4 تغییر در دکوراسیون خانه و محل کار برای افزایش سلامت روان

عادتهای روزانه زندگی فقط ما را مشغول نمی کند بلکه گاهی اوقات آنها با وزن خود ما را به ستوه می آورند و این احساس را در ما ایجاد می کنند که انگار در حال حرکت میان گِل و لای هستیم.

راههای زیادی برای بهبود سلامت روانی شما وجود دارد از جمله مدیتیشن، ورزش، سرگرمی‌های فکری، رژیم غذایی سالم و گذراندن وقت با عزیزان. اینگونه کارها می‌تواند در تغییر خلق و خوی نقش قابل توجهی داشته باشد. یکی از راههایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما در سلامت روان نقش بسزایی دارد فضای خانه و محل کار است.

4 تغییر در دکوراسیون خانه و محل کار برای افزایش سلامت روان

شما زمان زیادی را در خانه و محل کار خود می‌گذرانید، بنابراین ایجاد احساس آرامش در این دو مکان یک راه عالی برای کمک به بهبود سلامت روانی شماست. در ادامه یـــــاســـــان با ارائه راهکارهایی به شما آموزش می‌دهد که چگونه می‌توانید با تغییرات جزئی در دکوراسیون خانه افسردگی، استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و احساس آرامش داشته باشید.

 

چگونه فضای زندگی را برای سلامت روان خود بهینه کنیم؟

  1. با خورشید دوست شوید

فکر کنید وقتی در یک روز روشن و آفتابی بیرون از خانه قدم می زنید چه احساسی دارید. حتی چند دقیقه زیر نور خورشید می تواند احساس آرامش را به همراه داشته باشد. حضور در زیر نور آفتاب تولید ویتامین D را افزایش می دهد، به تنظیم خواب کمک می کند و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.عدم دریافت نور طبیعی کافی در طول روز می‌تواند منجر به مشکلات فیزیولوژیکی، خواب و افسردگی شود.

راههای ساده برای افزودن نور به فضا خانه و محل کار

  • پرده ها را تا جایی که می توانید کنار بزنید
  • تا جایی که ممکن است فضای کاری خود را به پنجره نزدیک کنید
  • سعی کنید یک آینه را در اتاق قرار دهید تا نور خورشید را منعکس کند
  • اگر امکان استفاده از نور طبیعی خورشید را ندارید از لامپ‌های LED، هالوژن یا فلورسنت استفاده کنید

4 تغییر در دکوراسیون خانه و محل کار برای افزایش سلامت روان

  1. آشفتگی را حذف کنید

برخی از افراد ادعا می کنند که در یک اتاق بهم ریخته بهتر کار می‌کنند! اما در واقع این موضوع درست نیست. بی نظمی تاثیر منفی زیادی بر وضعیت روانی ما می‌گذارد بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید. به عنوان مثال، بهم ریختگی می تواند یافتن سریع چیزها را در یک لحظه دشوار کند، احساس خجالت ایجاد کند و به طور کلی باعث حواس پرتی سنگینی شود.

  1. هنر را در چیدمان بگنجانید

هنگام انتخاب وسایل خانه، حداقل چند مورد از وسایل را به گونه‌ای انتخاب کنید که به شما احساس شادی می دهد. به عنوان مثال نگاه کردن به یک نقاشی از منظره، تصویری از طبیعتی که در گذشته به آن سفر کرده اید یا عکس های خانوادگی که لحظات خوشی را کنار عزیزان تان داشته‌اید، به شما احساس آرامش می دهد، بر سلامت روانی شما تأثیر مثبت می‌گذارد و به کاهش استرس کمک می کند. حتی می‌توانید از نقل قول‌های انگیزشی استفاده کنید.  دو یا سه مورد از این موارد را در اتاق‌هایی که بیشترین زمان را در آنها می‌گذرانید نصب کنید.

4 تغییر در دکوراسیون خانه و محل کار برای افزایش سلامت روان

  1. گیاهان را به محیط اضافه کنید

علاوه بر گنجاندن آثارهنری، افزودن برخی گیاهان به فضای خانه و محل کار می‌تواند به شما احساس آرامش دهد. گیاهان نه تنها از نظر بصری خوشایند هستند بلکه به طراوت هوا نیز کمک می کنند. این حقیقتی است که بسیاری از ما می‌دانیم اما تحقیقات نشان می‌دهد در معرض فضای سبز قرار گرفتن فواید بی‌شماری بر سلامت روان دارد.

به عنوان مثال، نزدیکی به گیاهان و نگاه کردن به آنها سطح استرس را کاهش می‌دهد و به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. همچنین تمرکز را بیشتر می‌کند که در نهایت موجب افزایش بهره‌وری می‌شود.

اگر امکان نگهداری از گیاهان خانگی را ندارید، ترکیبی از مواد ارگانیک با بافت های مختلف را به فضای خود اضافه کنید، مانند: اجسام چوبی، فلزی، مجسمه‌های سنگی، گلدان‌های شیشه‌ای، کریستال‌ها، سنگ‌های قیمتی معدنی و … .

4 تغییر در دکوراسیون خانه و محل کار برای افزایش سلامت روان

بسیاری از تغییراتی که در بالا توصیه کردیم کاملاً ساده و ارزان (گاهی حتی رایگان) هستند اما تأثیر آنها می تواند در کاهش احساسات منفی شما در طول روز چشمگیر باشد.

مرکز مشاوره یاسان با داشتن بهترین روانشناسان، مشاوران و درمانگران و سال‌ها تجربه بالینی در حیطه کودک، نوجوان، خانواده، زوج‌درمانی، مشاوره ازدواج و طلاق، استعدادیابی، تست هوش و … به صورت حضوری و آنلاین به مراجعان محترم خدمات روانشناسی ارائه می‌کند. برای دریافت وقت مشاوره می‌توانید به سایت یـــاســـان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید.

توصیه می کنیم بخوانید: چگونه استرس را مدیریت کنیم؟

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟