پیش بینی قیمت میلگرد با آهن اسپات

همیشه برای صاحبان مسکن و شرکت های ساخت و این سوال وجود دارد که قیمت میلگرد در آینده چقدر تغییر می کند چون یکی از پرمصرف­ترین مصالح است و تاثیر زیادی در قیمت تمام شده پروژه دارد.

می‌دانیم سهم بزرگی از هزینه ها‌ی ساخت و ساز به مصالح ساختمانی مورد نیاز وابسته می باشد و میلگرد به دلیل حجم بالای مورد استفاده و قیمت بالای آن سهم بزرگی را در بین سبد خرید مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان به خود اختصاص می دهد. پس پیش بینی قیمت مصالح و مخصوصا پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401 برای افرادی که به فکر ساخت مسکن در این سال می باشند بسیار حائز اهمیت است.

شما میتوانید با مراجعه به سایت آهن اسپات و رصد لحظه ای قیمت میلگرد، در بهترین زمان خریدی به صرفه داشته باشید.

پیش بینی قیمت میلگرد با آهن اسپات

قیمت‌گذاری میلگرد در سال 1401

قیمت‌ گذاری آهن‌ آلات و میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اینکه پیش‌ بینی درستی از قیمت آهن در سال 1401 ارائه بدهیم، باید تمامی عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات را بررسی کنیم.

عوامل بسیار زیادی بر قیمت آهن‌آلات من جمله تیرآهن، لوله و میلگرد در بازار آهن موثر هستند و بر اساس آن‌ها می‌توان به پیش بینی قیمت میلگرد و آهن اقدام کرد؛ به همین جهت در ادامه مقاله به بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات و ملگرد خواهیم پرداخت.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسیار زیادی در قیمت بازار آهن‌آلات و میلگرد دارد. در واقع هرچقدر عرضه آهن‌آلات در بازار بیشتر شود، قیمت محصولات کاهش پیدا کرده و با افزایش تقاضاقیمت ها افزایش پیدا می کند.

صنایع وابسته

یکی دیگر از عوامل موثر در پیش بینی قیمت میلگرد و آهن، نیاز صنایع وابسته می باشد. صنایعی مثل خودروسازی، پتروشیمی، بسته‌بندی و بعضی دیگر از صنایع، به آهن‌آلات نیاز دارند و در صورتی که میزان عملکرد این صنایع افزایش داشته باشد، تقاضا برای آهن‌آلات هم افزایش خواهد یافت.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که رشد تقاضای صنایع فولادی را باید در بازارهای جهانی مورد بررسی قرار بدهیم؛ چراکه رشد تقاضا در صنایع داخلی تاثیر چندانی در قیمت‌ها ندارد.

پیش بینی قیمت میلگرد با آهن اسپات

قیمت دلار در سال 1401

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر شرایط اقتصادی کشورمان، قیمت دلار و نوسانات ارزی می باشد. میزان ارزش پول کشور ایران در مقایسه با ارزهای رایج دنیا همچون دلار و یورو بسیار کاهش پیدا می کند و همین امر باعث می‌شود تا هزینه واردات مواد اولیه افزایش پیدا کند و در نتیجه قیمت آهن‌آلات و میلگرد نیز بیشتر خواهد شد.

قیمت پایه‌ عرضه در بورس کالا طبق دلار نیمایی تعیین می‌شود. افزایش قیمت در ارز نیمایی منجر به افزایش قیمت در معاملات آهن و میلگرد می شود.

نرخ تورم

تاثیر نرخ تورم بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد را نباید نادیده گرفت. با افزایش نرخ تورم، قیمت مواد اولیه آهنی بیشتر می شود و در نتیجه بر قیمت کلی میلگرد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت نفت

شاید جالب باشد که بدانید در حدود 15 درصد از قیمت آهن‌آلات وابسته به قیمت نفت می باشد؛ از این رو برای پیش بینی قیمت میلگرد و آهن باید به قیمت نفت هم توجه ویژه‌ای داشت تا پیش‌بینی درستی انجام دهید.

عوارض اعمال شده بر صادرات

یکی دیگر عواملی که در پیش بینی قیمت میلگرد و آهن باید به آن توجه داشته باشید، عوارض اعمال شده بر صادرات این نوع کالاها می باشد. با افزایش این عوارض بر صادرات کالا، قیمت این محصولات نیز افزایش پیدا می کند.

وضعیت بورس کالا

یکی دیگر از عواملی که به‌طور مستقیم بر پیش بینی قیمت میلگرد و آهن تاثیر دارد، وضعیت بورس کالا است. تغییرات ارزش سهام شرکت‌های تامین‌کننده این محصولات در بازار بورس، باعث تاثیر این بازار بر قیمت میلگرد خواهد شد.

مقدار صادرات و واردات

از دیگر عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد، می‌توان به میزان صادرات و واردات این کالاها اشاره نمود. در حالت عادی، صادرات و واردات تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشورها قرار می گیرد و برخی اوقات قوانینی توسط کشورها وضع می‌شود که روی قیمت این محصولات تاثیر دارد.

ارزش ارز سایر کشورها نسبت به ایران بالا می باشد و میزان تقاضا برای صادرات آهن‌آلات بالاتر رفته است. این میزان صادرات بر قیمت این اقلام بسیار تاثیر دارد.

هزینه حمل‌ونقل محموله

هزینه حمل‌ونقل برای صادرات و واردات محصول نهایی بسیار اهمیت دارد. البته هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه مانند قراضه آهن و فلزات خاصی مانند نیکل که از طریق سایر کشورها تامین می‌شوند هم تاثیرگذار است. انتخاب نوع روش بین‌المللی حمل محموله مانند CFR، CIF، FOB و غیره بسیار مهم است و انتخابی اشتباه در این زمینه، منجر به پرداخت هزینه‌های می شود.

دوره‌های زمانی

دوره‌های زمانی مختلف نیز بر روی پیش بینی قیمت آهن و میلگرد تاثیرگذارند. تعطیلات، تغییرات آب‌وهوایی، بلندی روز در فصول مختلف و برخی از شرایط زمانی دیگر در اندازه تولید آهن‌آلات و در نهایت قیمت نهایی آن‌ها تاثیرگذارند.

برای مثال، در پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا و شرایط آب‌وهوایی خاص، میزان ساخت‌وساز کاهش می‌یابد و همین امر قیمت آهن‌آلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

البته عوامل دیگری مثل سیاست‌های بورس کالا، مصوبات وزارت صمت، بودجه تخصیص‌یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه 1401 و برخی از عوامل دیگر هم بر پیش بینی قیمت میلگرد و آهن تاثیر دارند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آهن اسپات به توضیح عوامل تاثیر گذار در قیمت میلگرد پرداخیم، شما می توانید به طور کامل نحوه پیش بینی روند کاهش یا افزایش قیمت میلگرد امروز در آهن اسپات را پیگیری نمایید.

در این سایت از تحلیل ها و پیش بینی ها استفاده کنید و خرید مطمنی داشته باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟