تفاوت تلویزیون‌ ایکس ویژن با تی سی ال

تلویزیون ایکس ویژن و تی سی ال جزء تلویزیون‌های ارزان قیمت و البته پرطرفدار در بازار ایران هستند. سوالی که به کرات از ما پرسیده می‌شود، این است که کدام یک بهترند. در حقیقت پاسخ به این سوال، سخت است. در ادامه این مطلب، با تفاوت‌ها، نقاط قوت و ضعف این دو تلویزیون بیشتر آشنا خواهید شد.

تفاوت تلویزیون‌ ایکس ویژن با تی سی ال

تلویزیون ایکس ویژن

عملکرد و کیفیت ساخت

تلویزیون ایکس ویژن با موفقیت توانسته است نام خود را به عنوان بهترین برندهای لوازم خانگی به ویژه در سال‌های اخیر در میان مصرف کنندگان ایرانی به ثبت برساند. تلویزیون‌های این برند ایرانی، در انواع و سایزهای مختلف به بازار عرضه شده است..

اجازه دهید در ابتدا، نگاهی کلی به مشخصات و امکانات این تلویزیون نگاهی بیندازیم:

  • دارای پنل LED
  • وضوح بالای تصویر
  • سیستم صوتی pure sound یا Harman kardon
  • مجهز به پردازنده چهار هسته‌ای

با آنکه طراحی تلویزیون‌های برند ایکس ویژن با برندهای مطرح دنیا فاصله زیادی دارند، ولی در نوبه خود راضی‌کننده هستند و نمی‌توان خرده‌ای به آن وارد کرد و با توجه به قیمت نسبتا پایینشان، به سادگی می‌توانیم این تلویزیون را به شما پیشنهاد کنیم.

طراحی ظاهری و نقاط مثبت تلویزیون ایکس ویژن

همانطور که در بالا گفتیم فاصله زیادی میان این تلویزیون‌ها با تلویزیون‌های مطرح جهان از نظر طراحی وجود دارد. ولی با همه این‌ها، تلویزیون‌های راضی‌کننده‌ای هستند.

از جمله امکانات این برند:

  • پنل LED با کیفیت A پلاس
  • زاویه دید بسیار وسیع 178 درجه افقی و عمودی
  • روشنایی و وضوح بالای تصویر
  • مجهز به ماشین زمان (Time shift)
  • دارای پردازشگر چند هسته‌ای

در مقام مقایسه، سیستم هوشمند این تلویزیون‌ها نسبت به سری تی سی ال، عملکرد بهتری دارد و برنامه‌های کاربردی مانند فیلیمو، پیش‌بینی آب و هوا و بسیاری دیگر به صورت پیش‌فرض روی آن نصب است.

کیفیت تصویر

به لطف فناوری‌هایی همچون HDR، می‌توانید طیف وسیعی از رنگ‌های گسترده‌ را در این تلویزیون به سادگی مشاهده کنید. همین امر، باعث ایجاد تصویری شفاف و طبیعی شده است.

گرچه کیفیت تصویر تلویزیون ایکس ویژن نسبت به تلویزیون‌های مطرحی مانند ال جی، سامسونگ و سونی پایین‌تر است، ولی پردازنده‌های قوی‌ آن باعث می‌شوند که تصویر واقعی‌تر را نشان دهند.

بیشتر تلویزیون‌های این برند، هوشمندند و پنل LED دارند و وضوح تصویر در بیشتر این تلویزیون‌ها، 3840*2160 است.

کیفیت صدا

سیستم صوتی تلویزیون‌های ایکس ویژن، راضی‌ کننده است ولی برخلاف تلویزیون‌های مطرح جهانی، صدای فراگیر یا دالبی تولید نمی‌کند. به بیان دیگر، سیستم صوتی تلویزیون‌هایی مانند ال جی، سامسونگ یا سونی به صورتی است که اگر در حال مشاهده فیلم یا گوش کردن به موسیقی باشید، صدا به گونه‌ای است که حس می‌کنید، در اتاقتان می‌پیچد.

بلندگوهای ایکس ویژن، درر پایین صفحه نمایش قرار گرفته است و اندازه آن‌ها به سایز و اندازه تلویزیون بستگی دارد. به عنوان نمونه، مدل XKU63565، دارای سیستم صوتی Harman Kardon است و سیستم صوتی مدل XTU74555، Pure Sound است.

امکانات ویژه

از جمله امکانات این برند، پورت‌های USB و HDMI است که در مقایسه با نمونه‌های مطرح خارجی، دارای پورت‌های ورودی کمتری است.

تلویزیون ایکس ویژن، یک تلویزیون هوشمندی است که قابلیت دسترسی به اینترنت را برایتان فراهم می‌کند. سیستم عامل این تلویزیون‌ها، اندروید است ولی در مقایسه با نمونه‌های موفق خارجی مانند سونی، از نسخه پایین‌تر اندروید استفاده کرده است. یکی از مدل های پرفروش ایکس ویژن، تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 50XTU835 است که با ویژگی هایی مانند اسمارت بودنش توانسته سهم خوبی از بازار این برند را از آن خود کند.

تفاوت تلویزیون‌ ایکس ویژن با تی سی ال

نقاط ضعف

  • عدم خروج از حالت استند بای (Stand-bye)
  • روشن و خاموش شدن پشت سر هم که به بخش مین برد مربوط می‌شود
  • پیدا شدن نوار صورتی بالای تصویر که ممکن است با تعویض لامپ تصویر برطرف شود
  • ایجاد لکه‌های رنگی که بیشتر در سایزهای بالا مانند50 و 60 اینچی دیده می‌شود
  • قطعی تصویر هنگامی که صدا وجود دارد، این مشکل بیشتر در تلویزیون‌های 40 اینچی دیده می‌شود.

تلویزیون تی سی ال

تی سی ال، شرکت چند ملیتی چینی است که در ابتدا با نام TTK فعالیت خود را با فروش محصولات مشابه با برند ژاپنی در سال 1981 آغاز کرد ولی چهار سال بعد، نام خود را با TCL تغییر داد و از سال 2000 توانست به عنوان یک برند ارزان قیمت، خود را به بازار جهانی معرفی کند.

جالب است بدانید تلویزیون‌های این برند در سال 2019، عنوان پرفروش‌ترین تلویزیون‌ها در بازار بین‌المللی را به خود اختصاص دادند.

در مقام مقایسه این برند با تلویزیون ایکس ویژن، باید بگوییم که نباید انتظارهای بسیار بالایی از آن‌ها داشته باشید. ولی اگر بودجه محدودی برای خرید تلویزیون دارید، این دو مدل، بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود.

در پاسخ به پرسش نخست و اینکه کدام تلویزیون بهتری است، باید گفت که ایکس ویژن با بازار ایران سازگارتر است و بهتر می‌تواند نیازهای کاربر ایرانی را برطرف کند. ولی در حالت کلی، تفاوت‌های اندکی میان این دو برند وجود دارد. به عبارت دیگر، تفاوت این دو برند، در جزئیات است. در ادامه با ویژگی‌های تلویزیون‌های تی سی ال بیشتر آشنا خواهیم شد.

طراحی و کیفیت تصویر تلویزیون‌های تی سی ال

طراحی این تلویزیون‌ها، قابل قبول است ولی زاویه دید چندان خوبی ندارد. از نقاط مثبت آن این است که در  محیط‌های کم نور و تاریک، به دلیل سطح کنتراست خوبی که دارد، تصویر شفاف و واضحی را ارائه می‌دهد.

سیستم عامل سری‌های هوشمند پایین این برند (سه تا پنج)، اندروید است ولی عملکرد چندان راضی کننده‌ای ندارد و سرعت و کارایی پایینی دارند. شایان ذکر است در این سری‌ها، خبری از آپدیت سیستم عامل تلویزیون نیست.

در سری‌های جدید و بالاتر این برند، قضیه کاملا متفاوت است. در این سری‌ها، از سیستم عامل هوشمند روکو استفاده شده که کاملا قابل مقایسه با مطرح‌ترین تلویزیون‌های هوشمند بازار است.

نقاط ضعف

  • قطع شدن صدا و نداشتن تصویر به دلیل مین برد یا بلک لایت
  • کم نوری و محوی تصویر صفحه نمایش
  • دیر روشن شدن یا اصلا روشن نشدن که مربوط به پاور آن است
  • پخش رنگ‌ها و اضافه شدن خطوط افقی و عمودی اضافه در تصویر
  • قطع و وصل شدن تصویر در صورت روشن بودن طولانی مدت

تفاوت تلویزیون‌ ایکس ویژن با تی سی ال

کلام آخر

در نهایت باید گفت که در مقام مقایسه و با توجه به قیمت تلویزیون ایکس ویژن و تی سی ال، هر دو برند امکانات و کیفیت راضی کننده‌ای ارائه داده‌اند.

به طور کلی، نمی‌توان گفت که کدام یک از آن‌ها بهتر است. کیفیت ساخت تلویزیون‌های تی سی ال بیشتر است ولی در بخش عملکرد هوشمند، ایکس ویژن بهتر ظاهر شده و رابط کابری سازگارتری با بازار ایران دارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟