مقایسه زندگی و امکانات در ورامین و پردیس تهران

پردیس یکی از شهرستان‌های پرطرفدار استان تهران است. شهرستان پردیس از جمله شهرستان‌های تازه ساخت پایتخت به حساب می‌آید و با این هدف ساخته شد که، اسکان مردمی باشد که برای زندگی یا امرار معاش به پایتخت آمده‌‏اند. پردیس در این سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته است. برای آگاهی از مظنه املاک و مستغلات تهران ،می‌توانید از سایت‌های آنلاینی چون دیوار، کیلید و شابش استفاده کنید.

 مقایسه زندگی و امکانات در ورامین و پردیس تهران

تاریخچه شهرستان پردیس

شهرستان پردیس نخستین بار در آذرماه سال ۱۳۹۱ از بخش‌‏های جاجرود و بومهن به صورت شهرستانی، با تابعیت از تهران بزرگ ایجاد شد. در جریان سومین سفر استانی رییس جمهور به تهران، به پیشنهاد وزارت کشور و استانداری تهران، این منطقه به عنوان شهرستان پردیس در جلسه هیات دولت تصویب و پردیس پانزدهمین شهرستان نام‌گذاری شد. از نظر جغرافیایی، این شهرستان از روستای تلو در سرخه‌حصار آغاز می‌شود و تا بومهن امتداد می‌یابد. پردیس از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت هم‌مرز است. پردیس از شرق با شهرستان دماوند همجوار بوده و از سمت غرب همسایهٔ تهران به حساب می‌آید.

آب‌وهوا و نقاط گردشگری پردیس

منطقهٔ کوهستانی پردیس، آب‌وهوای سرد و نسبتا خشکی دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری پردیس می‌توان، رودخانهٔ جاجرود و پل شاه عباسی را نام برد که جزء قدیمی‌ترین آثار باستانی استان تهران به شمار می‌رود. آبشار کمرود در روستای کمرد و میان جاجرود و شهر پردیس قرار گرفته و از تهران ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. غار چهل دختر، نزدیک روستای کمرود  و روستای واصفجان در قسمت شمالی، شهر جدید پردیس قرار دارد.

دسترسی به پردیس

اگر می‌خواهید از سمت شرق تهران به پردیس بروید، به راحتی می‌توانید از طریق تاکسی یا اتوبوس با طی مسافتی کمتر از نیم ساعت از طریق آزادراه تهران پردیس، به شهر جدید پردیس، دسترسی پیدا کنید. خط مترو هنوز در شهرستان پردیس، راه‌اندازی نشده است. گزینهٔ دیگری که برای رفتن به پردیس وجود دارد، استفاده از مترو فرهنگ‌سرای اشراق است، البته این مترو به چهارراه تهرانپارس و میدان نوبنیاد می‌رسد. پس از آن می‌توانید به وسیلهٔ تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که در آن نزدیکی وجود دارد، خود را به پردیس برسانید..

همهٔ فازهای پردیس، وضعیت دسترسی مناسبی به وسایل حمل‌ونقل عمومی دارند به خصوص فاز ۱ تا ۵.  ساکنان فازهای ۱ تا ۵ پردیس می‌‏توانند به میدان امام رفته و به وسیلهٔ تاکسی‌‏هایی که در آنجا منتظر می‌ایستند، به سمت متروی فرهنگسرا یا متروی نواب بروند. در فازهای ۵ به بعد هم اتوبوس‌‏هایی هستند که می‌توانند شما را در عرض ۲۵ دقیقه به تهران برسانند.

  سکونت در پردیس

پردیس شهر مدرن و آرامی است که همهٔ امکانات اعم از؛ سینما، بیمارستان، رستوران، مراکز خرید و پارک، را برای ساکنان خود فراهم می‌کند. منطقه پردیس،۱۱ فاز دارد. در فاز ۱تا ۴ پردیس علاوه بر خانه‌های آپارتمانی، خانه‌های ویلایی هم یافت می‌شود. این محدوده به منطقه مسکونی و قدیمی پردیس مشهور است. خانه‌های  فاز ۱ تا ۴ پردیس، قیمت نسبتا بالایی دارند. این امر به دلایلی همچون متراژ بالای خانه‌ها و امکانات رفاهی که اغلب در نزدیکی این محدوده قرار گرفته‌، است. بعضی از آپارتمان‌‏های فاز‌های مسکن مهر، به صورت قواره‏‌ای فروخته می‌‏شوند؛ به دلیل اینکه هنوز پروژه‏ٔ ساخت‌شان، تکمیل نشده و به آبادانی نرسیده‌‏اند.

ورامین

شهرستان ورامین با نام پیشین وارنا در جنوب شرقی استان تهران واقع شده است. جمعیت ورامین طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با۲۲۵.۶۲۸ بوده است. ورامین از سمت شمال شرق به شهرستان‌های پیشوا و پاکدشت و از سمت شمال غرب به شهرستان قرچک، از غرب به شهرستان ری، از جنوب به استان قم و بخش جواد آباد و از سمت جنوب شرق و شرق به استان سمنان منتهی می‌شود.  شهرستان ورامین از همان اوایل سده‌های نخستین جزء یکی از نقاط مرکزی شیعیان مطرح شد. اوج شکوفایی شهرستان ورامین در دوران ایلخانیان مغول بود و بناهای تاریخی زیادی چون مسجد جامع و برج علاالدوله از آن تاریخ به یادگار مانده است. در دوره قاجاریان و زمانی که تهران به عنوان پایتخت برگزیده شد، ورامین رونق بیشتری گرفت. یکی از کارخانه‌های معروف ورامین، کارخانه قند است که در دوران پهلوی ساخته شد و اهمیت شهر ورامین را دو چندان کرد.

زبان

اکثر مردم بومی شهرستان ورامین به زبان فارسی صحبت می‌کنند. مردم ورامین در میان صحبت‌هایشان پسوند «ک» برای فعل سوم شخص مفرد در حالت ماضی نقلی را به کار می‌برند و این یکی از نشانه‌های لهجه مردم ورامین است. همچنین در طول تاریخ قومیت‌های مختلفی مانند؛ قم ترک، کرد، لر و عرب، به سوی این شهر مهاجرت کرده‌اند.

دین

در منطقه ورامین تعداد زیادی قلعه وجود دارد که اهالی ورامین به آن‌ها گبری می‌گویند و این قلعه‌ها نشان می‌دهد مردم ورامین در پیش از اسلا‌م زرتشتی بودند؛ اما پس از اسلام ورامین، به یکی از مناطق پر قدرت شیعیان تبدیل شده است.

آثار تاریخی مهم ورامین

مسجد جامع ورامین

مسجد جامع ورامین، به دوره ایلخانی بر می‌گردد. این مسجد در دوره سلطان محمد خدابنده ساخته و در دوران پسرش تکمیل شد. این مسجد جزء مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می‌آید که هنر آجرکاری، گچ بری، کاشی‌کاری و سوزن‌کاری محراب آن موجب شده به یکی از زیبا‌ترین نمونه‌های هنر معماری بعد از اسلام در ایران تبدیل شود.

برج علاءالدوله

برج علاءالدوله به سید فخرالدین حسن علاءالدوله تعلق داشت که در سال ۶۰۸ ه.ق ساخته و به عنوان یکی از  آثار ملی ایران ثبت شد. برج علاءالدوله به شکل استوانه‌ای شکل و مخروطی شکل ساخته شده است. قسمت استوانه‌ای شکل ۱۲ متر و قسمت مخروطی شکل ۵ متر ارتفاع دارد. در این آرامگاه از ترکیب هنرهای آجرکاری و کاشی‌کاری به طور همزمان استفاده شده است.

سایر بناهای تاریخی

از دیگر آثار تاریخی ورامین می‌توان به امامزاده یحیی، امامزاده شاه حسین، امامزاده حسین رضا، امامزاده سکینه بانو، امامزاده کوکب‌الدین، امامزاده سید فتح الله و امامزاده زید ابوالحسن و گورستان تاریخی که مربوط به دوره ایلخانی است، اشاره کرد.

مقایسه زندگی و امکانات در ورامین و پردیس تهران

دسترسی ورامین

شهرستان ورامین دسترسی راحت و آسانی به مرکز تهران دارد و یکی از شهرستان‌های نزدیک تهران است. البته باید این نکته را بدانید که حمل و نقل عمومی در ورامین تنها شامل، اتوبوس، تاکسی می‌شود و هنوز خط ایستگاه مترو در این شهر به وجود نیامده است. به راحتی می‌توانید در عرض ۴۵ دقیقه با اتوبوس ‌ ۲۰ دقیقه با تاکسی خود را به تهران برسانید. ورامین دارای ایستگاه راه‌آهن است که در مسیر راه‌آهن تهران- مشهد قرار دارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟