تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

آیا در حال احداث ساختمان جدید هستید؟ آیا سیم کشی واحد ساختمانی شما مشکل پیدا کرده است؟ مطمئن نیستید کدام نوع کابل را باید انتخاب کنید؟ این موارد برخی از سؤالات رایج است که اغلب در زمان خرید سیم و کابل پرسیده می‌شوند.

درحقیقت، انتخاب کابل مناسب که متناسب با نوع کاربرد مورد نظر باشد، مهمترین مرحله کار است. در صنعت سیم و کابل از انواع هادی استفاده می‌کند اما مس و آلومینیوم رایج‌ترین نوع هادی‌ها در تولید کابل برق هستند. درک تفاوت کابل مسی و آلومینیومی می‌تواند به افراد در فرایند خرید کمک زیادی کند. پس بیایید کابل‌های مسی و آلومینیومی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

کابل مسی چیست؟

کابل مسی اغلب بر کابل آلومینیومی ترجیح داده می‌شود. استحکام کششی مس حدود 40 درصد بهتر از آلومینیوم و بنابراین احتمال شکستگی مس کمتر است. با توجه به اینکه سیم کشی برق گاهی اوقات با کشیدن کابل از طریق پورت‌ها و فیدرها نصب می‌شود، پس  اگر کابل ضعیف یا شکننده باشد، در حین نصب ممکن است بشکند.

کابل مسی انبساط حرارتی کمتری دارد. این بدان معناست که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، به اندازه کابل آلومینیومی منبسط نمی‌شود. یکی از معایبی که ممکن است شما را از انتخاب کابل مسی باز دارد، هزینه بالای آن است. بنابراین، اگر به سیم کشی گسترده نیاز است، کابل مسی می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شود.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

کابل آلومینیومی چیست؟

آلومینیوم نیز یکی از مواد مورد استفاده در ساخت سیم‌های برق است. متأسفانه کابل آلومینیومی به اندازه کابل مسی قوی نیست و ضریب انبساط حرارتی بالاتری دارد؛ اما کابل آلومینیومی ارزان‌تر و سبک‌تر از کابل مسی است. قیمت این کابل تقریباً نصف قیمت سیم مسی است. استفاده از کابل آلومینیومی برای یک خانه مسکونی یا ساختمان تجاری، باعث صرفه جویی زیادی در هزینه خرید کابل می‌شود.

سیم‌های مسی از یک طرف قوی بوده و رسانای بهتری هستند و از طرف دیگر، سیم‌های آلومینیومی مقاومت الکتریکی بالاتر دارند. این تفاوت برای کابل‌های برق بسیار مهم تلقی می‌شود. با فرض شدت جریان ثابت، ‌هادی آلومینیومی به 56 درصد سطح مقطع بزرگ‌تر از مس برای قابلیت حمل جریان نیاز دارد. بنابراین، باید اما کابل آلومینیومی با قطر بزرگتر خریداری شود.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

تفاوت بین کابل مسی و آلومینیومی

آلومینیوم و مس هر دو پرمصرف‌ترین ‌هادی‌های صنعت برق هستند که ویژگی‌های مثبت و منفی دارند. تفاوت کابل مسی و آلومینیومی تا حد زیادی به نوع کاربرد آنها در صنعت برق، مقاومت فیزیکی، قدرت رسانایی، مقدار وزن و هزینه بستگی دارد. به نظر می‌رسد که آلومینیوم از نظر وزن، انعطاف پذیری و هزینه نسبت به سیم مسی مزایای بیشتری به همراه دارد زیرا سبک‌تر، انعطاف پذیرتر و ارزان‌تر است. قیمت کابل آلومینیومی هوایی و زمینی بیشتر به دلیل ارزانتر بودن نسبت به مس بر کابل مسی ترجیح داده می‌شود.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

خصوصیات فیزیکی کابل مسی و آلومینیومی

سیم‌های ساختمانی با آلیاژ آلومینیوم که آلیاژ 800 نامیده می‌شوند، برای فیدرهای ولتاژ پایین نیز استفاده می‌شوند که در مقایسه با مس که از نظر وزن نیز بسیار سنگین‌‌تر هستند، در هزینه‌ها صرفه‌ جویی می‌کنند. کابل‌های آلومینیومی ساختمانی، نیمی از وزن مس و 50 درصد بیشتر از مس ضحامت دارند تا بتوانند جریان یکسانی را عبور دهند اما سیم‌های آلومینیومی برای حمل همان مقدار جریان به سیم بزرگ‌تری نیاز خواهند داشت.

اگر کابل آلومینیومی  به درستی نصب شود،  به اندازه مس ایمن خواهد بود. کابل آلومینیومی در صورت نصب نادرست باعث آسیب ساختاری می‌شود. کابل آلومینیومی پدیده خزش سرد را دارد زیرا وقتی گرم می‌شود، منبسط شده و وقتی سرد می‌شود، منقبض خواهد شد. بعید است که مس مانند آلومینیوم سفتی خود را از دست بدهد. آلومینیوم در تماس با انواع خاصی از فلز اکسید شده و خورده می‌شود، در حالی که مس در مقایسه با آلومینیوم ایمن‌تر بودن و همچنین نسوزتر است.

دیگر تفاوت کابل مسی و آلومینیومی در مقاومت مواد است. مس نه تنها رسانایی بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد بلکه انعطاف پذیرتر بوده و با داشتن استحکام کششی نسبتاً بالا می‌تواند لحیم کاری شود. آلومینیوم رسانایی کمتری دارد (حدود 60 درصد مس) اما سبک بودن آلومینیوم، آن را قادر می‌سازد تا در دهانه‌های طولانی قابل استفاده باشد.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

ایمنی و امنیت کابل مسی و آلومینیومی

سیم‌های آلومینیومی و مسی را نیز می‌توان به یکدیگر متصل کرد اما این کار باید با دقت بیشتری انجام شود زیرا اگر سیم‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص چین‌دار یا گریس آنتی‌اکسیدان به یکدیگر متصل نشوند، پس از گرم شدن هادی آتش می‌گیرند. کابل‌های آلومینیومی خطرات بالقوه‌ای دارند. یکی از این خطرات واکنش آلومینیوم با اکسیژن موجود در هوا است که می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد اتصال و از کار افتادن آن و احتمالاً آتش سوزی شود.

با توجه به این عامل خطر، سیم‌های مسی با وجود ارزان‌‌تر بودن آلومینیوم، از امنیت بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند در بلند مدت هزینه پرداخت شده را توجیه کنند. همچنین می‌توان وزن و رنگ دو ‌هادی را با هم مقایسه کرد. کابل مسی دارای رنگ مسی (قرمز براق) و وزن سنگین است و کابل آلومینیوم سبک‌‌تر بوده و به رنگ خاکستری نقره‌ای تولید می‌شود. کابل مسی در سیم کشی ساختمان و کابل آلومینیومی فقط در کابل های قدرت (زمینی و هوایی) کاربرد دارند.

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

از کجا کابل خوب سفارش دهیم؟

در نتیجه، انتخاب کابل مناسب به نوع کاربرد استفاده شما بستگی دارد. پس با شناخت بیشتر نیازهای خود و بررسی مقدار بودجه پرداختی، اکنون زمان خرید کابل مناسب فرا رسیده است. وبسایت فروشگاهی سیم و کابل آلیس صنعت با سال‌ها تجربه در فروش سیم و کابل، در حال حاضر انواع و اقسام کابل برق، سیم برق، کابل کنترل، کابل مخابراتی و غیره را ارائه می‌دهد. ضمانت بازگشت وجه، تحویل اختصاصی، پرداخت در محل، پشتیبانی 24 ساعت و ضمانت اصل بودن کالا از ویژگی‌های منحصربه فرد فروشگاه سیم و کابل آلیس صنعت است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟