لرزه نگار چیست و چگونه عمل می‌کند؟ تاریخچه لرزه سنج را اینجا بخوانید!

لرزه نگار چیست و چگونه عمل می‌کند؟ تاریخچه لرزه سنج را اینجا بخوانید!

لرزه نگار چیست

کشور ایران جزو زلزله خیزترین مناطق در جهان است. زمین لرزه یا همان زلزله با آزاد شدن یکباره انرژی در بین سنگ‌های پوسته‌ زمین رخ می‌دهد. سنگ‌ها در درون زمین دچار ترک شده و در کنار هم می‌لغزند؛ که موجب بروز لرزش و تکان می‌شوند و زمین را می‌لرزانند. این لرزش‌ها را می‌توان با دستگاهی اندازه‌گیری و ثبت کرد. زلزله نگار دستگاهی است که ارتعاشات ناشی از زمین لرزه، انفجار یا هر پدیده دیگری را در زمین ثبت می‌کند. اگر بپرسند که لرزه نگار چیست؟ می‌توان گفت که دستگاهی برای اندازه گیری حرکت زمین است که سنسور تشخیص ارتعاش به نام لرزه سنج را همراه با یک سیستم ضبط برای نمایش ارتعاشات به وجود آمده، تشکیل می‌دهد.

این دستگاه‌ها برای مکان‌یابی زمین لرزه‌های طبیعی طراحی شده بودند که با پیشرفت تکنولوژی کاربردهای دیگری هم به آن اضافه شد. اکتشاف نفت، بررسی حرکات پوسته زمین و لایه‌های زیرین زمین و نظارت بر فعالیت آتشفشانی همگی جزو طراحی برای این دستگاه است.

علم زلزله شناسی بر این ایده است که از حسگر برای تشخیص زمین لرزه و اندازه گیری بزرگی آن استفاده کند. در این مطلب سعی داریم درباره زلزله، بیمه نامه آتش سوزی و لرزه نگار اطلاعاتی را بررسی کنیم با ما تا انتهای این متن همراه ما باشید.

لرزه نگار چگونه کار می‌کند؟

لرزه سنج به یک آونگ آویخته شده در یک قاب مجهز است که به حرکات بالا و پایین زمین حساس است و همراه با هر حرکتی که تشخیص می‌دهد، حرکت می‌کند. حرکت نسبی بین آونگ و قاب حرکت عمودی زمین را مشخص می‌کند. به طور معمول یک درام چرخان و یک قلم به آونگ متصل شده تا حرکات زمین را در یک لرزه نگار ثبت کند.

در حقیقت هرگونه حرکت در زمین قاب را به حرکت در می‌آورد و آونگ به دلیل اینرسی تمایل به حرکت ندارد و با اندازه گیری حرکت بین قاب و آونگ، حرکت زمین ثبت می‌شود. لرزه سنج‌های قدیمی ‌و اولیه از اهم‌های نوری یا اتصالات مکانیکی برای حرکت‌های کوچک و ثبت آن‌ها استفاده می‌کردند، اما در دستگاه‌های مدرن از الکترونیک استفاده می‌شود.

تاریخچه لرزه نگار چیست؟

سیموسکوپ، اولین ابزار برای لرزه نگار بوده که توانایی ثبت نوسانات زمین را نداشت، اما لرزش را نشان می‌داد. این دستگاه را دانشمند چینی به نام ژانگ هنگ در سال ۱۳۲ میلادی اختراع کرد. این وسیله به شکل یک استوانه بود که هشت اژدها از اطراف محیط فوقانی آن قرار گرفته‌بود و در هر کدام یک توپ قرار داشت. همچنین در اطراف این دهانه‌های اژدها هشت قورباغه قرار داشت. این ابزار به گونه‌ای کار می‌کرد که هنگام بروز زلزله، توپ‌ها از دهان اژدها بیرون می‌آمد و در دهان قورباغه انداخته می‌شد که همراه با صدا بود.

لرزه نگار چیست و چگونه عمل می‌کند؟ تاریخچه لرزه سنج را اینجا بخوانید!

اولین لرزه نگار اختراعی چینی‌ها

در سال 1855 یک دانشمند ایتالیایی به نام لوئیجی پالمیری لرزه نگار را اختراع کرد. این دستگاه از چند لوله U شکل پر از جیوه ساخته شده‌بود و جهت آن به سمت نقاط مختلف قطب نما قرار داشت. هنگامی ‌که زمین لرزه رخ می‌داد حرکت جیوه یک تماس الکتریکی ایجاد می‌کرد و حرکت ساعت متوقف می‌شد، همچنین همزمان یک درام ثبت را شروع می‌کرد. در حقیقت این ابزار و دستگاه، شدت نسبی و طول مدت زمین لرزه را مشخص می‌کرد.

بعد از این اختراعات در سال ۱۸۷۵ اولین لرزه نگار واقعی، توسط فیزیک‌دان ایتالیایی فیلیپو سکی اختراع شد. این لرزه نگار هم از آونگ استفاه می‌کند، اما برای اولین بار یک دستگاه می‌توانست، حرکت نسبی آونگ‌ها را با توجه به حرکات زمین به عنوان تابعی از زمان ثبت کند.

خرید بیمه زلزله

همان‌طور که گفته شد، هیچ‌گونه پیش بینی برای زلزله وجود ندارد و بهتر است که برای بروز خطرات و خسارت‌های احتمالی از یک پشتوانه مالی استفاده کرد. زلزله همیشه دردناک و همراه با خسارت مالی و جانی بوده‌است که با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران، خرید بیمه زلزله که زیر مجموعه بیمه آتش سوزی است، یک ضرورت محسوب می‌شود. همچنین نرخ بیمه زلزله و نحوه محاسبه نرخ بیمه آتش ‌سوزی منازل، نرخ بیمه واحد‌های مسکونی از نرخ ملک و اسباب و اثاثیه‌ای تاثیر می‌گیرد. بدین صورت که هرچه متراژ، مساحت و تعداد اثاثیه بیشتر باشد، بر روی نرخ حق بیمه تاثیر گزار خواهد بود.

عوامل تاثیرگزار بر نرخ بیمه زلزله و بیمه آتش سوزی

نرخ بیمه زلزله بستگی به ملک و لوازمی ‌‌دارد که قصد بیمه کردن آن‌ها را خواهید داشت. به طور کلی عوامل مختلفی بر نرخ بیمه زلزله تاثیر گزار است که عبارتند از:

  • نوع سازه: در بیمه آتش سوزی و زلزله نوع سازه به ۴ دسته: سازه‌های آجری، سازه‌های فلزی، سازه‌های بتنی و سازه‌های گلی و سنتی تقسیم می‌شود. با توجه به این موضوع بیمه‌گر با توجه به میزان ریسک هر کدام از سازه‌ها، مبلغ حق بیمه مختلفی را مشخص می‌کند.
  • متراژ ملک: از جمله مواردی که به طور مستقیم بر روی قیمت حق بیمه آتش سوزی و زلزله تاثیر گزار است، متراژ ملک خواهد بود.
  • هزینه ساخت هر مترمربع بنا: یکی از عوامل موثر دیگه بر نرخ بیمه آتش سوزی و زلزله، هزینه هر متر مربع از بنایی است که قصد بیمه آن را داشته‌باشید. به طور مثال: قیمت بیمه زلزله برای ملکی با هزینه هر متر مربع ۱ میلیون تومان با ملکی با هزینه هر متر مربع ۴ میلیون تومان متفاوت است.
  • ارزش لوازم منزل: در صورت بیمه کردن لوازم منزل خود باید بدانید که ارزش لوازم و اثاثیه شما بر قیمت بیمه زلزله تاثیر مستقیم دارد. همان‌طور که اشاره شد، می‌توان ملک را بیمه نکرد و تنها لوازم منزل را بیمه کرد تا در صورت بروز حادثه، خسارت‌های وارد شده جبران شود.

لرزه نگار چیست و چگونه عمل می‌کند؟ تاریخچه لرزه سنج را اینجا بخوانید!

نمونه‌ای از یک لرزه نگار

خرید بیمه آتش سوزی و زلزله از بیمه دات کام

برای اطلاع از قیمت بیمه نامه آتش سوزی و بیمه زلزله می‌توانید از طریق پلتفرم آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. تنها با صرف چند دقیقه، لیست قیمت‌ها و شرایط استعلام شرکت‌های بیمه‌ای را در سامانه  bimeh.com مشاهده خواهید کرد. کافی است که به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و در منوی محصولات بر روی بیمه آتش سوزی و زلزله  کلیک کرده و در کوتاه‌ترین زمان، اقدام به خرید بیمه آتش سوزی کنید.

در این مطلب سعی کرده‌ایم به سوال لرزه نگار چیست ؟ پاسخ دهیم و تاریخچه زلزله نگار را بررسی کنیم. در نهایت اهمیت خرید بیمه زلزله را برای شما عزیزان گوشزد کردیم تا در صورت بروز حادثه از یک پشتوانه مالی برخوردار باشید.

منبع: سایت بیمه (https://bimeh.com)

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟