵۰ میلیون کامپوزیت ورق آهنی یا فولادی در جهان وجود دارد. قرن بیست و یکم عصر ورق ضد زنگ برای وسایل نقلیه خواهد بود. علاوه بر این، از ورق های فولادی در واگن های مترو، تله کابین فضایی، ملخ کشتی، موتور هواپیما و لوله اگزوز و غیره استفاده شده است.

کاربرد انواع ورق در صنایع فعال کشور

صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی مصرف کننده اصلی ورق است. انواع برج‌های واکنش، لوله‌ها، مبدل‌های حرارتی، شیرها، لوازم جانبی و سایر دستگاه‌ها در کارخانه‌های پتروشیمی که مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر ضربه هستند، با کمک ورق آهنی تولید می شوند.

علاوه بر این در ساخت محفظه‌های راکتور هسته‌ای، مبدل‌های حرارتی، هسته و همچنین برخی تجهیزات کمکی، صفحات فولادی ضد زنگ استفاده می شود.

در حال حاضر ورق به یک ماده اصلی و ضروری در صنعت انرژی هسته‌ای تبدیل شده است. علاوه بر این، صفحات فولادی به طور گسترده در صنایع غذایی و دارویی مانند تخمیر، نوشیدنی، کنسرو، شکر و شیر استفاده می شود.

با این حال کاربرد انواع ورق بسیار گسترده تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. ورق ها انواع مختلفی دارند مانند ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق استیل و ورق روغنی که هر کدام از آنها را می توان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

انواع و اقسام

ورق فولادی در واقع یک صفحه فلزی با سطح صاف است که می توان آن را نورد کرد و به همین ترتیب در اختیار کارخانه ها قرار داد. ورق های فولادی را می توان با روش های مختلف دسته بندی کرد. در واقع آنها انواع مختلفی دارند و معمولا بر اساس مواد اولیه و روش تولید نامگذاری و طبقه بندی می شوند.

انواع ورق فولادی بر اساس روش تولید

۱. ورق سیاه

سطح این گونه ورق ها در مقایسه با محصولات مشابه دیگر صاف و صیقلی تر نیست. شاید دلیل اصلی نامگذاری آن به این علت باشد. برای ساخت این نوع ورق فولادی از روش نورد گرم استفاده می شود. در حالت رولینگ از غلتک ها برای شکل دادن به فولاد استفاده می شود تا به ضخامت مورد نیاز برسد. از این ورق ها در تولید سازه ها، لوله های جوشی، نوار نقاله، کشتی، مقاطع مختلف و غیره استفاده می شود.

قیمت ورق سیاه با عوامل مختلفی تعیین می شود. تعیین قیمت ورق ها به عوامل مختلفی مانند وزن، جنس و ابعاد آن بستگی دارد. برای بررسی قیمت ورق سیاه در سال ۱۴۰۱ می توانید با ما تماس بگیرید.

۲. ورق گالوانیزه (ورق سفید)

خوردگی یکی از مهمترین عواملی است که در تولید محصولات فولادی باید در نظر گرفته شود. برای برخی از صنایع، استفاده از فولاد ضد زنگ بسیار گران است. در نتیجه باید از محلولی برای تولید صفحات فولادی با هزینه کمتر استفاده کرد، تا حد امکان  آن را در برابر خوردگی مقاوم کند. برای این کار از پوشش گالوانیزه برای تولید ورق های فولادی ضد زنگ استفاده می شود.

ورق های گالوانیزه نیز طول عمر بیشتری دارند و در شرایط عادی تا ۵۰ سال عمر می کنند. در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا می توانند تا ۲۰ سال بدون نیاز به تعمیر یا نگهداری به خوبی کار کنند.

از ورق های گالوانیزه برای لوله های آب، مخازن آب و غیره استفاده می شود.

۳. ورق روغنی

ورق های روغنی واقعاً چرب نیستند و این نام به دلیل سطح براق و صیقلی آنهاست. برای تولید آن از روش نورد سرد استفاده می شود که دلیل براق بودن سطح صفحه است.

این نوع ورق ها اساس تولید پانل های گالوانیزه هستند. در تولید روکش یخچال و سایر لوازم خانگی مانند اجاق گاز و غیره استفاده می شود. البته کاربرد انواع ورق از نوع ورق روغنی بسیار گسترده تر است.

قیمت ورق روغنی را می توانید از شرکت های تامین کننده آهن آلات به صورت تلفنی و آنلاین استعلام بگیرید.

کاربرد انواع ورق در صنایع فعال کشور

۴. ورق آجدار

معمولا در خط تولید برجستگی های هندسی کوچک بر روی سطح این گونه ورق ها ایجاد می شود تا اشیا با سهولت بیشتری بتوانند روی آن قرار بگیرند و جابجا نشوند. این گونه از ورق ها کاربرد بسیار زیادی دارند و اکثر صنایع از آنها استفاده می کنند تا نیاز خود را به گونه ای تامین کنند.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت آهن رسان قیمت انواع ورق را مشاهده نمایید.

۵. ورق های رنگی

ورق های فولادی معمولا رنگ خاکستری متالیک دارند. تولید کنندگان گاهی اوقات برای بالا بردن مقاومت اینگونه  ورق ها آنها را با لایه ای از رنگ الکترواستاتیک خاص می پوشانند.

ورق های رنگی وزن زیادی ندارند و شکل پذیری خوبی دارند. وجود یک لایه رنگ در اینگونه از ورق ها باعث افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت و خوردگی می شود. قیمت ورق رنگی وابسته به فاکتورهای زیادی از جمله وزن و ضخامت است.

کاربرد انواع ورق در صنایع فعال کشور

قیمت ورق فولادی

قیمت انواع ورق فولادی به دلیل جنس و نوع کیفیت متفاوت است. معیارهایی مانند وزن ورق ، ضخامت ورق و غیره برای تعیین قیمت ورق مهم هستند. همچنین معیارهای  دیگری همچون نرخ ارز، قیمت سوخت، هزینه حمل و نقل و غیره، قیمت روز انواع ورق فولادی را تحت تاثیر قرار می دهند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟