دکوراسیون داخلی دلنشین و جذاب با اینترنت اشیا در سال 2022

 دکوراسیون داخلی دلنشین و جذاب با اینترنت اشیا در سال 2022

دکوراسیون داخلی را همیشه به عنوان یکی از فرآیندها و مشاغل جذاب و خلاقانه می‌شناسیم. اما تصور کنید به فرآیندهای دکوراسیون داخلی، تکنولوژی به روزی مثل اینترنت اشیا نیز اضافه شود!

اینترنت اشیا به شکل ساده، همانطور از اسم آن مشخص است یک نوع فناوری است که کمک می‌کند اشیا مختلف پیرامون ما به اینترنت و شبکه‌ای از داده‌ها متصل شده و به صورت یکپارچه کار کنند. اینترنت اشیا یا IOT مدت‌هاست تبدیل به یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌های روز شده است.

جالب است بدانید که در هر جایی می‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید؛ در منزل، در اتاق زندگی خود، در محل کار و … حتی یک نسخه صنعتی هم از این تکنولوژی طراحی و اجرا شده است که به آن اینترنت اشیا صنعتی یا IIOT می‌گویند.

خانه برای همه افراد، جایی باید باشد که آنها آرامش خود را پیدا کرده و بتوانند از لحظات زندگی خود بیشترین لذت را ببرند. اینجاست که اینترنت اشیا در حوزه دکوراسیون داخلی و طراحی‌های مرتبط با منازل نیز پا به عرصه گذاشته است تا خانه را تبدیل به مکان جذابتر و دلنشین‌تری کند.

به طور کلی همزمان با بازار رو به رشد دکوراسیون داخلی، این صنعت هم با پیشنهادهای جذاب خود وارد شده و سرمایه گذاری‌های عظیمی را انجام نموده است. واژه خانه هوشمند به همین شکل، تعریف شده و بر سر زبان‌ها افتاده است. پیش بینی شده که تعداد کل خانه‌های هوشمند دنیا تا سال 2023 به میزان 300 میلیون خانه خواهد رسید!

خانه‌های قرن بیست و یکم با فضای داخلی آرام بخش، نورپردازی دلنشین، پرده‌های خودکار، بهینه‌سازی خودکار دمای اتاقها، و … تبدیل به خانه‌های لوکس شده‌اند.

خانه های هوشمند

یک تعریف بسیار ساده از خانه هوشمند، خانه‌ای است که در آن دستگاه‌ها، امکانات دکوراسیون داخلی و حتی لوازم خانگی به طور خودکار و اتوماسیونی و از راه دور کنترل می‌شوند. این فرآیند از طریق اتصال به اینترنت انجام شده و کل سازوکار نیز از طریق تکنولوژی اینترنت اشیا صورت می‌پذیرد.

اما در حیطه دکوراسیون داخلی، این تکنولوژی به شکلی برنامه‌ریزی می‌شود که یک فضای شخصی را با توجه به خلق و خوی افراد تنظیم کند. ساکنین اجازه دارند فضایی بسیار سازگار با علایق خود ایجاد کرده و آن را به شکل دلخواه خود شخصی سازی کنند. مثلاً نورپردازی مد نظر خود را در فضای اتاق داشته باشند یا موزیک‌های مد نظر خود را در زمانهای مشخص به طور خودکار بشنوند.

نورپردازی انسان-محور در اینترنت اشیا و دکوراسیون داخلی

روشنایی خوب قطعا یکی از الزامات اولیه در هر خانه‌ای است. گاهی اوقات نورپردازی‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند چون افراد غرق ویژگی‌ها و سایر جنبه‌های خانه می‌شوند. شما اگر وارد یک اتاق با نور کم شوید می‌توانید بلافاصله متوجه تفاوت‌ها و واکنش‌های بدنی خودتان شوید. درست است که روشن کردن لامپ به صورت دستی شاید زمان زیادی را از شما نگیرد اما خودکار بودن این فرآیند از طریق IOT بسیار جذاب است.

شما در تلفن همراه خود به سادگی و با استفاده از دستیارهای صوتی گوگل، یا سیری اپل، یک دستور به سیستم می‌دهید که روشنایی اتاق شما کم شده یا خاموش شود. یا همزمان با تاریک شدن هوا سیستم را به نحوی برنامه ریزی می‌کنید که خودکار، نور اتاق شما را بیشتر کند. این کار از طریق چراغ های هوشمند انجام می شود که اکنون هر طراح داخلی، استفاده از آنها را توصیه می کند. شما می توانید حتی رنگ مورد خود را نیز برای روشنایی برای این سیستم تعریف کنید.

دکوراسیون داخلی دلنشین و جذاب با اینترنت اشیا در سال 2022

موضوع وقتی جالب تر می شود که این سیستم از خود هوشمندی نیز نشان دهد! اینکه بر اساس رصد عادات، رفتار و فعالیت‌های گذشته شما، بتواند تصمیم گیری‌های مناسبی را مثلا برای روشنایی اتاق شما، رنگ و شدت آن، از خود نشان دهد. تا در نهایت بهترین فضا را برای شما ایجاد کند. این بسیار عالی است!

در عمل مجموعه ای از چراغ‌های هوشمند، به همراه سیستم اصلی اینترنت اشیا و برنامه‌های مشخصی که به آن داده شده است، جذابیت دکوراسیون داخلی خانه و نورپردازی آن را بیشتر می‌کند. مهم‌ترین ویژگیهای این فناوری به شرح زیر است:

  • مجموعه لامپ‌های هوشمند: کاربر کنترل کامل دستی بر سطح روشنایی دریافتی از آنها دارد و البته پلن‌های خودکار نورپردازی نیز در دسترس است.
  • استایل‌های سفارشی: کاربر می‌تواند کاملاً صحنه‌های سفارشی مد نظر خود را ایجاد کند. نورپردازی‌های متناسب با هر موقعیتی، مثلا شام‌های عاشقانه و نورپردازی رمانتیک، مهمانی‌های رسمی و دوستانه، گردهمایی‌های خاص و …
  • روتین‌های حرکتی: با به کار بردن سنسورهای حرکتی در راهرو، می‌توانید به شکلی سیستم را تنظیم کنید که وقتی شخصی در راهرو شروع به حرکت می‌کند لامپ‌های تعبیه شده به شکل خودکار و منظمی روشن یا خاموش شوند. این موضوع می‌تواند از لحاظ صرفه‌جویی برق هم بسیار موثر باشد.

پرده‌های هوشمند

تا اینجا از اثر نورپردازی خانه‌ها گفتیم؛ اما پرده‌های اتاق‌ و پنجره‌ها، تاثیر عمیقی بر روحیه، ذهن و رفتار انسان دارد. نور طبیعی تاثیر بسیار زیادی بر خلق و خوی افراد دارد؛ و اینجاست که زمانبندی مناسب و عملکرد صحیح باز و بسته شدن پرده‌ها، می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای بر آرامش و روان انسان بگذارد.

دکوراسیون داخلی دلنشین و جذاب با اینترنت اشیا در سال 2022

پرده‌های هوشمند اینجا اهمیت خود را نشان می‌دهند. این پرده‌ها با توجه به زمان طلوع یا غروب آفتاب، به صورت خودکار تنظیم و باز-بسته می‌شوند. حضور یا عدم حضور افراد در خانه نیز می‌تواند در این ساز و کار لحاظ شود. مثلاً اگر ساکنین خانه در تعطیلات باشند، پرده‌ها تا زمان بازگشت آنها بسته می‌مانند.

سیستم سرگرمی داخلی

سیستم‌های اینترنت اشیا خانه‌های هوشمند امروزی مجهز به سیستم موسیقی داخلی هستند. خانه‌ها دیگر نیازی به باکس‌های بزرگ صوتی ندارند؛ چیزی که اغلب در گذشته کابوس طراحان داخلی بوده است.

موسیقی چنداتاقه در کل فضای خانه با ریتم طراحی شده و معینی پخش می‌شود و حالِ ساکنین و مهمانان را بسیار خوب می‌کند. این سیستم حتی به دستگاه‌های صوتی-تصویری و میکروفن نیز متصل شده و امکان اجرای موسیقی زنده را در خانه فراهم می‌کند.

تنظیم دمای داخل ساختمان

جایی که صحبت از صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‌ها به میان می ‌آید، لوازم خانگی هوشمند با تنظیم دمای گرمایش و سرمایش در خانه، به کمک می‌آیند. ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی وجود دارد که می‌توانند انعطاف‌پذیری بالایی برای تنظیم دمای خانه و با سنجش دمای بیرون و پیروی از دستورالعمل‌های شما ارائه دهند.

مثلا با شروع فصل زمستان، می‌توانید با اعمال پیکره بندی‌های این سیستم روی دمای داخلی نسبتاً گرم و متعادل، دما را تنظیم کنید. شما می‌توانید همه این فرآیند را از طریق گوشی هوشمند خود انجام داده و از تعامل خود با اینترنت اشیای خانگی و جذاب، لذت ببرید!

دکوراسیون داخلی دلنشین و جذاب با اینترنت اشیا در سال 2022

گجت های خانه هوشمند

هوشمندسازی لوازم خانگی به ساکنین این امکان را می دهد تا زندگی دلنشین تری را تجربه کنند. مثلا شما می توانید فرآیند تهیه قهوه را از اتاقتان در بیرون از آشپزخانه و از طریق گوشی همراه خود انجام دهید. و پس از آماده شدن آن به آشپزخانه بروید.

یخچال های هوشمند و سایر لوازم خانگی میتوانند از طریق دوربین های مدار بسته داخلی و در زمان عدم حضور شما در خانه، روشن یا خاموش شوند.

همه این کارها به لطف تکنولوژی فوق العاده اینترنت اشیا امکان پذیر شده است. در ایران نیز این فناوری به خوبی مورد پذیرش واقع شده و به طراحان داخلی و دکوراسیون کمک بسیاری نموده است.

برگرفته از وب سایت مرجع اتوماسیون صنعتی: ایران اتوماسیون

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟