راهنمای انتخاب صحیح رنگ ترافیک

راهنمای انتخاب صحیح رنگ ترافیک

خط کشی جاده ها و خیابان ها با استفاده از رنگ ترافیک یکی از اقدامات فوق العاده حیاتی و مهم در حوزه مدیریت ترافیک شهری و افزایش سطح امنیت جاده ها می باشد. این نوع از ترکیبات رنگی اگرچه مختص سطوح جاده ای هستند اما قابلیت استفاده در باند فرودگاه، پیست های دوچرخه سواری و بسیاری از سطوح دیگر را دارند. با توجه به فرمولاسیون ویژه ای که در ماهیت این نوع رنگ ها وجود دارد سازگاری بسیار بالایی با سطوح آسفالت دارند و پس از اعمال با بالاترین قدرت چسبندگی بر روی آسفالت قرار می گیرد.

رنگ ترافیک پس از خشکی کامل یک بازتابش نور بالایی را از خود ایجاد می کند که در محیط های با درجه نور پایین نیز قابل رویت هستند. هدف از بکارگیری این نوع از رنگ ها حفظ نظم و انضباط عبور و مرور خودروها در جاده ها و بزرگراه ها و از همه مهمتر کاهش تصادفات جاده ای و ترافیک درون شهری است. انواع مختلفی از رنگ ترافیک در دسترس می باشد که هر کدام مناسب موقعیت های بخصوصی هستند. در این راهنما ضمن آشنایی با تنوع رنگ های ترافیکی می توانید متناسب با پروژه خود مناسب ترین نوع رنگ را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب صحیح رنگ ترافیک

انواع رنگ ترافیک

رنگ ترافیک و اصولا رنگ هایی که مناسب خط کشی جاده ها هستند از لحاظ فرمولاسیون ساختاری و همچنین نوع عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند و هر کدام باید با توجه به شرایط مکانی گزینش شوند. در ذیل چندین نمونه از انواع رنگ ترافیک آورده شده است:

  • رنگ های پایه آب ترافیکی

رنگ های پایه آب یکی از ترکیبات رنگ پرکاربرد جهت رنگ آمیزی سطوح می باشد که بنا به نتایج تجربی دوام و پایداری بالایی را از خود نشان داده اند. این رنگ ها معمولا مناسب سطوحی هستند که دارای شدت ترافیک به نسبت پایینی می باشند و محیط عبور و مرور در آن کنترل شده است. آن ها از ترکیبات متنوعی ساخته شده اند که بایندرهای پلیمری و لاتکس آکریلیک بخشی از آن می باشد.

  • رنگ های پایه حلال

رنگ ترافیک پایه حلال غالبا به عنوان رنگ روغنی نیز شناخته می شوند. دارای ترکیبات آلی بیشتری نسبت به رنگ های پایه آب هستند. رنگ های پایه حلال خیلی تحت تاثیر محیط نیستند و مقاومت فوق‌العاده بالایی دارند. ساختار آن ها معمولا از آلکیدها، آکریلیک و برخی دیگر از ترکیبات پلیمری است.

  • رنگ های ترافیکی دو جزئی

تشکیل شده از دو جزء رنگ که شامل رنگ پلیمری و عامل هاردنر یا پخت کننده است. چندان تحت تاثیر رطوبت و دمای محیط نیستند و عمر بالایی دارند.

  • رنگ های پایه حلال با VOC پایین

رنگ ترافیک با VOC پایین معمولاً از حلال های مجاز مانند استون یا Acetone استفاده می کنند که تاثیرات مخرب حلال هایی با VOC بالا را ندارد. درواقع شما از رنگ پایه حلالی استفاده می کنید که ترکیبات آلی فرار کمی دارند.

  • رنگ های سازگار با محیط زیست

این نوع از رنگ ترافیکی دارای ترکیبات تجدیدپذیر زیستی هستند که سازگاری بالایی با محیط زیست دارند. در عصر حاضر با توجه به آنکه سطوح جاده ای بسیار بالایی وجود دارد استفاده از رنگ های با حداقل VOC در اولويت است.

راهنمای انتخاب صحیح رنگ ترافیک

نکات مهم در انتخاب رنگ ترافیک

در زمان انتخاب رنگ ترافیک یکسری ملاحظات و نکات کلیدی وجود دارد که باید حتما مورد توجه قرار دهید.

  • حتما در زمان انتخاب رنگ ترافیکی به مقدار VOC یا آلاینده های فرار آن توجه کنید. بسیاری از موقعیت های جغرافیایی اهمیت بسیار زیادی به حفظ بافت طبیعی می دهند به همین دلیل اجازه و مجوز استفاده از رنگ های با آلاینده های فرار بالا را نداریم. بطوریکه یکسری مقررات در این زمینه وجود دارد که مقدار voc موجود در رنگ نباید از 150 گرم در لیتر فراتر رود.
  • موقعیت و محل بکارگیری رنگ ترافیک را مورد بررسی قرار دهید. اصولا رنگ آمیزی سطوح جاده ای با فرودگاه و پیست های دوچرخه سواری کاملا با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال نواحی پرتردد که دارای ترافیک سنگین خودرویی هستند نیاز به رنگ های بادوام تر و سخت تری دارند تا بتوانند این حجم از بار وارده را تحمل کنند. از طرفی در نقاط فرودگاهی به ترکیباتی از رنگ ترافیک نیاز داریم که از لحاظ بازتابش نور بهترین عملکرد را داشته باشد.
  • شرایط محیطی را بسنجید. اینکه وضعیت رطوبت یا دمای آن محیط به چه صورت است. به طور مثال رنگ های پایه آب در محیط های بسیار مرطوب مناسب نیستند و باید از رنگ های پایه حلال استفاده شود.

تنوع بالا محصولات رنگی در شرکت رانا کیمیا فام

شرکت رانا کیمیا فام به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه تولید انواع محصولات رنگی مانند رنگ ساختمان ،رنگ ترافیک، رنگ صنعتی و انواع کفپوش ها آمادگی لازم برای دریافت سفارش های مشتریان و توزیع به موقع رنگ های درخواستی را دارد. مزیت ارزنده خرید از این مجموعه تنوع بالای محصولات آن و از همه مهمتر قیمت مناسب است که می توانید در هر زمینه ای متناسب با پروژه خود به خرید بپردازید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟