جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن شهرآرا

در هرکجایی که زندگی می‌کنید حداقل یکبار وارد داروخانه شده‌اید و از خدمات یا محصولات داروخانه استفاده کرده‌اید. داروخانه از دیرباز  وجود داشته اما اینکه در هر شهری مردم کدام داروخانه را بیشتر برای خرید و خدمات ترجیح میدهند مسئله‌ی خیلی مهمیست که البته چندین عامل در این تصمیم دخیل هستند ولی یکی از مهم ترین آنها برای نمونه دکوراسیون داروخانه است زیرا تاثیر بسیاری بر افراد دارد و حتی میتواند از استرس و اضطراب مراجعین بکاهد، لذا اهمیت تخصص و خلاقیت در طراحی و اجرای دکوراسیون داروخانه را نمیتوان نادیده گرفت. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی یک نمونه طراحی و اجرای دکور داروخانه مدرن و بینظیر که توسط گروه معماران شهرآرا و در شهر یزد اجرا شده است یعنی داروخانه مدرن هلال احمر یزد بپردازیم.

بررسی یک نمونه دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن در یزد

داروخانه هلال احمر بدلیل اینکه دولتی است و داروهای کمیاب را عرضه میکند، یک نمونه دکوراسیون داخلی داروخانه خاص نیاز دارد زیرا در اکثر اوقات تردد بیماران خاص در این فضا زیاد است و این افراد از صبر و حوصله کمتری برخوردار هستند. بنابراین در مبحث جانمایی، باید تخصیص فضا بصورتی در نظرگرفته شود که پرسنل داروخانه به راحتی بتوانند به مراجعین سرویس بدهند و بیماران کمترین معطلی رو داشته باشند (البته این مورد در تمامی داروخانه‌ها مهم است ولی اهمیت آن در داروخانه‌ای با این شرایط نمود بیشتری پیدا میکند) و همچنین فضای انتظار خوبی برای بیماران باید در نظر گرفته شود که طبق نقشه زیر مشخصا این موارد به خوبی رعایت شده است اما در ادامه به طور دقیق این نکات را بررسی میکنیم.

جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن شهرآرا

مسئول فنی و اتاق مشاوره داروخانه

مهم ترین بخش هر داروخانه مسئول فنی آن است که در داروخانه‌ی هلال احمر با توجه به ترافیک کاری دو جایگاه مسئول فنی و یک اتاق مشاوره در نظر گرفته شده است.

 جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن شهرآرا

انبار و نسخه پیچی

انبار، نقش قلب داروخانه رو دارد چرا که همه چیز از نظم در انبار شروع میشود و مهم ترین المان در نظم دهی بعد از طراحی نقشه بهینه، طراحی و اجرای قفسه داروخانه به نحوی است که این قفسه های داروخانه نظم را به بهینه ترین حالت ممکن به ارمغان ‌آورند. البته انبار اصلی این داروخانه طبقه پایین داروخانه قرار دارد ولی برای بهبود و ترسیع در روند خدمت رسانی به مراجعین، با استفاده از طراحی و اجرای قفسه داروخانه در این بخش، یک انبار کوچک ولی بهینه در کنار بخش نسخه پیچی در همین فضای اصلی داروخانه ایجاد شده است. این نمونه دکوراسیون داخلی داروخانه مزایای زیادی دارد که مهمترین آن آسایش و راحتی مراجعین و پرسنل است؛ علاوه بر انبار، رختکن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و میز داروهای ترکیبی نیز در این بخش تعبیه شده‌اند.

جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن شهرآرا

ترکیب رنگ داروخانه مدرن هلال احمر یزد

همانطور که در تصاویر زیر مشخص است برای رنگ‌بندی دکوراسیون این داروخانه از رنگ چوب، طوسی و سبز استفاده شده است. رنگ سبز نماد تازگی و نو شدن، سر زندگی، تجدید حیات، تعادل، هماهنگی، آرامش، رنگ اعتماد و صلح طلبی نیز هست. این رنگ سرشار از انرژی‌های مثبت و قوی بوده و قرارگیری آن در کنار رنگ طوسی که رنگی خنثی محسوب می‌شود و متریال طرح چوب انتخابی عالی است. رنگ طوسی همیشه به یک مکمل خوب نیاز دارد پس وجود رنگی انرژی بخش مانند سبز می تواند آن را به تعادل برساند. این جزئیات است که این نمونه دکوراسیون داروخانه را با ارزش میکند.

این رنگ‌ها به ایجاد جذابیت بصری در فضا کمک می‌کنند. علاوه بر این، انتخاب ترکیب رنگ درست، به ایجاد آرامش در فضاهای درمانی کمک بسیاری میکند. رنگ سبز از رنگ های پرکاربرد و زیاد دیده شده در اماکن درمانی است اما در این داروخانه بدلیل اینکه با رنگ های خاص  ترکیب شده و از شماره رنگ خاصی استفاده شده بطور کلی پکیج جدیدی ایجاد شده که برای افراد تازگی دارد. در نهایت میتوان گفت که بازی با رنگ و متریال در این نمونه دکوراسیون داخلی داروخانه به خوبی انجام شده است.

جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن شهرآرا

طراحی پیشخوان داروخانه هلال احمر

متراژ این ملک حدودا 200 مترمربع است و به گفته تیم طراح، ستون‌های زیادی در فضای ملک وجود داشته است که مهم ترین چالش تیم معماران شهرآرا برای طراحی دکوراسیون داروخانه هلال احمر، حل کردن ستون ها در طراحی بوده است زیرا جانمایی کانتر، نشیمن، قفسه ها و… که همه‌ی اجزا ضروری یک داروخانه هستند، تحت الشعاع ستون ها قرار می‌گیرد و کار دشوار یک طراح این است که مسیرها را طوری در نظر بگیرد که افراد موقع عبور و مرور کمترین برخورد را با این ستون ‌ها داشته باشند و البته مهم است که ستون‌ها تا حد زیادی به طور آشکار پیدا نباشند.

بعد از کاور کردن ستون‌ها، برای بهتر شدن زاویه دید و زیبایی ظاهری، کانترها به صورتی که در تصویر بالا میبینید (پیوسته و منحنی) طراحی شده‌‌اند و بازی با خطوط منحنی و پیوسته در نمای کانتر باعث شده است که اولین موردی که به هنگام ورود مراجعین به داروخانه جلب توجه کند کانتر ها باشند نه ستون‌های زیاد داخل فضا.

طراحی نشیمن داروخانه

با شنیدن عبارت نشیمن داروخانه اولین موردی که به ذهنمان میرسد صندلی‌های استیلی است که در مراکز درمانی زیاد مشاهده‌ کرده‌ایم. با توجه به ماهیت داروخانه هلال احمر و تعداد زیاد مراجعین این داروخانه، باید تا حد امکان از فضای موجود برای نشیمن استفاده شود تا مراجعین در زمان انتظار راحت باشند، نشیمنی که با طراحی کلی داروخانه نیز هماهنگ باشد. هم لحاظ از ترکیب رنگ و هم شکل هندسی آن.

جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن شهرآرا

در سه قسمت این داروخانه نشیمن‌هایی با فرم و شکل انحصاری طراحی و اجرا شده است که بین 15 تا 20 نفر ظرفیت دارند که این مورد باعث شده تا این نمونه دکوراسیون داروخانه که توسط گروه معماران شهرآرا اجرا شده است بسیار حرفه‌ای باشد. البته گروه های زیادی هستند که در زمینه ی طراحی و اجرای دکوراسیون داروخانه مدرن و قفسه بندی داروخانه فعالیت میکنند اما کمتر گروهی در ایران مانند گروه معماران شهرآرا وجود دارد که تخصصی در این زمینه فعال باشد.

به گفته مدیر روابط عمومی گروه شهرآرا، هدف این گروه این است که محیطی مدرن و کاربردی برای آسایش داروسازان و مراجعین در داروخانه فراهم کنند و داروسازی که در شرف تاسیس داروخانه است، با خیالی آسوده به کارهای دیگری مثل تامین محصولات و دارو، استخدام پرسنل و… رسیدگی کند، دغدغه‌ای بابت بدقولی تیم‌های اجرایی، زیبایی و کاربردی بودن فضا، طراحی و اجرای نمونه دکوراسیون داروخانه مناسب برای ملک خود و… نداشته باشد و در تاریخ معین یک داروخانه با دکوراسیون مدرن و کاربردی تحویل بگیرند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟