راهنمای اخذ حق امضای معماری

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری، بعد از اتمام دوره کارشناسی با کارآموزی در دفاتر یا شرکت‌های مختلف یا کسب مهارت‌های نرم‌افزاری سعی در کسب تجربه و ورود به بازار کار حرفه‌ای مهندسان ساختمان دارند.

راهنمای اخذ حق امضای معماری

هر فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی ساختمان می‌تواند پس از اخذ مدرک کارشناسی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خود شود. ولی برای ارائه خدمات مهندسی ساختمان نظیر نظارت و اجرا یا طراحی باید در آزمون ورود به حرفه مهندسان یا همان آزمون نظام مهندسی نمره قبولی را کسب نموده تا دارای پروانه اشتغال و حق امضای مهندسی شوند. که پیش‌نیاز شرکت در آزمون نظام داشتن حداقل سه سال سابقه کار است که سپری شدن سه سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی به‌منزله سابقه کار محسوب می‌شود. درواقع مهندس فارغ‌التحصیل بعد از سه سال از کارشناسی می‌تواند در آزمون نظام شرکت کرده و پس از قبولی پروانه اشتغال بکار مهندسی پایه 3 دریافت نمایید و اصطلاحاً دارای حق امضا و مهر مهندسی شود تا از سهمیه سالانه خود در نظارت و اجرا و طراحی ساختمان استفاده نمایید. برای آقایان داشتن پایان خدمت برای صدور پروانه اشتغال بکار مهندسی الزامی است.

راهنمای اخذ حق امضای معماری

صلاحیت‌های فعلی موجود برای رشته مهندسی معماری، صلاحیت نظارت (مهندس ناظر معماری ساختمان) ، صلاحیت اجرا (کمک مجری یا همان سرپرست کارگاه یا در پایه 2 به‌عنوان مهندس مجری ساختمان یا همان رئیس کارگاه) و صلاحیت طراحی معماری که برای طراحی ساختمان‌های فاز 2 زمین محدود شهری بوده و شامل  طراحی پلان‌ها و برش جهت اخذ تأییدیه نظام مهندسی ساختمان می‌باشد، همچنین صلاحیت طراحی معماری داخلی نیز در دستور کار دفتر مقررات ملی ساختمان بوده که حق امضای طراحی داخلی نیز به مهندسان معمار اعطا شود تا مسئولیت طراحی‌های داخلی و دکوراسیون نیز با تائید مهندس متخصص و کارشناس حوزه طراحی داخلی و نظارت طراحی داخلی انجام پذیرد.

آزمون‌های نظام مهندسی نیز به‌صورت آزمون تستی جداگانه برای هرکدام از صلاحیت‌های نظارت و اجرا برگزار می‌شود که آزمون‌ها رقابتی نبوده و صرفاً صلاحیتی بوده و هر داوطلب با کسب 50% نمره قبول می‌شود، با توجه به جزوه باز بودن آزمون‌ها داوطلبین از کلید واژه منابع آزمون نظام مهندسی استفاده می‌کنند و در آزمون طراحی معماری که به‌صورت ترسیم دستی با مداد در 8 ساعت برگزار می‌شود برای آشنایی با ضوابط آزمون طراحی معماری استفاده از پکیج آزمون طراحی معماری شامل فیلم‌های آموزشی و…پیشنهاد می‌شود.

راهنمای اخذ حق امضای معماری

آزمون کارشناسی رسمی دادگستری معماری

از آزمون‌های دیگر تخصصی مهندسین معمار که درآمد مناسبی دارد، آزمون کارشناسی رسمی دادگستری می‌باشد، که مهندسین معمار می‌توانند به اختیار در صلاحیت “راه و ساختمان” که مشترک با رشته مهندسی عمران هست و یا صلاحیت اختصاصی خودشان صلاحیت معماری و تزئینات داخلی نیز شرکت نمایند و عنوان کارشناس رسمی دادگستری این صلاحیت را اخذ نمایند که به‌عنوان کارشناس تخصصی در موارد اختلافات تخصصی در طراحی داخلی و دعاوی حقوقی نظر و بررسی کارشناسی خود را به قاضی پرونده در خصوص مورد اشکال‌دار بیان نمایند.

شایان ذکر است، داشتن حق امضا و صلاحیت‌های مهندسی به‌عنوان یک فعالیت و درآمد جانبی بوده و درآمد اصلی هر مهندسی بستگی به مهارت‌ها و توانایی‌های تخصصی و اجتماعی هر فرد داشته و در این حرفه تفاوت کمترین درآمد یک مهندس تا بالاترین درآمد می‌تواند حتی بیش از 100 برابر نیز اختلاف داشته باشد.

با آرزوی موفقیت برای همه مهندسین

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)