چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

گچکاری یکی از پروژه‌های حرفه‌ای است که نیاز به صبر و آموزش دارد. برای حرفه‌ای شدن در این کار، نیاز به یادگیری تکنیک‌هایی دارید که چندان آسان نیستند. استخدام یک گچکار یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند شما را از موفقیت آمیز بودن نتیجه‌ی کار،‌مطمئن سازد.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت گچکاری را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک گچ کار در تهران باشید می‌توانید درخواست گچکاری ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

اگر تازه کار هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا هر آنچه که درباره‌ی گچکاری لازم به دانستن است، یاد بگیرید. چه بخواهید دیوارهای آسیب‌دیده را گچکاری و یا غلظت مناسب را پیدا کنید و چه بخواهید بدانید چگونه می‌توان یک دیوار خارجی را گچ‌کاری کرد؛ این مقاله می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

ابزار و تجهیزات موردنیاز:

  • گچ
  • اسفنج
  • سطل
  • ماله (برای مالیدن گچ به دیوار)
  • تخته‌ی دسته دار برای نگه داشتن گچ روی سطح
  • فرچه سیمی
  • سنباده
  • چوب برای مخلوط کردن
  • نردبان
  • کاردک (برای گچ‌کاری گوشه‌ها)
  • آب آشامیدنی (آب شیر)

آماده سازی دیوار قبل از گچکاری:

گچکاری معمولا فرایندی است که بسیار کثیف‌کاری دارد! قبل از شروع به کار، حتما از پوشش‌های پلاستیکی محافظ استفاده کنید. زمین و وسایل خانه را با این پوشش بپوشانید. هم چنین لازم است که اتصالات برق و سوکت‌ها را نیز بپوشانید تا کار تمیزتر و مرتب‌تر انجام شود و اشتباهی پریز‌های برق زیر گچ قرار نگیرد. جریان برق ورودی به اتاق را نیز قطع کنید.

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

یکی از کارهای مهمی که باید قبل از مخلوط کردن گچ انجام شود، اطمینان حاصل کردن از تمیزی سطوح و وسایل مورد استفاده است. اگر بر روی سطوح گرد و خاک باقی مانده باشد، نتیجه نهایی کار ناصاف از آب درمی‌آید. سطح را به آرامی با آب گرم بشویید اما حواستان باشد که آن را کامل خیس نکنید.

آیا دیوار موردنظر، خاصیت جذب بالایی دارد یا پایین؟

اگر می‌خواهید نتیجه‌ی کار مورد رضایت شما واقع شود، بایستی دیوار را آماده سازی کنید. بسیاری از افراد از میزان جذب دیوار خود و تاثیر آن بر خروجی کار، بی‌خبرند. چرا میزان جذب دیوار اهمیت دارد؟ میزان جذب یک امر حیاتی برای پروسه‌ی گچکاری است پس قبل از شروع به کار، باید مشخص کنید که آیا دیوار شما جذب بالایی دارد یا خیر.

دیوار با جذب بالا، رطوبت را به سرعت جذب می‌کند و این امر باعث می‌شود که گچ به سرعت خشک شود و زمان کافی را به شما نمی‌دهد تا سطح را صاف‌ و یکدست کنید. اگر دیوار جذب کمی داشته باشد، گچ به خوبی روی دیوار نمی‌شیند و بعد از خشک شدن، ناهموار، شکننده و ترک‌دار به نظر می‌رسد.

بهترین راه برای چک کردن میزان جذب دیوار، تست کردن قسمت کوچکی از آن است. یک قسمت از دیوار به ابعاد 50 در 50 میلی‌متر را در نظر بگیرید و گچ مخلوط شده را روی آن بمالید. چند دقیقه منتظر بمانید؛ با انگشت چک کنید که آیا گچ خشک شده یا خیر. سپس نوع دیوار را مشخص کنید.

نحوه‌ی کار با انواع مختلف دیوار، چگونه است؟

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

هنگام تست کردن آن قسمت کوچک از دیوار، اگر گچ به طور مشخصی از حالت قبل خود، خشک‌تر به نظر رسید؛ جذب دیوار شما بالا است و اگر گچ کماکان خیس بود، دیوار شما از نوع کم جذب است. اگر گچ اصلا خشک نشده بود، دیوار شما بسیار کم جذب است. این مشکل با استفاده از پرایمر حل می‌شود. استفاده از انواع پرایمر و زیرساز، تا حد زیادی مشکل جذب کم دیوار را حل می‌کند. قبل از استفاده از آن‌ها، دستورالعملشان را بخوانید. استفاده از یک پوشش بر روی دیوار با جذب بالا کافی است اما ممکن است دیوار نیاز به پوشش‌های بیشتری از پرایمر داشته باشد. پلی وینیل الکل به عنوان پرایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازلایه‌های نازک استفاده کنید تا به راحتی روی دیوار بنشینند. نیازی نیست که پرایمر کاملا خشک شود تا شما بتوانید گچ را روی دیوار استفاده کنید و بهتر است سطح به دلیل وجود پرایمر، کمی چسبناک باشد تا نتیجه‌ی کار به خوبی دیده شود.

مخلوط کردن گچ:

مخلوط کردن و آماده سازی گچ، چندان کار سختی نیست. بایستی میزان مساوی از آب و گچ را در یک سطل تمیز بریزید و آن‌ها را باهم مخلوط کنید. دقت کنید که گچ را به آب اضافه کنید نه بالعکس. این امر به شما کمک می‌کند تا غلظت مخلوط را به خوبی کنترل کنید.

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

 غلظت و سفتی مخلوط با استفاده از یک چوب مخلوط کن، بررسی کنید. مخلوط شما نباید گلوله گلوله داشته باشد پس آن را به خوبی مخلوط کنید و بهم بزنید. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، استفاده از آب تازه و مناسب است. آب آلوده نتیجه کار را خراب می‌کند و گچ را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید سطح بزرگی را گچ‌کاری کنید، باید مخلوط را برای چند روز نگه دارید. برای اینکه مخلوط خراب نشود، سر سطل را با یک پوشش پلاستیکی محکم بپوشانید تا هوا وارد آن نشود و مخلوط خراب نگردد.

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم؟

استفاده و به کار گرفتن ماله و تخته دسته دار برای گچ‌کاری، نیازمند مهارت‌های خاصی است. قبل از استفاده از ماله و اعمال گچ به دیوار، تمرین کنید. برای اینکه کار تمیزتر دربیاید، نزدیک دیوار بایستید. ماله را به صورت افقی و کمی زاویه‌دار به روی دیوار بگیرید. دقت کنید که ماله و تخته را مرطوب نگه دارید.

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

به آرامی پیش بروید و یکباره قسمت بزرگی را پوشش ندهید. بعد از اعمال گچ روی دیوار، بایستی آن را صاف کنید. ماله را زاویه‌دار بگیرید و به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت به گچ زمان دهید تا خشک شود. در این حین، با استفاده از یک ماله، گچ را صاف کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا سطح صافی به دست آید. بعد از اتمام این کار، به مدت نیم ساعت صبر کنید و سپس این پروسه را تکرار کنید. بعد از قرار دادن لایه‌ی اول گچ روی دیوار، آن را با استفاده از یک فرچه کمی خراش دهید و سپس لایه‌ی دوم را روی لایه‌ی اول اعمال کنید. این امر باعث می‌شود که لایه‌ها از هم جدا نشوند و نریزند. استفاده از دو لایه گچ، سطح صافی را در اختیار شما می‌گذارد. استفاده‌ی زیاد از حد از ماله، باعث می‌شود که بعدها رنگ به خوبی روی گچ ننشیند و جدا شود.

مدت زمانی که لازم است تا گچ خشک شود، به دما و رطوبت اتاق بستگی دارد. در تابستان ممکن است به دو روز زمان احتیاج باشد و در فصل زمستان تا پنج روز زمان لازم است و در شرایط مختلف این زمان متغیر است. قبل از رنگ کردن و یا انجام هر تزئیناتی روی گچ، لازم است که کامل خشک شده باشد.

تعمیر دیوار آسیب دیده:

همیشه لازم نیست که یک دیوار را دوباره از اول گچکاری کنید. اگر بدانید که چگونه می‌توانید حفره‌ها و سایر مشکلات دیگر دیوار را برطرف کنید، نیاز به گچکاری کلی دوباره نیست. حفره‌های بزرگ‌تر ممکن است نیاز به گچکاری دوباره داشته باشند وگرنه خروجی کار تمیز و مرتب نخواهد بود. ابتدا گرد و خاک‌های داخل حفره را بزدایید. این پروسه بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود که حفره بعد از گچکاری کاملا هماهنگ با سایر نقاط دیوار به نظر بیاید. با دقت حفره را تمیز کنید. برای حفره‌های کوچک استفاده از یک لایه گچ کافی است.

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

بعد از اینکه آماده‌ی شروع به کار شدید، مقداری آب درون حفره بریزید. دقت کنید که حفره فقط مرطوب شود و خیس نشود. تعداد لایه‌های گچی که استفاده می‌کنید به عمق حفره بستگی دارد. هرچه حفره عمیق‌تر باشد، بایستی از لایه‌های بیشتری استفاده کنید. دقت کنید که اگر می‌خواهید کل دیوار را با لایه‌ی دوم گچ بپوشانید، لایه‌ی اول را حتما بخراشید تا لایه‌ی دوم بهتر روی آن بنشیند.

چگونه یک تخته‌ی گچی را گچ‌کاری کنیم؟

بسیاری از خانه‌های تازه ساز و مدرن از تخته‌های گچی استفاده می‌کنند. یکی از مزایای این تخته‌ها این است که نیازی نیست کل آن را گچکاری کنید. این تخته‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان تنها از یک لایه‌ی نازک گچ روی آن‌ها استفاده کرد و به بهترین نتیجه هم دست یافت. این امر باعث سرعت بخشیدن کل پروسه می‌شود. برای گچ‌کاری این تخته‌ها، وسایلتان را مرطوب نگه دارید. گچ را به صورت مساوی روی دیوار بکشید. دقت کنید که برای گچکاری تخته‌ها لایه‌ی استفاده شده باید نازک باشد. قطر حدود دو تا سه میلی‌متر مناسب است.

چگونه یک دیوار خارج را گچکاری کنیم؟

وقتی مسئله‌ی گچ‌کاری دیوارهای خارجی مطرح می‌شود، معمولا این امر به عنوان نازک‌کاری محسوب می‌گردد. نازک‌کاری به صبر و حوصله‌ی زیادی نیاز دارد و هرکسی از پس آن برنمی‌آید. اما اگر تکنیک‌های کار را بلد باشید و صبر کافی به خرج دهید، می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

هرچند اگر ساخت شما قدیمی و شکننده است، بهتر است از یک فرد کاربلد کمک بگیرید. دقت کنید که آب و هوا نقش کلیدی‌ای را در این زمینه ایفا می‌کند. در آب و هوای سرد از نازک‌کاری خودداری کنید زیرا سرما باعث ترک برداشتن کار می‌‌شود. باز هم دقت کنید که سطح کار تمیز و عاری از هرگونه گرد و خاک باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

چگونه یک دیوار را گچ‌کاری کنیم

تفاوت اصلی میان گچکاری دیوار داخلی و خارجی، نوع گچ مصرفی است. برای گچکاری دیوارهای داخلی نباید از گچی که برای دیوارهای خارجی استفاده می‌شود؛ استفاده کرد و بالعکس. برای دیوارهای خارجی از مخلوط سیمان و گچ استفاده می‌شود و همچنین بهتر است همانند دیوارهای داخلی، از پرایمرهای رقیق شده استفاده نمود. مخلوط را با ماله به دیوار بکشید و آن را پخش کنید. بهتر است قطر مخلوط پخش شده حدود 5 میلی‌متر باشد. همانند مراحلی که قبلا گفته شد، روی لایه‌ی قبل را با فرچه و و یا وسیله‌‌هایی از این دست، بخراشید و لایه‌ی دوم را روی آن بزنید. قطر لایه‌ی دوم حدود 10 میلی‌متر است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟