مینی چیلرها چگونه کار می کنند؟

مینی چیلرها چگونه کار می کنند؟

معمولا وقتی هر جا از چیلر نام برده می‌شود ناخداگاه سیستم‌های حجیم و جاگیری به ذهنمان می‌آیند که مختص ساختمان‌های بزرگی مانند مراکز خرید، هتل‌ها، کارخانجات و … هستند. اما امروزه با توجه به کارایی بالا و البته مزیت‌های بیشمار چیلرها، این سیستم‌ها را در ابعاد کوچک و تحت عنوان مینی چیلر به بازار عرضه می‌کنند. از اصلی‌ترین مصارف می‌توان به ساختمان‌های مسکونی و مصارف صنعتی کوچک اشاره نمود.

از آنجا که این انواع غالبا برای مصارف مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین برای کاهش فضای مورد نیاز در پشت بام آنها را از نوع چیلر هوا خنک می‌سازند تا نیازی به برج خنک کننده و باقی تجهیزاتی که یک چیلر آب خنک نیاز دارد نباشد. در ضمن تعمیر و سرویس چیلرهای هوا خنک نیز کم هزینه‌تر و ساده‌‌تر است.

قسمت های مختلف مینی چیلر

مینی چیلرها نیز درست مانند چیلرهای نوع هوا خنک از چهار جز اصلی اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط و کمپرسور تشکیل شده است. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین قسمت، کمپرسور آن است که معمولا با توجه به ظرفیت مینی چیلر هوا خنک که معمولا کمتر از 10 تن تبرید است، از کمپرسور اسکرال در آنها استفاده می‌شود. کندانسور را نیز همانطور که اشاره کردیم از نوع هوا خنک انتخاب می‌کنند تا یک سیستم منسجم‌تر و کوچک تر در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

مینی چیلرها چگونه کار می کنند؟

نحوه عملکرد مینی چیلرها

نحوه عملکرد نیز مانند تمام چیلرهای تراکمی، بر اساس سیکل تبرید تراکمی بخار است. طبق سیکل تبرید گاز مبرد به وسیله کمپرسور متراکم شده و دمایش افزایش می‌یابد و در ادامه وارد کندانسور هوایی می‌شود تا گرمای خود را از دست داده و به مایع تبدیل شود. در نهایت مایع مبرد وارد شیر انبساط شده و دچار افت فشار شدیدی می‌شود و در نتیجه دمای آن بیشتر کاهش می‌یابد و آماده ورود به اواپراتور می‌شود و در آنجا جریان آب ورودی را خنک کرده و پس از تبخیر به سمت کمپرسور می‌رود و دوباره همین مسیر را طی می‌کند.
با توجه به نوع کندانسور مینی چیلرها، این چیلرهای تراکمی را در فضای باز جاگذاری می کنند که یکی از بهترین جاها برای اینکه کمترین متراژ لوله کشی انجام شود بالکن واحدهای مسکونی است. از مهم‌ترین مزایای این کار کاهش قیمت چیلر تراکمی و همچنین افزایش راندمان دستگاه است، اما متاسفانه امروزه با توجه به کوچک بودن فضای بالکن‌ها نمی‌توان مینی‌چیلرها را در بالکن جاگذاری نمود، بنابراین بهترین جایگزین پشت‌بام ساختمان‌ها خواهد بود.

مینی چیلرها چگونه کار می کنند؟

اما سوال مهم این است که:

چرا باید برای تهویه مطبوع آپارتمان یا هر فضای دیگری، مینی چیلر را انتخاب کنیم؟

مینی چیلر هم مانند چیلر از مزایای فوق‌العاده‌ای بهره‌مند است و در اکثر شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشورمان بهترین انتخاب محسوب می‌شود. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که این سیستم را برای ما به برترین چیلر تبدیل می‌کند، قابلیت کنترل مجزای هر واحد است. جدای از تفاوت هزینه چیلر تراکمی با چند مینی چیلر که با ظرفیت آن برابری کند، به هر حال چیلر تراکمی یک سیستم مرکزی است و در صورت خرابی تمامی واحدها از تهویه مطبوع محروم خواهند شد. به همین دلیل امروزه در بسیاری از پروژه‌ها از مینی چیلرهای مدولار استفاده می‌کنند.

در مصارف صنعتی نیز گاهی اوقات که نیاز خط تولید به برودت بسیار محدود است، این سیستم برودتی به عنوان یکی از بهترین های چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در مصارف صنعتی باید نیاز و اطلاعات دقیق کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد تا تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع بتوانند بهترین چیلر های تراکمی را با بالاترین بازده در اختیار آنها بگذارند.

شما عزیزان می‌توانید برای انتخاب بهترین چیلر تراکمی از معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین برند جهانی، به سایت شرکت جهان تهویه ریما، به نشانی Jtrac.ir مراجعه کنید. این شرکت از سال 1385 خورشیدی با وارد کردن تجهیزات تهویه مطبوع برند دایکین ژاپن و رعایت بالاترین استانداردهای خدمات مشتریان منطبق با این کمپانی، همواره به دنبال جلب رضایت سازندگان ساختمان‌های لوکس و صنعتگران بوده است. برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت چیلر تراکمی و سایر سیستم‌های مدرن تهویه مطبوع کافیست با شماره 72315-021 تماس بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟