معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

به نقل از مجله ایده آل مگ کویرها تقریباً یک پنجم از کل زمین را در بر می گیرند. اکثر افراد ممکن است تصور کنند که فقط دو کویر بزرگ در ایران وجود دارد و نام دشت کویر و دشت لوت را شنیده باشند. در حالی که اینها کویرهای اصلی ایران هستند ، تعداد زیادی کویرهای گردشگری در ایران وجود دارد.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

مهمترین  کویرهای گردشگری ایران ، کویر مرنجاب (واقع در 50 کیلومتری شمال شرقی آران و بیدگل) ، کویر ابوزیدآباد (25 کیلومتر در قسمت شرقی کاشان) ، کویر ریگ-جن (واقع بین سمنان و گرمسار) ، کویر مصر (واقع شده در 60 کیلومتری بخش شمالی خور) و کویر شهداد (واقع در قسمت شرقی شهر کرمان).

تورهای بیابان گردی ایران

بیابان گردی در ایران یکی از جاذبه های گردشگری می باشد. در این مقاله لیستی از بیابان هایی از ایران آورده شده است که علاقه مندان به طبیعت می توانند برای دیدن آن ها اقدام نمایند.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • دشت کویر

کویر نمک بزرگ، بزرگترین کویر شور در فلات مرکزی ایران است. این کویر در جنوب شرقی کوه البرز واقع شده است. تقریباً هیچ باران و برفی در این منطقه وجود ندارد ، با این وجود آب شدن برف های کوه های اطراف این منطقه باعث ایجاد دریاچه های فصلی می شود. درجه حرارت از 22 درجه سانتی گراد (72 درجه فارنهایت) در دی ماه تا 70 درجه سانتی گراد (130 درجه فارنهایت) در تابستان تغییر می کند. تنها گیاهانی که می توانند در آب و هوای گرم و خشک کویر وجود داشته باشند درختچه ها هستند.

  • کویر لوت

کویر لوت در قسمت شرقی ایران واقع شده است. این کویر نخستین مکان طبیعی ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. گرمای سطح ماسه ای آن تا 70 درجه سانتیگراد (159 درجه فارنهایت) اندازه گرفته شده است و آن را خشک ترین و گرم ترین مکان در جهان می شناسند.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • اردوگاه کویری متین آباد

اردوگاه کویر متین آباد یکی از اولین اردوگاه های گردشگری برای دوستداران طبیعت در ایران است. این اردوگاه در 45 کیلومتری جنوب شرقی کاشان واقع شده است.

در قلب کویر می توانید انواع مختلفی از فعالیت ها از جمله نردبان کویری ایران ، شتر سواری و غیره را انجام دهید. ساختمان اصلی توسط آجر ساخته شده است و از همان موادی ساخته شده است که ایرانیان در خانه های سنتی خود از آن استفاده می کردند.

نوع اقامت در اردوگاه کویری متین آباد بسیار خاص و منحصر به فرد است که ترکیبی از یک مرکز مدرن با معماری سنتی است.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • کویر مرنجاب اصفهان

اصفهان به دلیل داشتن مکانهای تاریخی یکی از محبوب ترین شهرهای ایران است. با این وجود ، جاذبه های طبیعی زیادی نیز در سطح شهر وجود دارد. به عنوان مثال ، کویر مرنجاب که در نزدیکی شهر آران و بیدگل استان اصفهان است.

گردشگران زیادی از کاروانسرای شاه عباسی و گودال دستان در کویر مرنجاب ایران بازدید می کنند. پیاده روی، روی ماسه های طلایی یا درازکشیدن روی آن و خیره شدن به آسمان از تفریحات بیابان گردی می باشد. تورهای بیابان گردی می توانند شب را در کاروانسرای شاه عباسی یا کمپ اکو در بیابان بمانند.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • بیابان مصر ایران

این کویر جذاب در نزدیکی روستای “مصر” در استان اصفهان واقع شده است. معروف به دریای ماسه می باشد و یکی از محبوب ترین کویرهای ایران است. در صحرای مصر تفریحات زیادی ، از جمله دوچرخه سواری ، شتر سواری و پیاده روی انجام می شود.

شب ها می توانید به ستاره های درخشان در آسمان صاف خیره شوید. برای یافتن محل اقامت نگران نباشید ، زیرا مکانهای مناسبی در روستاهای نزدیک کویر برای اقامت شبانه وجود دارد.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • کویر کلوت شهداد

کرمان یکی دیگر از شهرهایی است که در پاییز و زمستان در ایران برای گشت و گذار قرار دارد. این شهر همچنین مکان بسیاری از جاذبه های ملی ایران است. جذابیت برجسته کرمان کویر کلوت شهداد است.

در این منطقه اشکال عجیب و غریب و زیبایی ناشی از فرسایش ماسه ها توسط ایجاد شده است که مربوط به بیش از 20 هزار سال پیش در قلب کویر لوت است.

می توانید در یکی از اردوگاه های شبانه شهداد اقامت کنید و از آن لذت ببرید.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • بیابان بافق

کویر بافق در استان یزد یکی از زیباترین کویرهای ایران است. می توانید سوار شتر شوید ، پیاده روی کنید . تور یک روزه بیابانی کویر بافق این امکان را به شما می دهد که غروب خورشید را در کویر طلایی شگفت انگیز بافق ببینید. از جوانب مثبت این کویر می توان به نزدیکی آن به شهر یزد یاد کرد. بنابراین براحتی با تور یا تاکسی می توانید از این بیابان دیدن کنید.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • بیابان ورزنه

یک کویر دیدنی دیگر در استان اصفهان وجود دارد که در 100 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. کویر ورزنه بیشتر به دلیل ماسه های بلند طلایی معروف است. علاوه بر این ، وزش باد باعث ایجاد پاشنه های خارق العاده ای در اشکال مختلف می شود.

برخی از جاذبه های تاریخی ملی ایران از جمله پل ورزنه و ارگ غورتان آثاری است که به بیش از 1100 سال پیش برمی گردد ، نیز در این کویر واقع شده اند. علاوه بر این ، بزرگترین مجموعه سرگرمی بیابانی ایران با خدمات زیادی در بیابان ورزنه قرار دارد.

  • کویر حلوان

کویر حلوان در نزدیکی روستای “هلوان” واقع شده است و مقصد دیگری برای گردشگرانی است که علاقه مند به تورهای کویری ایران هستند. عکاسی ، کمپ ، پیاده روی ، صخره نوردی و Safaris ATV فقط چند فعالیت جالبی است که می توانید در صحرای حلوان انجام دهید.

اگر علاقه ای به کمپ ندارید ، می توانید از امکانات اقامتی اطراف کویر استفاده کنید.

  • پارک ملی خار توران

پارک ملی خار توران ، واقع در جنوب شرقی شهر شاهرود ، آفریقای ایران به حساب می آید.

از مزارع کم ارتفاع آن تا کوههای آن ، زیستگاههای حیات وحش متنوع و نادر از جمله پستانداران مانند گوزنها و گربه های پالاس ، پرندگانی چون هوبرا ، باز چشم سفید و خزندگانی از جمله مارها ، و مارهای ایرانی و غیره وجود دارد.

حیات وحش خار توران برای یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی مورد توجه می باشد.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • دریاچه نمک قم

در حدود 100 کیلومتری شرق قم دریاچه کاملاً متروک (نمک) قرار دارد. بقایای دریایی از دوران پلیستوسن در آن وجود دارد. اکنون تنها یک کیلومتر مربع از کل 1800 کیلومتر مربع مساحت این دریاچه در آب پوشانده شده است.

بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از این دریاچه از لایه های نمکی ضخیم سفید رنگ عبور می کنند. این دریاچه ساکت از بزرگراه قم – اصفهان قابل مشاهده است.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

  • بیابان ریگ-جن

در بخش مرکزی ایران یک کویر مرموز وجود دارد که مقصد طرفداران حرفه ای کویر است. درباره این کویر زیبا افسانه هایی وجود دارد. مردم می گویند که در بعضی از قسمت های صحرای ریگ جن صداهای عجیبی شنیده اند.

بنابراین ، گردشگرانی که از کشف اسرار بیابان و قدم زدن روی ماسه ها لذت می برند، به این بیابان سفر می کنند. برای دیدن این بیابان نیاز به یک لیدر و راهنما دارید.

  • بیابان دروازه قرآن

این بیابان در نزدیکی شهر یزد واقع شده است ، صحرای دروازه قرآن یک تور بیابان گردی به یاد ماندنی را در استان یزد برای شما رقم می زند.

اردوگاه های سندباد و هفتسنگ در این مکان از گردشگران پذیرایی می کنند. سواری با شتر ، اسکی روی ماسه ها ، پاراگلایدر ، کنسرت زنده و ATAR safaris از جمله فعالیت هایی است که می توانید در کویر دروازه قرآن از آن انجام آن ها لذت ببرید.

نکته قابل توجه دراین مکان ، وجود دریاچه ای در میان شن ها است که مناظر زیبایی را برای بازدید کنندگان ایجاد می کند.

معرفی مناطق بیابان گردی ایران ، لوازم و خطرات بیابان گردی

خطرات بیابان گردی

بیابانگردها باید از خطرات بیابان گردی آگاه باشند. هنگام برنامه ریزی سفر کویر ، همیشه آب ، غذا ، پوشاک و یک کیت کمکهای اولیه ، نقشه های توپوگرافی منطقه ، دستگاه GPS یا قطب نما و تلفن همراه یا تلفن ماهواره ای به همراه داشته باشید.

دمای بیابان در روز می تواند به 140 درجه فارنهایت و شب به زیر 50 – درجه فارنهایت برسد. در حالی که شلوارک و تی شرت استفاده می کنید، پیراهن و شلوار آستین بلند، کلاه پشمی و چکمه های پیاده روی محکم داشته باشید. مناطق کویری به طور متوسط کمتر از 10 اینچ بارندگی در سال را دریافت می کنند. در سفرهای بیابانی حداقل روزانه یک گالن آب مصرف کنید. برای اینکه از گرمازدگی جلوگیری کنید قبل از احساس تشنگی، آب مصرف کنید. یکی از نشانه های گرمازدگی خفیف تعریق بیش از حد می باشد. سرگیجه ، سردرد ، حالت تهوع، تحریک پذیری ، گیجی و هوشیاری پایین از دیگر نشانه های گرمازدگی است. عقرب ها و مارها بیشترین خطر را برای مسافران کویر به همراه دارند. نیش آنها می تواند باعث تب ، حالت تهوع ، درد ، تورم و در موارد شدید تنگی نفس شود. آرام باشید ، آب خنک یا یک بسته یخی را در منطقه آسیب دیده بمالید. نیش مارها نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

تجهیزات بیابان گردی

برای سفر به مناطق گردشگری مختلف نیاز به تجهیزات مناسب آن منطقه می باشد تا سفری لذت بخش و بی خطر داشته باشید. برای دیدن از بیابان نیز تجهیزاتی چون چاقوی محکم ، یک آینه کوچک یا یک آینه سیگنال، قطب نما، یک لنز بزرگنمایی، چسب نواری ، سنگ چخماق و فولاد، خلال دندان ، قرص های تصفیه آب، کبریت های ضد آب ، سوت، شمع، چوب پنبه ، موچین ، شانه برای از بین بردن خارهای کاکتوس ، داروهای اورژانسی ، آسپیرین و … موردنیاز می باشد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟