چرا بعضی افراد نمی توانند پس انداز کنند

همه ما کار و فعالیت می کنیم برای اینکه درآمدی داشته باشیم و بتوانیم به رفاه نسبی اقتصادی برسیم. رفاه اقتصادی به این معنی هست که بتوانیم هزینه های زندگی را بر اساس نیازهای اولیه فراهم کرده و به فکر رفاه اجتماعی، تفریح، آموزش و ارتقای سطح کیفی شخصیت خودمان هم بپردازیم. قاعدتاً نیازهای انسان پایان و حد و مرزی ندارد و هر چقدر که پیش میروی با توجه به اینکه دنیا در حال گسترش و پیشرفت هست، نیازها هم روز به روز گسترده تر می شوند و توقع ما از زندگی و سطح رفاه هم بالا می رود. مسئله مهمی که اینجا بروز می کند که برای برآورده کردن نیازها نیاز به این داریم که منابع مالی خود را هم تا حد زیادی گسترش دهیم. این گسترش منابع مالی از طریق درآمد امکان پذیر است تا وقتی که بتوانیم کار کنیم و در شغل خود پیشرفت داشته باشیم. اما با توجه به اینکه در برخی از شغل ها افزایش درآمد گاهی بسیار سخت و ناممکن است، یکی از راهها برای افراد این است که بتوانند از محل درآمد های خود مبلغی را پس انداز و با این مبالغ پس انداز شده سرمایه گذاری کنند و با کسب سود، منابع مالی خود را گسترش دهند.

چرا بعضی افراد نمی توانند پس انداز کنند

همچنین نکته مهم این است که گاهی برخی از نیازهای ما نسبتاً بزرگ هستند و برای رسیدن به آن خواسته نمی توانیم درآمد یک ماه و یا یک سال را اختصاص دهیم. مثل تهیه مسکن و خانه که حتماً نیاز به برنامه ریزی چند ساله برای رسیدن به آن داریم. برخی از پروژه های زندگی هم هستند که نیاز به این پس انداز دارند. مواردی مثل تحصیل فرزند، یا برای جوانان فراهم کردن مقدمات ازدواج و …

از طرف دیگر، می بایست منابع مالی مطلوبی را هم برای دوران میانسالی، کهنسالی و دوران به اصطلاح بازنشستگی هم داشته باشیم. دورانی که دیگر از نظر بدنی انرژی کافی برای کار کردن وجود ندارد و نیاز هست که ثمره مدتها تلاش و کوشش در شغل خود را برداشت کنیم. اما اگر پس انداز کافی و سرمایه مناسبی فراهم نکرده باشیم، شاید زندگی کمی مشکل شده و نتوان با حقوق بازنشستگی حداقلی که تأمین اجتماعی پرداخت می کند، زندگی را بچرخانیم. البته برای افرادی که سعی می کنند با خرید بیمه عمر این موضوع را جبران کنند، همیشه راهکار بهتری وجود دارد. این افراد در زمان جوانی سعی کرده اند که بهترین بیمه عمر را با توجه به درآمد و سن و شرایط خود در نظر گرفته و در نهایت بتوانند در دوران بازنشستگی درآمد بهتری داشته و از سطح رفاه بالاتری هم برخوردار باشند.

حال سوال اصلی اینجاست که با اینکه اینهمه نیاز در ما برای پس انداز کردن هست، چرا پس انداز نمی کنیم؟ در اینجا به برخی از دلایل عدم پس انداز در افراد می پردازیم:

  • خیلی از ما قادر نیستیم که از خواسته های زودگذر خود چشم پوشی کنیم و مبلغی را برای لذت های پایدار دیگر کنار بگذاریم.
  • برخی از افراد هم هستند که درآمد خود را برای برخی از عادت های غیرضروری هزینه می کنند. به طور مثال سیگار، یا خوردن برخی از خوراکی های غیرضرور و …
  • برخی دیگر هم نمی توانند خرید های مناسبی داشته باشند و با توهم خرید ارزان، اجناس و خدمات با کیفیت پایین خریداری می کنند که در نهایت با توجه به خرابی یا عدم استفاده به موقع و مفید، بسیار برای آن ها گران تمام می شود.
  • خیلی ها هم خلاق نیستند و یا نمیخواهند درآمد خود را زیاد کنند. بنابراین با توجه به تورم هزینه ها از درآمد پیشی گرفته و کار را برای پس انداز کردن بسیار سخت می کند.
  • خرید وسایلی که با هیجان انجام می شود و هیچ وقت از آن ها استفاده نمی کنیم هم یکی دیگر از دلایل خالی شدن جیب و ناتوانی در پس انداز است.
  • افرادی هم هستند که مدتی پس انداز می کنند اما در ادامه مسیر فراموش می کنند که این پول را برای چه منظوری کنار گذاشته اند و بعد آن را خرج می کنند. در این زمینه یکی از بهترین کارها از دسترس خارج کردن پس انداز است. مثلاً اگر در حساب بانکی خود پس انداز می کنید و کارت این حساب هم در جیب شماست، کار خود را سخت کرده اید.
چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟