دیوار بتنی محوطه چگونه ساخته می شود

دیوار بتنی محوطه، دیواری از جنس بتن مسلح می باشد که در کارگاه های تولید بتن پیش ساخته تولید می گردند و پس از حمل به محل پروژه، نصب می گردند.

در این مبحث قصد داریم درباره نحوه تولید این دیوارهای بتنی پیش ساخته صحبت نماییم؛ با ما همراه باشید.

یکی از محصولاتی که در اکثر کارگاه های قطعات پیش ساخته بتنی تولید می گردد دیوار بتنی می باشد. این نوع دیوار به دلیل استفاده زیاد و همچنین دوام و عمر بالا، محبوبیت فراوانی را در بین مردم دارد و از این رو، کارگاه های تولید بتن پیش ساخته اقدام به تولید این دیوارها می نمایند.

دیوار بتنی محوطه چگونه ساخته می شود

نیازهای تولید دیوار بتنی محوطه:

الف) کارگاه با مساحت مناسب

ب) تجهیز کارگاه متناسب با نوع تولید

ج) قالب

د) شن، ماسه، سیمان، آب، مواد افزودنی

ر) آرماتور

س) نیروی متخصص

ل) جرثقیل

موارد بالا اشاراتی به کلیات موارد مورد نیاز بوده لذا این موارد دارای جزئیات فراوانی می باشند.

دیوار بتنی محوطه چگونه ساخته می شود

روند تولید دیوار بتنی پیش ساخته:

روند کلی تولید دیوار پیش ساخته بتنی بدین گونه است که ابتدا بایستی قالب های دیوارها آماده شوند. این قسمت یا می تواند به صورت آماده از شرکت ها خریداری گردد و یا در محل کارگاه ساخته شود. نکته ای که در ساخت قالب دیوار بتنی پیش ساخته باید توجه نمود اینست که دقت فراوانی را طلب می کند و هرگونه بی دقتی در ساخت قالب منجر به شکست در نتیجه کار می شود؛ لذا استفاده از نیروی متخصص و کاربلد در ساخت قالبها، از مهمترین ملزومات این بخش می باشند.

پس از ساخت قالب ها و تست کردن آنها (قرار دادن آرماتورها طبق نقشه و ریختن بتن درون قالب و برداشتن پس از خشک شدن قطعه) و اطمینان از صحت کار قالب ها، بایستی آرماتور دیوارها طبق نقشه ساخته شوند. دقت شود که پس از قرار دادن آرماتورها در قالب، فاصله شبکه میلگرد از بدنه قالب حفظ گردد.

دیوار بتنی محوطه چگونه ساخته می شود

پس از آماده سازی قالبها و بستن آنها و نیز قرار دادن آرماتورهای آماده شده درون قالب، اقدام به بتن ریزی می گردد. توجه شود که قبل از بتن ریزی باید بدنه قالب توسط روغن بتن چرب گردد تا بتن به بدنه قالب نچسبد. (در برخی از کارگاه ها از مواد دیگری به جای روغن قالب استفاده می گردد که توصیه نمی شود)

پس از بتن ریزی اقدام به ویبره زنی خواهد شد تا هوای محبوس درون بتن خارج شده و بتن یکدستی در قالب ایجاد گردد.

در انتها روی قالب ها را با چادر پوشانده و دستگاه بخار، روشن و بخار دهی شروع می شود تا عملیات هیدراسیون سیمان به صورت کامل و با سرعت بیشتری انجام گرفته و مقاومت نهایی دیوار نیز افزایش پیدا کند.

پس از تعیین میزان ساعت بخار دهی، دیوارهای پیش ساخته از درون قالب ها خارج شده و در محلی مشخص دپو می گردند. پس از دپو نمودن، جهت ادامه عملیات هیدراسیون سیمان، آب دادن قطعات شروع می شود تا رطوبت به بتن رسیده و مقاومت آن به مرور افزایش پیدا کند.

دیوار بتنی محوطه چگونه ساخته می شود

در انتها پس از آب دادن دیوار بتنی ها، این دیوارها آماده ارسال به محل نصب می باشند. این دیوارها معمولا توسط تریلی کفی حمل می شوند مگر اینکه در محل نصب دیوار، امکان تردد در آن منطقه وجود نداشته باشد تا کارفرما مجبور شود از وسایل نقلیه دیگری جهت حمل این دیوارها استفاده نماید.

نصب این دیوارها نیز توسط جرثقیل و یک اکیپ نصاب انجام می گیرد که ظرفیت جرثقیل بستگی به وزن بزرگترین قطعه دیوار دارد که معمولا از جرثقیل های 3 تن، 5 تن و یا 7 تن در نصب این دیوار های بتنی استفاده می گردد. همچنین فونداسیون این دیوارها به دو صورت دفن شده و یا بیرون نصب می گردند که بستگی به شرایط کار و نظر کارفرما دارد.

دیوار بتنی محوطه چگونه ساخته می شود

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟