هزینه ارتودنسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را بشناسید

وجود اطلاعات کافی در مورد هزینه ارتودنسی یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری جهت انجام درمان ارتودنسی می باشد. همچنین هزینه ناشی از ارتودنسی را نمی توان به طور دقیق اعلام نمود. زیرا عوامل متعددی می توان هزینه نهایی را تغییر دهد. اما دانستن هزینه تقریبی ارتودنسی به بیمار در پروسه زمان بندی و تصمیم گیری کمک خواهد کرد تا انتخاب مناسبی داشته باشد. بنابراین عوامل موثر بر تعیین هزینه نهایی ارتودنسی به شرح زیر هستند.

عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی کدامند؟ 

هزینه ارتودنسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را بشناسید

طول درمان

طول درمان یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی است. بنابراین هر چه ناهنجاری های دندان بیشتر باشد، طول دوره درمان در ارتودنسی متحرک یا دیگر روش ها افزایش می یابد. مسلما افزایش طول درمان هزینه اضافی را به دنبال خواهد داشت.

میزان ناهنجاری در دندان ها و فک

با افزایش میزان ناهنجاری در دندان هزینه ارتودنسی نیز به طور چشمگیری افزایش می یابد. برای مثال ارتودنسی دندان برای درمان ناهنجاری فکی از تعرفه بالاتری در مقایسه با ردیف کردن دیگر دندان برخوردار است.

متخصص ارتودنسی

هزینه ارتودنسی با مراجعه به متخصص ارتودنسی افزایش می یابد. بنابراین برخی از دندان پزشکان بدون تخصص آکادمیک و به صورت عمومی در حال انجام ارتودنسی برای بیماران می باشند. این نوع درمان در آینده نه چندان دور خسارت های جبران ناپذیری برای دندان و فک بیماران به همراه خواهد داشت. بنابراین عوامل موثر بر هزینه ناشی از ارتودنسی نزد متخصص شامل موارد زیر می باشد.

برای اینکه از تعداد براکت و هزینه ارتودنسی مطلع شد باید در مرحله اول از ارتودنتیست مشاوره گرفت. بنابراین مشاوره اولیه رایگان بود و متخصص یا پزشک فک و دندان های بیمار را ارزیابی می کند. سپس برنامه اصلاح دندان ها و فک، بهترین روش درمان، تخمین تقریبی زمان درمان و جنبه هایی از لبخند را در اختیار بیمار می گذارد.

نوع بریس انتخابی

امروزه اشکال و انواع متعددی از بریس ها در اختیار بیمار قرار دارند که بر هزینه ارتودنسی تاثیر می گذارند. البته بریس ها در حالت کلی به 2نوع اصلی بریس سنتی و بریس با ترازهای اینویزیلاین تقسیم می شوند. بریس سنتی با جنس فلز از براکت هایی ساخته می شود که با استفاده از سیم باید در جای خود ثابت بماند. همچنین زمان درمان این نوع براکت به شدت مشکلات دندان و میزان مراقبت بیمار بستگی دارد. اما ترازهای اینویزیلاین یا سینی های پلاستیکی به رنگ شفاف می باشند و برای هر بیمار سفارشی ساخته می شوند. این نوع بریس ها به راحتی جابجا شده و زمان نوشیدن یا خوردن می توان آن ها را از دهان خارج کرد.

هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟ 

هزینه ارتودنسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را بشناسید

هزینه ارتودنسی متحرک برای اشخاص مختلف به تعداد پلاک های به کار رفته و مشکل دندان ها بستگی دارد. همچنین عواملی همچون محل سکونت، مهارت و تجربه پزشک در قیمت ارتودنسی متحرک تاثیرگذار می باشد. مواردی همچون ضربه گیر چانه، لب، گسترش دهنده کام و نوع دیگر منجر به افزایش هزینه می شود. بنابراین جهت اطلاع از هزینه دقیق این نوع ارتودنسی می توان به کلینیک ارتودنسی مراجعه کرد یا تماس گرفت. البته اگر ارتودنسی متحرک تنها مختص به فک بالا باشد نصف هزینه ارتودنسی را در بر می گیرد. ناگفته نماند که هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر از متحرک است. اما قادر به درمان ناهنجاری های پیچیده فکی و دندانی نمی باشد و نمی توان روی تمام بیماران این نوع ارتودنسی را پیاده سازی کرد.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟ 

هزینه ارتودنسی نامرئی در حالت کلی نسبت به سایر ارتودنسی ها بیشتر می باشد که علت اصلی آن ساخت این نوع ارتودنسی در کانادا است. البته برخی مواقع ارتودنسی متحرک در ایران نیز تولید می شود که برای متقاضی هزینه به صرفه تری را در بر می گیرد. بنابراین عوامل متعددی بر هزینه نهایی ارتودنسی نامرئی تاثیر می گذارند که به شرح زیر می باشند.

  • نیاز به دستگاه ها و لوازم متعدد جهت درمان ارتودنسی نامرئی
  • بازه زمانی مورد نیاز یا طول دوره درمان
  • درمان تک فک یا هر دو فک
  • شدت ناهنجاری یا میزان حادی مشکل دندان

هزینه ارتودنسی تک دندان و یک فک

هزینه ناشی از ارتودنسی تک دندان و یک فک همانند هزینه دیگر روش های ارتودنسی ثابت نمی باشد و فاکتورهای متعددی بر آن تاثیر می گذارد. همچنین روش و نوع درمان  نیز قیمت نهایی ارتودنسی تک دندان و یک فک را تغییر می دهد. البته برخی عوامل تاثیرگذار را می توان کنترل کرد که به وضعیت دندان بیمار بستگی دارد. بنابراین از عوامل تاثیر گذار دیگر بر هزینه نهایی ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. فرآیند آماده سازی دندان برای اجرای پروسه ارتودنسی
  2. نوع براکت مورد استفاده
  3. محل اقامت بیمار یا شهر
  4. سابقه متخصص دندان پزشکی
  5. طول درمان( زیرا هرچه دوره درمان طولانی تر باشد هزینه بیشتری برای بیمار در بر می گیرد.
  6. مینی اسکرو

متخصص ارتودنسی برای حرکت دادن دندان و فک در موقعیت صحیح از مینی اسکرو استفاده می کند. البته این دستگاه نسبت به ایمپلت های معمولی هزینه ناچیزی برای بیمار دارد. البته در حالت کلی هزینه ارتودنسی یا مینی اسکرو به تعداد جلسات مراجعه کننده و دستمزد ارتودنتیست بستگی دارد. بنابراین تا زمانی که اختلالات دندانی یا ناهنجاری فکی برطرف نشود استفاده از این ابزار ادامه می یابد.

هزینه ارتودنسی کودکان 

هزینه ارتودنسی کودکان نسبت به هزینه در بزرگسالان متفاوت می باشد. بنابراین نمی توان مبلغی دقیق برای هزینه مختص به ارتودنسی کودکان بیان کرد. ولی در حالت کلی هزینه درمان در کودکان بسیار پایین تر از بزرگسالان می باشد. البته بهترین سن برای کودکان جهت اجرای پروسه ارتودنسی سن 7 سالگی است. درنتیجه مشکلاتی از قبیل عدم تراز دندان به موقع رفع شده و مشکلات در بزرگسالی گسترده تر و بیشتر نمی شود. همچنین به هزینه بالاتری نیاز پیدا نمی کند.

دکتر مسعود داودیان متخصص ارتودنسی 

دکتر داودیان متخصص ارتودنسی بیشتر از یک دهه در درمان ارتودنسی سابقه دارد. همچنین چندین سال است که به صورت تخصصی کلینیک معتبر سیما دنت را راه اندازی نموده است که مدیریت کل مجموعه بر عهده ایشان می باشد. دکتر داودیان تمام تمرکز خود را روی تجهیز کردن کلینیک به مدرن ترین و به روزترین دستگاه ها گذاشته است . البته این دستگاه در مارکت های معتبر دندانپزشکی موجود می باشند.همچنین مقالات معتبری در زمینه ارتودنسی با دو زبان فارسی و انگلیسی دارد. درنتیجه جهت اطلاع از خدمات کلینیک و هزینه ارتودنسی دکتر مسعود داودیان می توان به سایت dr-davoudian.com مراجعه کرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟