راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما

راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما + انواع سنگ های ساختمانی پرکاربرد

طراحان و ساختمان‌سازها نمای هر ساختمان را با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی هر منطقه و با توجه به سلیقه افراد انتخاب می‌کنند. در نتیجه سنگ نما ساختمان در زیبایی نقش بسزایی دارد.

زمانی که به یک ساختمان نگاه می‌کنیم اولین چیزی که جلب توجه می‌کند نمای آن می‌باشد. نمای هر ساختمان لباس آن می‌باشد که نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت هر ساختمان دارد.

سنگ نما

ساختمان‌سازها برای نمای بیرونی هر ساختمان باید از مصالح مرغوب و باکیفیت استفاده کنند که هم در برابر عوامل‌های مختلف مقاوم بوده و هم از زیبایی خاصی برخوردار باشد و همچنین چون در ظاهر ساختمان به کار برده می‌شود بدون ترک و شکستگی باشد.

نمای هر ساختمان با توجه به جغرافیا و منطقه آن باهم متفاوت می‌باشد. سبک ساختمان‌هایی که در شمال کشور وجود دارد با سبک نمای ساختمانی که در جنوب کشور وجود دارد باهم متفاوت می‌باشد. یکی از نماهایی که امروزه طرفداران زیادی پیداکرده است نمای رومی می‌باشد. نمای رومی همان‌طور که از نامش مشخص است برگرفته از یونان باستان می‌باشد که از زیبایی خاصی برخوردار است و ابهت خاصی به ساختمان می‌دهد.

در این سبک نما معمولاً از رنگ کرم روشن و یا سفید استفاده می‌کنند که بستگی به سلیقه افراد دارد. برای اجرای این نمای ساختمان باید از مصالحی استفاده کرد که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و درعین‌حال قابلیت برش داشته باشد، البته اجرای درست و اصول نمای رومی خیلی پرهزینه می‌باشد. سنگ‌هایی که برای نمای رومی استفاده می‌شوند باید یکپارچه و یکدست باشند.

طراحان و معماران سنگ‌هایی را برای نمای بیرون ساختمان استفاده می‌کنند که از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشد برای اینکه سنگ نما در معرض نور خورشید، باران‌های اسیدی، آلودگی، سرما و گرما و رطوبت قرار دارند. انواع سنگ‌های مناسب در نمای ساختمان استفاده کرد سنگ گرانیت، سنگ تراورتن، مرمر، مرمریت، می‌باشد که در ادامه به شرح خصوصیات هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

مطلب مفید بخوانید: شهرک صنعتی سنگ رضوانشهر

راهنمای انتخاب سنگ ساختمانی برای نما

سنگ تراورتن برای نمای ساختمان

همان‌طور که در بالا به سنگ تراورتن اشاره شد این سنگ یک سنگ رسوبی است که از چشمه‌های آب گرم در غارهای آهکی تشکیل‌شده است. این سنگ دارای تخلخل می‌باشد سنگ تراورتن از تنوع بالای رنگی نیز برخوردار می‌باشد.

تفاوت رنگی این سنگ به دلیل وجود کربنات آهن در آن می‌باشد حفره‌هایی که در روی سطح این سنگ وجود دارد را می‌توان با موادی به نام رزین یا بتونه پُر کرد که سطح سنگ یکدست شود که با سابی که روی سطح این سنگ خورده می‌شود زیبایی خاصی به آن دهد.

این نوع سنگ نمای ساختمانی زمانی که خیس شود ایجاد لغزندگی می‌کند به دلیل صاف بودن سطح تراورتن برای پوشاندن کف مناسب نمی‌باشند. از سنگ تراورتن در نمای ساختمان می‌توان استفاده کرد علاوه بر نما می‌توان در دیوارها، پانل پشت سینک، پاسیوهای خیابانی و ساخت مسیر باغی استفاده کرد.

انواع سنگ های ساختمانی (به همراه کاربرد و عکس)

آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی باعث می شود به راحتی می توانید در پروسه ساخت و ساز از آن ها بهره بگیرید. اگر در فعالیت های ساختمان سازی مشغول نیستید اما قرار است به بازسازی منزل خود بپردازید بهتر است انواع سنگ های ساختمانی را بشناسید تا به کارفرما در جهت ایده پردازی کمک کنید. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا انواع سنگ های ساختمانی را همراه با کاربرد های آن به شما معرفی کنیم پس با ما همراه شوید.

انواع سنگ های ساختمانی

سنگ ساختمانی مرمر

سنگ مرمر به سنگی گفته می شود که بسیار درخشان باشد و قابلیت صیقلی پذیری آن بسیار بالا باشد تا حدی که شبیه آینه بتواند نور را منعکس کند. سنگ مرمر تم های رنگی بسیار متفاوت با طرح های بسیار متنوعی را از آن خود کرده است. از آنجایی که تنوع این سنگ بسیار زیاد است برای دکوراسیون پله، نمای داخلی، ستون ها و کف بسیار از آن استفاده می شود.

از آنجایی که قدری قیمت سنگ مرمر گران است به عنوان سنگ فرش تزئیناتی از آن استفاده می شود. از سنگ مرمر سبز در ایران بیشتر برای اماکن مذهبی استفاده می شود. اسلب مرمر در مکان های بزرگ و خانه های لوکس استفاده بسیار زیادی دارد. این سنگ صیقلی پذیریی بسیار بالا دارد، در دکوراسیون های لوکس استفاده می شود و تم ها و طرح های رنگی بسیار متفاوت دارد.

انواع سنگ مرمر

انواع سنگ مرمر یا اونیکس معمولا با توجه به رنگ آن مشخص و نامگذاری می گردند. سنگ مرمر سبز که شامل مرمر سبز آب باریک آذر شهر، سنگ مرمر سبز عباس آباد جلفا، سنگ مرمر سبز توران، مرمر پشت و بورق یزد می باشد. مرمر عسلی، مرمر صورتی نقده، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر سیرجان و رفسنجان ، انواع مرمر رنگی، مرمر آبی و مرمر سفید از دیگر مرمرهای ایران به شمار می آیند.

سنگ ساختمانی تراورتن

سنگ تراورتن نمونه دیگری از سنگ های تزئینی است که در دسته سنگ های آهکی متخلخل قرار گرفته است. از این سنگ عموماً برای نمای ساختمان، دیوارهای کف استخر و کف پوش کردن ساختمان استفاده می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنج قیمتی این محصول به شکلی است که شما برای سنگ فرش کردن کف حیاط و کف سالن پذیرایی می توانید محصولات متمایزی را در اختیار بگیرید. اسلب سنگ تراورتن را می توانید با تم های رنگی سفید عاجی، یا کاملاً سفید و کاراملی مشاهده کنید. هر چقدر سنگ خالص تر باشد تم رنگی آن روشن تر به تصویر کشیده می شود.

سنگ های ساختمانی سفید رنگ کدامند؟

سنگ های ساختمانی سفید رنگ کدامند؟ سنگ ها یکی از اقلام پر کاربرد در ساختمان سازی هستند. سنگ ها معمولا دارای مقاومت و استحکام زیادی برای ساختمان سازی هستند. ضمن این که یکی دیگر از دلایلی که باعث استفاده از سنگ ها می شود ظاهر زیبا و جذاب و تنوع در طرح و رنگ آن هاست. در ادامه مطالبی را در خصوص سنگ های ساختمانی سفید رنگ بیان خواهیم کرد و آن ها را تک به تک نام برده و توضیحاتی در خصوص آن ها بیان می کنیم.

عوامل موثر بر کیفیت سنگ تراورتن

سنگ تراورتن را ما در کالاساخت یکی از بهترین و با کیفیت ترین و متنوع ترین انواع سنگ های ساختمانی است که به فراوانی در بازار توزیع شده است و یکی از عوامل موثر بر کیفیت این کالا دقت در استخراج صحیح این سنگ است زیرا هر چه قطعات سنگ بزرگ تر و کامل تر باشد سنگ دارای کیفیت بسیار عالی تری است.

این نوع سنگ جز سنگ های بسیار مقاوم است که در برابر باران و رطوبت هیچ تاثیر مخربی نمی پذیرد و یکی دیگر از عواملی که بر کیفیت این سنگ تایر گذار است معدنی لست که سنگ از آنجا استخراج می شود این معادن در مکان های مختلف سنگ هایی با کیفیت های متفاوت دارند پس می توان زیبا ترین رنگ این سنگ و مقاوم ترین آن را از بهترین معادن استخراج کرد و یکی از بهترین نوع این سنگ از معادن تراورتن یزد استخراج می شود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟