سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ و روش‌های رفع آن

با شروع فصل سرما، استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر و بیشتر می‌شود. بسیاری از وسایل گرمایشی، مدت‌ها در فصل گرم بدون استفاده بوده‌اند و ممکن است زمانی که شروع آن‌ها را از سر می‌گیرید با مشکلاتی روبه‌رو شوند. شوفاژها یکی از وسایل گرمایشی هستند که ممکن است مانند هر وسیله دیگری با مشکل مواجه شوند.

در این مقاله و در ادامه، نکاتی را درباره مشکلات شوفاژها بیان خواهیم کرد. یکی از این مشکلات که سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ است، مشکل مدنظر ما در این مجال به شمار می‌رود. اگر به دنبال اطلاعاتی در رابطه با تعمیر شوفاژ در تهران هستید، این مطلب را از دست ندهید.

سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ و روش‌های رفع آن

مشکلی به نام سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ

نشتی و سوراخ در رادیاتورها مشکلی آزاردهنده و دردسرساز است که سبب می‌شود تا سیستم گرمایشی کارایی خود را از دست بدهد. این مشکل که اتفاقی بسیار رایج و تکراری برای شوفاژها محسوب می‌شود، سبب آب دادن شوفاژ و رادیاتور آن می‌شود. از همین رو ممکن است دردسرهایی چون خیس شدن محیط را به وجود آورد.

علاوه بر این در صورتی که سیستم گرمایشی و شوفاژ به درستی تعمیر نشده و جلوی نشتی آن به طور کامل گرفته نشود، ممکن است آسیب بسیار زیادی را به سیستم رادیاتور بزند. این موضوع می‌تواند سبب شود تا هزینه تعمیر رادیاتور شوفاژ چندبرابر شود.

به همین دلیل لازم است تا پیش از آن که به سراغ راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ برویم، از دلایل به وجود آمدن این مشکل آگاه شویم. به این ترتیب می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا کمتر با این آسیب و مشکل روبه‌رو شویم.

دلایل سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ

دلایل بسیاری می‌توانند سبب شوند تا رادیاتور شوفاژ سوراخ شود و نشتی پیدا کند. دلایلی که هریک در شرایطی ممکن است محتمل‌تر باشند و وضعیت حادتری را برای محصول به وجود آورند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. در صورتی که سیستم گرمایشی به صورت منظم چکاپ نشود و رسیدگی لازم و نگهداری درستی از آن صورت نگیرد، ممکن است دچار سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ شوید.
  2. با گذشت زمان و زنگ زدن فلزهای استفاده شده در لوله‌های رادیاتور، ممکن است نشتی و سوراخ شدن در رادیاتور به وجود آید. در این حالت فلزهای زنگ زده ممکن است در رادیاتور ته نشین شوند و سبب درست شدن لجن در لوله‌ها شوند.
  3. رسوب زدایی و اسیدشویی غیراصولی در رادیاتور نیز می‌تواند سبب شود تا لوله‌های رادیاتور دچار مشکل شوند و ممکن است سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ را در پی داشته باشد.
  4. ضربه‌های شدید و محکم نیز می‌تواند سبب شود تا رادیاتور دچار مشکلاتی شود و سبب سوراخ شدن و آسیب رسیدن به رادیاتور شوفاژ شود.
  5. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است سبب آسیب رسیدن به رادیاتور شوفاژ شود، عدم استفاده از جنس مرغوب در تهیه آن است.

سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ و روش‌های رفع آن

انواع سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ

برای آن که بتوان برای تعمیر سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ اقدامی را انجام داد، لازم است تا نوع سوراخ رادیاتور مشخص شود. این موضوع سبب می‌شود تا راه‌حل بهتر و دقیق‌تری برای رفع مشکل پیدا شود و بتوان عیب رادیاتور شوفاژ را با روش بهتری برطرف کرد. در ادامه انواعی از سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

نشتی سوراخ سوزنی:

نشتی سوراخ سوزنی معمولا به راحتی و سادگی قابل تشخیص است. در این نوع از سوراخ شدن رادیاتور، معمولا یک نقطه در زیر شوفاژ قرار دارد که نشتی از آن صورت می‌گیرد. این موضوع سبب می‌شود تا آب در محیط راه بیفتد و به این وسیله افراد متوجه این نشتی بشوند.

نشتی لوله‌های مسی:

در لوله‌های مسی ممکن است پیدا کردن نشتی و سوراخ رادیاتور شوفاژ کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر باشد. این موضوع ممکن است در زیر یک طبقه یا در بین دیوارهای خانه رخ دهد. این نوع نشتی را معمولا با بالارفتن یکباره قبض آب می‌توان متوجه شد.

علائم سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ

علائم بسیاری می‌تواند نشان دهنده نشتی و سوراخ شدن رادیاتور شوفاژها باشد. این علائم در برخی موارد علائم ظاهری و اولیه هستند که کاملا با موضوع در ارتباط هستند و مطمئنا خبر از سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ می‌دهند. در برخی موارد دیگر نیز ممکن است علائم، علائمی مشترک و ثانویه باشند که احتمال دارد از به وجود آمدن مشکلی در رادیاتورها رخ دهد. از همین رو لازم است تا این علائم شناسایی شوند تا بتوان به بهترین شکل ممکن با آن روبه‌رو شد. برخی از این علائم را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

  • سرد بودن رادیاتور و گرم نکردن محیط
  • هواگرفتن شوفاژ
  • صدای سوت و زوزه مداوم از شوفاژ
  • افت فشار پکیج دیواری
  • افزایش یکباره و بی‌دلیل قبض آب
  • وجود رطوبت در لوله‌های در معرض دید
  • افزایش آب روی دیوار و سقف
  • تغییر رنگ در لوله‌های مسی
  • شنیدن صدای چکه
  • وجود نقاط سرد و کم دما در شوفاژ

رفع مشکل سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ

در صورتی که متوجه شدید که لوله‌های رادیاتور شما نشتی دارد و دچار سوراخ شده است، لازم است تا مشکل را به طور دقیق‌تری بررسی نمایید تا میزان مشکل مشخص شود. برای اینکه بتوانید راه‌حل مناسب و دقیقی را استفاده کنید و آسیب وارده را به درستی برطرف نمایید، این مرحله اهمیت دارد. البته گفتنی است که استفاده از برخی راه‌حل‌ها می‌تواند برای تمامی مشکلات موثر باشد. به طور مثال یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای رفع این مشکل، استفاده از محلول نشتی‌گیر است. در استفاده از این محصول می‌توانید آن را درون سیستم گرمایش مرکزی بریزید تا با استفاده از آن نشتی متوقف شود.

راه‌حل دیگری که با استفاده از آن می‌توانید مشکل نشتی را برطرف نمایید، استفاده از باند اپوکسی جوش سرد است. برای این کار لازم است تا رادیاتور را تخلیه نمایید و سطح اطراف سوراخ‌ها را تمیز کنید. پس از آن با استفاده از اپوکسی و طبق دستورالعمل آن‌ها این سطوح را بپوشانید و سپس زمان دهید تا به طور کامل خشک شوند.

در صورتی که مشکل سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ بزرگتر باشد، استفاده از دو راه‌حل ذکر شده تنها موقتی هستند و مشکل دوباره ریشه می‌کند. از همین رو در این شرایط لازم است تا لوله‌ها را تعویض کنید و لوله‌های حدید و سالم را جایگزین لوله‌های قبلی کنید. برای این کار هم به تعمیرات شوفاژ نیاز دارید. به این ترتیب از پرداختن قبوض سنگین آب نیز معاف می‌شوید و بااطمینان بیشتری از سیستم گرمایشی خود استفاده می‌کنید.

سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ و روش‌های رفع آن

برای رفع مشکلات شوفاژ خود به کجا مراجعه کنیم؟

سیستم گرمایشی یکی از مهم‌ترین همراهان فصل سرما در هر منزلی است. شوفاژها که یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی محسوب می‌شوند، ممکن است در شرایط مختلفی با مشکل روبه‌رو شوند. در این شرایط لازم است تا شوفاژ به طور کامل و مشخصی بررسی شود و مشکل آن رفع شود.

در این مقاله به طور کامل و جامعی به موضوع سوراخ شدن رادیاتور شوفاژ پرداختیم و از این مشکل، دلایل به وجود آمدن آن، انواع و علائم آن نکاتی را بیان کردیم. در نهایت نیز به راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل پرداختیم و نکاتی را در این باره بیان کردیم.

چنانچه به مشکلات خرابی تاسیسات از جمله سوراخ شدن شوفاژ خود مواجه هستید، می‌توانید برای تعمیر شوفاژ در تهران به مجموعه تهویه گستر راگا مراجعه کنید و از خدمات با کیفیت یک شرکت نگهداری سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) بهره‌مند شوید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟