راهکار های خلاقانه برای سقف شیبدار + ترند های 2022

اگر برای ساخت سقف ویلا و یا خانه خود قصد دارید از انواع سقف شیروانی استفاده کنید؛ لازم است از قیمت سقف شیبدار در بازار اطلاعاتی را به دست آورید. از آنجا که در بسیاری از شهرهای ایران بخصوص در شهرهای شمالی کشور میزان بارش باران زیاد است از همین روی نیاز به استفاده از سقف‌های شیبدار بسیار ضرورت دارد. ما در این مطلب علاوه بر معرفی سقف شیبدار به چگونگی اجرای آن و همچنین مزایای استفاده از آن پرداخته و به انواع سقف‌هایی که در سال 2022 ترند شده‌اند اشاره خواهیم کرد.

راهکار های خلاقانه برای سقف شیبدار + ترند های 2022

سقف شیبدار چیست؟

همان‌طور که از اسم این نوع سقف برمی‌آید دارای شیب است یعنی بین ابتدا و انتهای آن اختلاف ارتفاع وجود دارد که این موضوع سبب می‌شود سقف دارای شیب خاصی باشد که ممکن است این شیب نسبت به سازه‌های مختلف از ارتفاع گوناگونی برخوردار شود. این نوع سقف به سقف شیروانی نیز معروف است و نیاز است که حتما در منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد؛ که بتواند کاربرد مفیدی برای آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی آن منطقه داشته باشد. سقف شیبدار غیر از کاربرد اصلی‌ای که دارد می‌تواند در نمای ساختمان نیز بسیار تاثیرگذار باشد. زیرا قادر است در نمای دیوار بیرونی ساختمان، تغییراتی ایجاد کرده و از داخل نیز به بلندتر شدن سقف کمک نماید و سبب شود حجم داخلی بیشتر نشان داده شود.

انواع سقف شیروانی کدامند؟

سقف شیبدار یا شیروانی از نظر نوع ساختار، متریال و طراحی دارای انواع گوناگونی است که ما در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ اما بهتر است در ابتدا شما را با دو سبک خاص سقف شیبدار آشنا کرده و سپس انواع آن را از نظر نوع اجرا به شما معرفی کنیم. زیرا قیمت سقف شیبدار غیر از نوع، متریال و طراحی می تواند در انتخاب شما موثر باشد.

سقف شینگل

یکی از انواع سقف شیروانی، سقف‌های شینگل Shingle است که به شینگل آسفالتی Asphalt shingle  نیز معروف است و توسط فردی آمریکایی به نام هنری رینولدز اختراع شد. به‌طوری که تا سال‌ها از این نوع سقف استفاده‌های فراوانی به عمل آمد. اما در ایران از سال 1380 استفاده از این نوع سقف شیبدار، محبوبیت بسیاری پیدا کرد که در ابتدا انواع مختلف آن از جمله تک لایه و دو لایه از کشورهایی مانند کانادا و بلژیک و ترکیه به ایران وارد می شد. اما در طی سه تا چهار سال اخیر تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند این نوع سقف را در ایران تولید نمایند. عموما از سقف شینگل برای اجرای سقف شیبدار دارای شیب 30 درصد به بالا هستند استفاده می‌کنند. علاوه بر این می‌توان برای پوشاندن دیوارهای عمودی نیز استفاده کرد. همچنین اگر طراحی سقف شما ساختار پیچیده‌ای دارد استفاده از این محصول به خاطر انعطاف‌پذیری بالایی که دارد؛ پیشنهاد می‌شود.

راهکار های خلاقانه برای سقف شیبدار + ترند های 2022

 

آردواز چیست؟

آردواز ARDOISE، کلمه‌ای فرانسوی است که دارای معنای سنگ طبیعی است. دلیل نامگذاری این محصول به این جهت است که در گذشته اروپایی‌ها برای پوشش سقف از سنگ استفاده می‌کردند؛ زیرا سنگ سبب می‌شد سقف استحکام بالایی پیدا نماید. اما در تولید آردوازهای امروزی به‌جای سنگ مخلوط سیمان، آزبست، الیاف معدنی و مصنوعی به‌علاوه مواد شیمیایی یا فلزی استفاده می‌شود که علاوه بر دوام و ماندگاری بالایی که دارد؛ زیبایی بسیاری را به سقف خانه و یا ویلا بخشیده و می‌توان از هر رنگی برای پوشش سقف آردواز استفاده کرد. آردواز در دو نوع سیمانی و فلزی تولید می‌شود که این امر می‌تواند در قیمت سقف شیبدار موثر باشد. ورق‌های آردواز سیمانی به‌صورت پله طراحی شده و این قابلیت را دارند تا بتوان هنگام اجرا، شیب آن‌ها را تنظیم کرد. علاوه بر طراحی سقف ویلا و آپارتمان می‌توان از این محصول جهت اجرای سقف‌های سوله و همچنین بالای پنجره‌، آلاچیق‌ها، سردرب ورودی خانه نیز استفاده کرد.

آردواز فلزی مدتی پس از نوع سیمانی تولید و به بازار عرضه شد. این محصول طول عمر و مقاومت بیشتری نسبت به نوع سیمانی آن دارد و طبیعتا بسیار کمتر دچار خرد شدگی می‌شود. این نوع سقف می‌تواند فشاری در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بر را تحمل نماید. این محصول به‌صورت ورقه‌ای تولید شده و برای اجرای سقف ویلا می‌توان از دو مدل ساده و هلالی آن استفاده کرد. که طبیعتا قیمت سقف شیبدار آردواز در مدل‌های مختلف آن نیز تفاوت خواهد داشت. از جمله مزایای سقف شیبدار آردواز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از طرح‌های ساده‌‌ای برخودار بوده و با توجه به وزن کمی که دارد برای اجرای سقف شیروانی بسیار مناسب خواهد بود.
  • می‌توان شیب قابل تنظیمی برای آن در نظر گرفت به‌طوری که بتواند آب باران و برف را به سمت پایین انتقال دهد.
  • این نوع سقف شیبدار امکان تهویه هوای بهتری دارد.
  • نصب و اجرای آن در مدت زمان کوتاهی انجام می‌گیرد.
  • در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان و… بسیار مقاوم است.

راهکار های خلاقانه برای سقف شیبدار + ترند های 2022

انواع سقف شیروانی از نظر نوع اجرا

سقف شیبدار در دو نوع اصلی سقف مسطح و شیبدار تولید و به بازار عرضه شده است که هر یک از این دسته‌ها شامل انواع جزئی‌تری است. سقف مسطح دارای دو نوع سقف پروانه‌ای و منحنی بوده و سقف شیبدار نیز شامل نوع شیبدار تک‌ بر، چهار‌بر، چند بر، متقاطع، چند بر ساده و همچنین نصفه می‌شود. از جهت دیگری می‌توان انواع سقف شیب‌دار را بر اساس مصالحی که در ساخت آن به کار رفته و همچنین نوع طراحی و اجرای آن در انواع و مدل‌های زیر دسته‌بندی کرد.

  • سقف شیروانی مدرن. این نوع از سقف‌ها از طراحی‌های به روزی برخوردارند به طوری که در سال 2022 بسیار ترند شده و بسیاری از معماران و طراحان بناهای مختلف، این نوع سقف شیروانی را برای سازه‌های خود بخصوص خانه‌های ویلایی انتخاب می‌کنند.
  • سقف فلزی. این نوع سقف فلزی که در خصوص سقف آردواز به نمونه‌ای از آن اشاره کردیم؛ در برابر شرایط جوی مختلف بسیار مقاوم است و نصب و اجرای آن به سادگی انجام می‌شود. این نوع سقف‌ها قابل بازیافت هستند اما ممکن است در گذر زمان، دچار تغییر شکل شوند که بهتر است هنگام انتخاب به این نکته توجه داشته باشید.
  • سقف تک‌ بر.  این نوع سقف شیبدار همان‌طور که از نامش مشخص است؛ از یک ضلع برخوردار بوده و این شیب یکطرفه به دیواری بلند متصل شده است. از این نوع سقف تک بر، جهت سقف سازی تراس و یا آلونک می‌توان استفاده کرد.
  • سقف شیروانی چهار‌بر. به این نوع سقف، سقف فرانسوی نیز گفته شده که دارای 4 پانل است که شیب دو عدد از آنها، دو‌برابر شیب دو پانل دیگر می‌شود. به‌طوری که از اتصال‌شان به یکدیگر سقفی با شیب ملایم به وجود می‌آید. از این مدل سقف، برای طراحی اتاق زیر شیروانی می‌توان استفاده کرد.
  • سقف‌ چند بر. این نوع سقف شیبدار به گونه‌ای طراحی شده است که طول اضلاع آن با یکدیگر برابر بوده و این بخش‌ها در قسمت فوقانی به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • سقف ترکیبی . در حال حاضر نوع دیگری از سقف شیروانی طراحی و به بازار عرضه شده است که به سقف ترکیبی معروف است. این نوع سقف‌ها در سال 2022 بسیار ترند و پر استفاده شده‌اند به طوری‌که می‌توان به انواع لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری آن اشاره داشت. وزن کم، نصب ساده و همچنین برخورداری از تنوع رنگ و طرح از ویژگی‌های این نوع سقف به شمار می‌آید.

راهکار های خلاقانه برای سقف شیبدار + ترند های 2022

چنانچه برای طراحی سقف ساختمان و ویلای خود نیاز به دریافت راهنمایی، خرید متریال مناسب و همچنین استعلام قیمت سقف شیبدار و نصب و اجرای سقف شیبدار دارید؛ به آدرس اینترنتی https://armanpooshesh.com/ مراجعه نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟