چه نمایی برای ساختمان شما مناسب است ؟

یکی از مواردی که بسیار مهم است نمای ساختمان است و در این مقاله ما انواع نماهایی ساختمان‌، معایب و مزایای آنها بررسی می کنیم. با مطالعه این پست می‌توانید به پاسخ این سوال که چه نمایی برای ساختمان مناسب است دست پیدا کنید.

چه نمایی برای ساختمان شما مناسب است ؟

نمای رومی! نمای لوکس و پرطرفدار

نمای رومی یک نمای لوکس و مجلل است که برای اجرا آن از اشکال پیچیده مانند ستون، سرستون و تندیس‌های مختلف استفاده می‌شود. این نمای به شدت محبوب، نمادی از استحکام و ابهت است. به همین دلیل هر چقدر هم که بی کیفیت و ساده اجرا شود ممکن است در تصور بیننده پرابهت به نظر برسد. در اجرای نمای رومی برای نشان دادن شکوه و میزان تجمل سازه، فقط از نوع خاصی از سنگ استفاده می‌شود.

معایب و مزایا نمای رومی

زیبای چشم‌نواز، سادگی در تمیز کردن، افزایش شکوه و عظمت سازه و امکان اجرای نورپردازی‌های جذاب روی آن از جمله مزایا و هزینه بالای اجرا، عدم همخوانی با معماری سنتی ایرانی و نصب پر دردسر و زمان‌بر از معایب نمای رومی برشمرده می‌شوند.

نمای سرامیک؛ مقرون به صرفه و کاربردی

سرامیک یکی از مستحکم‌ترین مصالح ساختمانی است که عموما از آن برای پوشش کف و دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. اما در برخی از نقاط کشور که به دلیل مختلف از جمله شرایط آب‌وهوایی، امکان استفاده از سایر مصالح ساختمانی مانند آجر و شیشه وجود ندارد؛ مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه همین سرامیک است.

معایب و مزایا نمای سرامیک

از وزن کم و ظاهر زیبا، مقاومت فیزیکی زیاد در برابر عوامل طبیعی مانند یخ‌زدگی، قدرت بالا در عایق‌بندی ساختمان‌هایی که در مناطق مرطوب قرار دارند، مقاومت در برابر آتش و تنوع زیاد در طرح و رنگ می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزایای استفاده از سرامیک در نما یاد کرد. در نقطه مقابل نیز عدم عایق‌بندی ساختمان در برابر گرما، سرما و صدا، بازتاب شدید نور، طرح‌های یکنواخت، تاثیر تغییرات جوی بر روی چسبندگی سرامیک بر روی دیوار و امکان ترک خوردگی و شکستگی از جمله معایب اجرای این نوع نما هستند.

نمای شیشه؛ نمای اداری و صنعتی

یکی از محبوب‌ترین نماها برای ساخت سازه‌های اداری و صنعتی، شیشه است. امروزه ما شاهد این هستیم که در بسیاری از برج‌های مرتفع و ساختمان‌های اداری از شیشه‌های رفلکس به عنوان نما استفاده می‌شود. استفاده از این متریال خاص در طراحی و ساخت نما، نور داخلی سازه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و شاید هم به همین خاطر است که برای ساختمان‌های اداری بیش از ساختمان‌های مسکونی از آن استفاده می‌شود.

معایب و مزایا نمای شیشه

از مواردی مانند کاهش بار وارده بر روی بدنه ساختمان، نصب سریع، افزایش میزان نور ورودی به ساختمان، دید عالی از داخل، عایق‌بندی ساختمان از نظر ورود صدا (در صورت استفاده از شیشه‌های دو یا سه جداره)، کاهش هزینه‌های ساخت در مقایسه با مصالح ساختمانی دیگر مانند سنگ و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزایای این نوع نما نام برد. عدم مقاومت در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، کاهش فضای مفید ساختمان به دلیل استفاده کامل از شیشه در یک سمت ساختمان و عدم مقاومت در برابر آتش نیز از جمله معایب اجرای این نوع نما هستند.

چه نمایی برای ساختمان شما مناسب است ؟

نمای کامپوزیت؛ زیبا و گران قیمت

برای اجرای این نوع نما که به نمای آلومینیومی نیز شهرت دارد؛ از ورق‌های مسطح آلومینیوم به عنوان روکش ظاهری ساختمان استفاده می‌شود. تقریبا بیش از یک دهه است که دیگر شاهد اجرای نمای کامپوزیت در کشور نیستیم. در واقع این نوع نما در دهه 80 شمسی رواج داشت و بیشتر برای ساختمان‌های اداری از ان استفاده می‌شد. با این وجود، مزایایی فراوان نمای کامپوزیت موجب شده که هنوز هم برخی از افراد به این سبک نمای ساختمانی علاقه داشته باشند.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

بسیاری از کارشناسان و معماران معتقدند که وزن کم آلومینیوم به کار رفته در این سبک از نما به همراه سهولت در نصب، عایق‌بندی ساختمان در برابر ورود و خروج صدا، تنوع در رنگ، مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش‌سوزی، قابلیت تعویض ورق‌های آسیب دیده و سرعت در اجرا از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که آنها را به سمت استفاده از این سبک نما سوق می‌دهد. این در حالی است که معایبی مانند قیمت بالای و دوام پایین این ورق‌ها، امکان تشکیل جرم روی آنها و نیاز به مهارت بالا در زمان نصب کم کم استفاده از این نوع نما را منسوخ کرده است.

نمای ساندویچ پانل ماندگار و حرفه ای

ساندویچ پانل یکی از جدیدترین متریال‌هایی است که می‌توان از آن به عنوان نمای ساختمان استفاده کرد. ساندویچ پانل از دو لایه ورق فلزی که بین آنها با یک هسته سبک پر شده تشکیل شده است. این هسته که عمدتا از موادی مانند پلی استایرن، پشم سنگ، پشم شیشه یا پلی یورتان ساخته شده موجب می‌شود که پانل به عایق مناسب و سبکی تبدیل شود. ورقی که در دو سمت این هسته مرکزی وجود دارد معمولا از جنس گالوانیزه، ورق رنگی، آلومینیوم یا ورق آلوزینک می‌باشد.

مزایا و معایب نمای ساندویچ پانل

وزن کم در کنار مقاومت در برابر آتش و زلزله، قدرت بالا در عایق‌بندی ساختمان، امکان جمع و نصب مجدد آنها، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، رشد گیاه و هجوم حشرات موذی و قیمت مناسب‌تر در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مانند سنگ، این پانل‌ها را به یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی برای طراحی و اجرای نما تبدیل کرده است. در نقطه مقابل اگر از جنس پشم معدنی در هسته مرکزی ساندویچ پانل استفاده شده باشد؛ ممکن است ضریب انتقال حرارت در سازه افزایش پیدا کند. علاوه بر این، با استفاده از این نوع نما، به دلیل ایجاد تفاوت دما در بیرون و خارج از سازه، گاهی بعد از مدتی ورق‌ها از فوم جدا شده و نما نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. نیاز به استفاده از نصاب حرفه‌ای و به طبع آن بالا رفتن هزینه اجرای نمای ساندویچ پانل نیز یکی دیگر از معایب این نوع نما است.

چه نمایی برای ساختمان شما مناسب است ؟

نمای چوبی؛ محبوب لاکچری قابل انعطاف

چوب یکی از قدیمی‌ترین و بهترین موادی است که می‌توان برای ساخت نمای یک سازه از آن استفاده کرد. منظور از نمای چوبی نمایی است که در آن از ترموود استفاده شده باشد. ترموود یک نوع الوار چوبی است که تحت یک فرآیند کاملا طبیعی که به اصلاح حرارتی نیز معروف است تولید می‌شود. در روند تولید این نوع چوب از هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. با این حال فرآیند دقیق تولید موجب می‌شود که الوارهای ترموود علاوه بر افزایش تولید عمر، خواص دیگری نیز پیدا کنند.

چه نمایی برای ساختمان شما مناسب است ؟

مزایا و معایب نمای چوبی

ترموود در برابر رطوبت،گرما و سرما بسیار مقاوم است؛ اجرای آن نسبت به سایر انواع نما آسان‌تر و سریع‌تر می‌باشد؛ وزن کمی دارد؛ هزینه اجرای آن نسبت به سنگ پایین است؛ عایق مناسبی در برابر آلودگی صوتی است؛ زیبایی خاصی به نمای ساختمان می‌دهد و به دلیل طی کردن فرایند اصلاح حرارتی در برابر رشد قارچ و کپک، حملات حشرات موذی و هجوم موریانه بسیار مقاوم می‌باشد. به عقیده بسیاری از کارشناسان قطع درخت برای تولید این ماده و اثرات جبران‌ناپذیری که به طبیعت وارد می‌شود به همراه هزینه بالا نسبت به مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر از جمله مهم‌ترین معایب اجرای نمای چوبی هستند و برای اجرای نمای چوبی یا ترموود می توانید از خدمات آلتن(parsa-group.com) استفاده کنید و با کارشناسان تماس بگیرید تا بهتر شما را راهنمایی کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟