پوکه معدنی چیست 

پوکه معدنی چیست  و چه کاربردی دارد در کجاها استفاده میشود و ما در مقاله به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد ؟ کلمه پوکه معدنی  از کلمه لاتین pumex به معنای کف گرفته شده است. سنگ مذاب در اعماق زیرزمین، آب و گازهای دیگر را در خود جای می دهد و هنگامی که ماگما از یک دریچه آتشفشانی فوران می کند، گازها فوران می کنند و ساختار کف آلود و وزیکول شکافی را از خود به جای می گذارند که به سرعت سرد می شود و ساختار کفی را جامد می کند و پوکه معدنی به وجود می آید.

پوکه معدنی از اعتبار سبز شایسته ای برخوردار است، زیرا منبعی فراوان و پایدار است که به راحتی از رسوبات سطحی استخراج می شود و به دلیل اینکه به طور طبیعی در گرمای آتشفشانی تشکیل شده است (فوق العاده گرم شده) تنها تصفیه مورد نیاز خرد کردن است. و آن را برای درجه بندی غربال کنید.

پوکه چگونه تشکیل می شود؟

پوکه معدنی چیست 

پوکه معدنی قروه می توانید   نوعی فوم گدازه است. هنگامی که ماگما از دریچه ای فوران می کند که مقدار زیادی گاز حل شده در آن محبوس شده است، گاز منبسط می شود، اغلب به صورت انفجاری. وقتی میلیون ها تن این کار را به یکباره انجام می دهند، قله های کوه می توانند منفجر شوند و اطراف را با فوم معدنی سبک وزن و جامد که ما آن را پوکه می نامیم نشان می دهد.

از پوکه معدنی در کجاها استفاده می کنند؟

پومیس زمانی ارزش تاریخی خود را برای صنعت ثابت کرد که مهندسان رومی سنگدانه های پوکه و پوکه ریزدانه (پوزولان) را با سیمان آهکی هیدراته خود ترکیب کردند تا بتن سبک وزن و بادوام بسازند. بسیاری از آثار بتنی قدرتمند آنها هنوز حدود دو هزار سال بعد پابرجا هستند. امروزه پوکه هنوز هم به عنوان یک پوزولان برتر نسبت به بتن فوق شارژ مورد استفاده قرار می گیرد، اما همچنین به طور گسترده در انواع فرآیندهای صنعتی و کاربردهای محصول استفاده می شود.

پوکه معدنی به طور شگفت انگیزی همه کاره است – به عنوان یک ساینده صیقل دهنده و پاک کننده ملایم، به عنوان سنگدانه سبک و/یا پوزولان فوق العاده تصفیه شده در بتن، به عنوان پرکننده سیلیس غیر کریستالی برای رنگ ها، پلاستیک ها و ترکیبات لاستیکی، به عنوان حالت دهنده خاک، به عنوان فیلتر استفاده می شود. رسانه ها، و بیشتر.

این نوع تطبیق پذیری ناشی از تعدادی ویژگی برکت طبیعت است که با هم ترکیب شده و آن را با ارزش و به طور گسترده در انواع فرآیندها و محصولات صنعتی قابل استفاده است.

پوکه بی شکل و به طور کلی بی اثر است، دارای pH خنثی است، اما به اندازه کافی سخت است که بتوان از آن به عنوان ساینده استفاده کرد. با این حال، به دلیل ماهیت متخلخل آن، پوکه به طرز شگفت انگیزی سبک وزن است.

ماهیت شکنندگی پوکه یکی از مهمترین ویژگی های آن است – به این معنی که پوکه به راحتی خرد و تصفیه می شود بدون اینکه کاربرد خود را از دست بدهد: در هر درجه ای – از دانه های نیم اینچی تا پودر ریز – پوکه ساینده، جاذب، غیر متراکم و سبک می ماند.

چرا پوکه سبکتر است؟

پوکه معدنی چیست 

 زیرا پوکه پر از حباب های دی اکسید کربن است. این مانند یک فوم سنگ جامد است که توسط حباب‌های گازی ایجاد می‌شود که در سنگ مایع کف می‌کنند در حالی که سخت می‌شود. روی آب شناور خواهد شد.

چرا پوکه معدنی روی آب شناور است؟

سنگ پوکه زمانی تشکیل می شود که حوضچه های آتشفشانی با آب تماس پیدا می کنند. آب به بخار تبدیل می‌شود و گازهای آتشفشانی از آن خارج می‌شوند: و بنابراین پوکه به صورت «کف‌دار» در می‌آید. بنابراین، اکنون سبکتر از آب است، به این معنی که چگالی آن (در حدود 641 کیلوگرم بر مترمربع) کمتر از 1000 کیلوگرم بر مترمربع است. به همین دلیل شناور است.

پوکه و ابسیدین چه مشترکاتی دارند؟

ابسیدین و پوکه هر دو سنگ های آذرین شیشه ای با ترکیب شیمیایی تقریبا یکسان هستند. از نظر شیمیایی از ماگمای سیلیس بالا تشکیل می شود که اگر کندتر سرد شود یک ریولیت تشکیل می دهد. اگر در اعماق زمین خیلی آهسته سرد شود، گرانیت تشکیل می شود. ابسیدین و پوکه با سرد شدن سریع بسیار سریع که زمان تشکیل مواد معدنی را نمی دهد تشکیل می شوند. آبسیدین یک لیوان عظیم است. پوکه یک کف شیشه ای است که در اثر خروج گازها از مذاب ایجاد می شود.

آیا پوکه برای باغ  خوب است؟

آره. این به هوادهی خاک سنگین و کمک به حفظ رطوبت در خاک شنی کمک می کند. همچنین رشد قارچ مایکوریزا را تشویق می کند که به گیاه شما کمک می کند. اگر باغ خوبی می خواهید از خاک خود به خوبی مراقبت کنید. اگر به پوکه دسترسی دارید خوش شانس هستید. و البته  پوکه معدنی باعث میشود درخت پالونیا رشدش چند برابر بشود به همین دلیل نهال کارها از این محصول استفاده می کنند

چرا سنگ پوکه به دلیل متخلخل بودن نمی تواند فشرده شود؟

می توانیم پوکه را فشرده کنیم، اما می شکند. اگرچه سنگ دارای سوراخ های هوا است، اما خود سنگ سفت و محکم است و از این رو خرد می شود یا به گرد و غبار یا پودر تبدیل می شود.

جذب آب سنگدانه پوکه چقدر است؟

سنگدانه های پوکه متخلخل بوده و جذب آب بالاتری نسبت به ماسه استاندارد خواهند داشت.

پوکه مافیک است یا فلسیک؟

پوکه یک سنگ آتشفشانی فلسیک تاولی است که وقتی گازهای فرار حاوی سنگ از سنگ خارج شده و وزن سنگ سبک می شود تشکیل می شود.

چرا پوکه کریستال ندارد؟

در واقع، بلورهای کوچک بلورهای مختلف (معمولاً فلدسپات، فلدسپات، اوژیت، هورنبلند و زیرکون) در پوکه کمیاب نیستند، زیرا ماگما حامل مواد معدنی بود که قبل از بیرون راندن از آتشفشان در اعماق بیشتر شروع به متبلور شدن کرده بودند. بیشتر سنگ پا شیشه ای و کف مانند است زیرا گازهای حل شده در آن قبل از خروج از ماگمایی که به سرعت خنک می شود در طی کاهش فشار سریع که همراه با فوران است، حباب هایی تشکیل می دهند. حباب‌ها می‌توانند به تدریج توسط کریستال‌های مواد معدنی ثانویه که در واکنش آب با سنگ پوکه رسوب می‌کنند، پر شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)