ماساژ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن می بایست هدف همه افرادی باشد که می خواهند سلامت جسم و روان را ارتقا دهند. سیستم ایمنی بدن کارکرد قابل ملاحظه ای در محافظت از بدن در برابر بیماری های ناشی از میکروارگانیسم دارد. تقویت سیستم ایمنی بدن موجب بهبود سیستم قلبی عروقی میشود و ذهن را در شرایط عالی نگه می دارد؛ همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن  موجب درمان عفونت های التهابی شده  و آنتی اکسیدان ها را برای مبارزه با سلول های سرطانی آزاد می کند؛ یکی دیگر از مزایای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود توانایی بدن برای دریافت مواد مغذی و نیز کاهش دردهای مزمن است که با ماساژ می‌توان برای تضمین آن قدم برداشت.

ماساژ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماساژ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تاثیر ماساژ بر تقویت سیستم ایمنی بدن

خوردن وعده های غذایی متعادل، خواب مناسب و ورزش، راه هایی برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است. جدای از این موارد، یکی دیگر از راه های موثر و ایمن برای تقویت سیستم ایمنی، ماساژ است.

مطالعات انجام شده در حوزه سلامت و طب مکمل، نشان می دهد که ماساژ برای سیستم ایمنی بدن مفید است و علاوه بر بالا بردن آرامش و کاهش سطح استرس، موجب تقویت سیستم ایمنی میشود.

محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس بر اساس مطالعات، اعلام کردند تعداد لنفوسیت های افرادی که 45 دقیقه ماساژ دریافت کردند افزایش یافته است؛ تعداد لنفوسیت‌ها که گلبول‌های سفید خون هستند نقش زیادی در دفاع از بدن در برابر بیماری دارند و افزایش آن به معنای بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می باشد.

بر اساس نتایج این مطالعه میتوان گفت دریافت منظم ماساژ درمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع سموم، رشد مو و حتی به رفع تیرگی زیر چشم کمک می کند و جریان خون را در سراسر بدن افزایش می دهد. ماساژ فعالیت گلبول های سفید را افزایش می دهد که به بدن ما در مبارزه با بیماری ها کمک می کند.

نتایج تحقیقات نشان میدهد ماساژ تغییرات فیزیکی دیگری نیز به همراه داشته است. پس از دریافت ماساژسطح سیتوکین شرکت کنندگان در آزمایش ها کاهش داشته است؛ سیتوکین ها  مولکول هایی هستند که در التهاب بدن نقش دارند؛ سطوح بالای التهاب  منجر به بیماری هایی مانند آسم، بیماری های قلبی عروقی و افسردگی می شود؛  در نتیجه کاهش سیتوکین ها از طریق دریافت ماساژ موجب کاهش احتمال ابتلا به این دسته از بیماری ها می شود.

آزمایش ها بیانگر آن است که ماساژ بر سطح هورمون شرکت کنندگان نیز تأثیر داشته است. به گفته محققان،  پس از دریافت ماساژ، سطح کورتیزول(هورمون استرس) و وازوپرسین( هورمونی که اعتقاد بر این است که در رفتار پرخاشگرانه نقش دارد) کاهش می‌یابد.

ماساژ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هیچ کس نمی تواند قدرت شفابخشی ماساژ را انکار کند. کاهش درد، افسردگی، اضطراب و استرس، و مهم تر از همه تقویت سیستم ایمنی بدن بخشی از اثرات شگفت انگیز ماساژ است.

اگر بخواهید بدانید چگونه انواع ماساژ موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود با ما همراه باشید:

تقویت سیستم بدنی از طریق افزایش تعداد گلبول های سفید:

ماساژ سطح فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و افزایش سطح گلبول های سفید خون، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری ها و عفونت ها تقویت می کند.

تقویت سیستم بدنی از طریق کاهش استرس:

این یک واقعیت شناخته شده است که افرادی که سطح استرس بالایی دارند بیشتر در معرض آسیب ها و بیماری هستند. یکی دیگر از فواید بی شمار ماساژ کاهش استرس است. استرس ضربان قلب را بالا می برد، فشار خون را بالا می برد، باعث سردرد، مشکلات گوارشی، مشکلات خواب، بیماری قلبی، مشکلات حافظه و تمرکز می شود. همه اینها بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد و ما را از نظر جسمی بیمار می کند. ممکن است نتوان تمام استرس های زندگی را از بین برد، اما می توانید اقداماتی را برای کاهش استرس انجام داد که یکی از مهم ترین و در دسترس ترین این اقدامات دریافت منظم ماساژ است. یک ماساژ منظم میتواند به کاهش سطح استرس و افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ماساژ فواید بی شماری به همراه دارد (مطالعه فواید ماساژ در مجله آیرست)؛ از طریق کاهش استرس، هوشیاری ذهنی را افزایش می دهد و خواب را بهبود می بخشد. زیرا استرس در فعالیت خواب اختلال ایجاد می کند و خواب شبانه، مدت زمان خواب و کیفیت آن را دشوار می کند. نداشتن خواب کافی می تواند باعث خستگی، افسردگی، مشکل تمرکز و کاهش عملکرد سیستم ایمنی شود. استرس و در ادامه کمبود خواب موجب میشود که سیستم ایمنی بدن قادر به مبارزه با عفونت ها و بیماری ها نباشد. ماساژ هورمون های استرس را ریشه کن می کند و راه را برای لذت بردن از خواب با کیفیت هموار می کند. لذت بردن از خواب باکیفیت، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سایر بیماری ها بهبود می بخشد.

همچنین افزایش استرس مانع از ترشح هورمون های شادی می شود که باعث اضطراب و افسردگی می شود. ماساژ بدن سطح استرس را کاهش می دهد و ترشح هورمون های شادی را افزایش می دهد و انتقال دهنده های عصبی و مسیرهای عضلانی را تثبیت می کند. و این امر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

تقویت سیستم بدنی از طریق دفع سموم:

ماساژ درمانی در دفع سموم بدن بسیار موثر است. سموم انباشته شده در بدن در نتیجه دریافت ماساژ منظم از بین می رود و در نتیجه سیستم ایمنی تقویت می شود.

تقویت سیستم بدنی از طریق کاهش فشار خون:

ماساژ فشار خون را تثبیت می کند. فشار خون بالا می تواند منجر به ایست قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود. یک تکنیک آزمایش شده و واقعی برای مبارزه با فشار خون بالا، دریافت ماساژ است. ماساژ درمانی سطوح استرس و فشار خون را کاهش می دهد و موجب افزایش آرامش بدن و ذهن می شود و در ادامه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

ماساژ باعث می شود گیرندگان  ماساژ احساس سلامتی و شادی بیشتری داشته باشند. افزایش سطح خستگی و استرس در بدن می تواند عملکرد سیستم ایمنی را در دفاع از بدن در برابر بیماری ها کاهش دهد. ماساژ عاملی است که با کاهش استرس و افزایش تعداد گلبول های سفید به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کند.

امیدواریم ماساژ درمانی را به عنوان راهی برای بهبود سیستم ایمنی و ارتقای سلامت کلی خود بپذیرید و از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟