معرفی بهترین مدل های شیشه برای ساختمان

شیشه های زیادی امروزه در بازار یافت می شوند. شما می توانید بسته به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. بخش بزرگی از روند ساختمان سازی به مدل های شیشه ای برمی گردد که برای سازه تان انتخاب می کنید. این شیشه ها تعیین خواهند کرد که محیط داخلی منزلتان تا چه حد عایق حرارت و صوت باشد، چقدر قرار است نور به محیط وارد شود و ده ها نکته و فاکتور مهم دیگر!

انواع شیشه

تصمیم گرفته ایم که برخی از مهم ترین و معروف ترین شیشه های ساختمانی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

شیشه جام یا شیشه سودا لایم

اگر بخواهیم فراوان ترین نوع شیشه ی دنیا را نام ببریم باید به شیشه جام یا سودا لایم اشاره کنیم. خیلی از شیشه هایی که امروزه در ساختمان ها، شیشه های خودرو، بطری ها و خیلی دیگر از محصولات می بینیم از جنس شیشه سودا لایم می باشند. این شیشه را معمولاً از اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم به دست می آورند.

شیشه فلوت

این شیشه که به عنوان اولین شکل و حالت شیشه شناخته می شود، به شکل تخت و صاف است. ضخامت این شیشه ممکن است که متفاوت باشد اما معمولاً می توان شیشه های فلوت را با ضخامت 2 میلی متر تا 20 میلی متر نیز پیدا کرد؛ اما شیشه ی فلوتی که در ساختمان ها به کار می روند، برابر با 4 الی 8 میلی متر است.

روش تولید این شیشه متفاوت و خاص است و به همین خاطر است که معمولاً سطح آن صاف و بدون موج می باشد. شاید همین دلیلی باشد که استفاده از آن را در ساختمان سازی توجیه می کند. می توان شیشه ی فلوت را به شکل خام و اولیه ی خود در ساختمان سازی به کار برد یا این که آن را فرآوری کرد و کارایی های دیگری به آن اضافه نمود.

معرفی بهترین مدل های شیشه برای ساختمان

شیشه طرح دار (مشجر)

یکی دیگر از شیشه های موجود در بازار، شیشه هایی است که با نام طرح دار و مشجر شناخته می شود. این نوع شیشه ها به خاطر طرح هایی که روی آن هاست، اجازه دید از خارج را نمی دهند و محیطی امن و خصوصی را می سازند. می توانید طرح های مختلفی را روی این نوع شیشه ها پیدا کنید و با سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید.

شیشه رفلکسی یا شیشه آینه ای

حتماً شما هم دیده اید که برخی از شیشه های ساختمانی شبیه به آینه عمل می کنند و از بیرون حالتی مثل آینه دارند. این شیشه ها که با نام شیشه رفلکسی شناخته می شوند، از فرآورده های شیشه ی فلوت هستند. روی این شیشه نوعی ماده می کشند که ویژگی انعکاسی دارد. بیشتر مواقع شما می توانید این نوع را در شیشه بالکن و نماهای بیرونی سازه پیدا کرد.

اگر نوری به این شیشه ها بتابد، آن ها را منعکس می کنند و به همین دلیل اجازه نمی دهند که نور خورشید به داخل محیط نفوذ کند. البته باید بگوییم که این خاصیت رفلکسی در بخش داخلی شیشه وجود ندارد.

در کل این نوع شیشه محبوبیت زیادی دارد. اگر تصمیم دارید که برای ساختمان خود شیشه بخرید، احتمالاً می توانید به وب‌سایت سازه افزار سر بزنید. در این وب‌سایت، هزاران آگهی فروش شیشه وجود دارد که می توانید به آن‌ها مراجعه کنید. مثلاً برای خرید شیشه بالکن سازه افزار، می توانید قیمت ها، کیفیت ها و فروشندگان مختلف را بررسی کنید و در نهایت یکی را انتخاب کنید.

معرفی بهترین مدل های شیشه برای ساختمان

شیشه پیرکس (ضد آتش)

حتماً شما هم با این نوع شیشه در وسایل آشپزخانه آشنا هستید. این نوع شیشه ها می توانند به خوبی در برابر آتش و حریق مقاومت کنند و به همین خاطر در محیط های گرمی مثل آزمایشگاه از آن ها استفاده می شود. ظروف آشپزخانه نیز از دیگر چیزهایی است که از شیشه پیرکس استفاده می کنند اما گاهی مواقع در ساختمان سازی نیز کاربرد دارند. مثلاً برای شیشه ای که جلوی بخاری ها کار می گذارند از شیشه پیرکس ضد آتش استفاده می شود.

شیشه مسلح

یکی دیگر از شیشه های مقاوم موجود در بازار، شیشه مسلح است. در داخل ساختار این شیشه، نوعی توری فلزی اضافه می کنند تا از ریختن و شکستن شیشه جلوگیری شود. معمولاً از این نوع شیشه مسلح در درب های ورودی، کارگاه های مختلف، آسانسور و…استفاده می شود.

شیشه دو جداره

یکی از محبوب ترین شیشه هایی که در ساختمان سازی به کار می رود، شیشه های دو جداره است. همان طور که از نامش نیز مشخص است این شیشه ها دارای دو لایه هستند که در موازات هم قرار گرفته اند. تمامی درزها و شکاف های میان این دو جداره کاملاً بسته و هوابندی شده اند و فضای میان این دو جداره را با مواد خشک کننده ای پر کرده اند یا این که فضای خلاء ایجاد کرده اند.

یکی از اصلی ترین خصوصیات مربوط به شیشه های دو جداره این است که عایق حرارت و صدا به حساب می آیند و به همین دلیل در ساختمان سازی نوین به شدت طرفدار دارند. به خاطر این ویژگی، شیشه های دوجداره به عنوان محصولاتی به کار می روند که طرفدار محیط زیست هستند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.

شیشه های سکوریت

شاید اگر بخواهیم نام مناسب دیگری به شیشه های سکوریت بدهیم باید بگوییم که این شیشه های مقاوم هستند. در طول ساخت این شیشه، فرآیندی دنبال می شود که به این ترتیب مقاومت شیشه را تا حتی 5 برابر افزایش می دهد. شیشه های سکوریت به ندرت در برابر ضربه و شوک حرارتی مقاومت خود را از دست می دهند. زمانی هم که می شکنند، به شکل پودر و ذرات خیلی ریز مکعبی شکل در می آیند و آسیبی وارد نمی کنند. معمولاً می توانید این شیشه ها را در پنجره های جانبی خودرو، ویترین فروشگاه و درهای شیشه های مشاهده کرد. حتماً شما هم در فیلم و سریال ها دیده اید که وقتی شیشه خودرو می شکند، به صورت خرد شده فرو می ریزد تا آسیبی به سرنشینان وارد نشود. این همان شیشه سکوریت است. شما می توانید برای خرید شیشه سکوریت هم به سازه افزار مراجعه کنید.

معرفی بهترین مدل های شیشه برای ساختمان

شیشه نشکن

یکی دیگر از شیشه های مقاوم در برابر ضربه، شیشه های نشکن هستند که دارای چند لایه شیشه هستند. این لایه های شیشه توسط ورقه هایی از نایلون شفاف تحت فشار قرار می گیرند و به هم وصل می شوند. گاهی مواقع برای این که عایق صوتی بودن این شیشه ها را بیشتر کنند یا این که میزان جذب حرارت آن را بیشتر کنند، از شیشه های طلق دار استفاده می شود.

به همین خاطر است که وقتی این نوع شیشه های نشکن، می شکنند، پلاستیکی که در ساختار آن وجود دارد حالت کشسانی خود را به کار می گیرد تا از ریختن و پراکنده شدن ذرات شیشه جلوگیری کند. بیشتر مواقع این شیشه ها کارکردی ایمنی پیدا می کنند. به همین خاطر است که می توانید آن ها را در ویترین طلافروشی ها ببینید. یا مثلاً خودروهایی که از لحاظ امنیتی مهم هستند. گاهی مواقع ممکن است این شیشه های نشکن را از جنس شیشه سکوریت هم بسازند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟