بهترین و کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه با مثلث طلایی کار

بهترین و کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه با مثلث طلایی کار

آیا تا به حال قانون مثلث طلایی آشپزخانه به گوشِتان خورده است؟

آیا شما هم دوست دارید که چیدمان وسایل آشپزخانه را به کاربردی ترین شکل ممکن بچینید؟

آیا می دانید که مثلث طلایی آشپزخانه مربوط به کدام یک از وسایل آشپزخانه است؟

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال ها و سوالات دیگری که درباره مثلث طلایی دارید را پیدا کنید.

مثلث طلایی آشپزخانه چیست؟

مفهوم مثلث طلایی یا همان مثلث کار آشپزخانه اولین بار توسط لیلیان مولر گیلبرت، روانشناس و مهندس صنعتی، درباره ی محل قرار گیری سه مرکز اصلی آشپزخانه مطرح شد. این سه مرکز اصلی، یعنی اجاق گاز (مرکز پخت و پز)، سینک (مرکز آماده سازی و شستشو) و یخچال (مرکز ذخیره سازی مواد) که پر استفاده ترین وسایل آشپزخانه هستند باید در موقعیت مناسبی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند تا دسترسی ساده ای داشته باشند، به این ترتیب افراد در حین کار کردن در آشپزخانه مسیر کمتری را برای رفت و آمد در بین سه وسیله ی اصلی آشپزخانه طی می کنند؛ علاوه بر این مثلث کار باعث کاهش هزینه های مصرف انرژی و ساخت و ساز نیز می شود.

در واقع مثل طلایی به این معنی است اگر گاز، یخچال و سینک را با خطوطی فرضی به هم وصل کنیم باید مثلثی تشکیل شود تا در هنگام کار های روزمره، راحت تر باشید و آشپزخانه ی زیبا تری نیز داشته باشید.

بهترین و کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه با مثلث طلایی کار

قانون مثلث طلایی چه می گوید؟

هرچند قانون مثلث کار همیشگی نیست و ممکن است شما بنا به دلایلی قادر به انجام آن نباشید، اما شاید با دانستن جزئیات این قانون بتوانید آشپزخانه ی خود را با شیوه ی زیبا تر و کارآمد تری چیدمان کنید.

  • فاصله ی هریک از این وسایل (گاز و یخچال و سینک) با یکدیگر باید بین 1.2 تا 2.7 متر باشد.
  • مجموع فاصله ی بین این وسایل (اضلاع مثلث طلایی) باید بین 4 تا 8 متر باشد.
  • این سه وسیله نباید در جایی قرار بگیرند که دسترسی به وسایل دیگر را محدود کنند.
  • هیچ وسیله ای در آشپزخانه، نباید بیش از 30 سانتی متر از اضلاع این مثلث را قطع کند.
  • هیچ وسیله ی تمام قدی نباید بین اضلاع مثلث قرار بگیرد.

در واقع مثلث طلایی سعی دارد چیدمانی را نشان دهد که در آن گاز، یخچال و سینک در فاصله ی مناسبی از هم قرار گرفته اند، نه دسترسی به وسیله ی دیگری را محدود کرده اند و نه وسیله ی بزرگی در بین مراکز قرار گرفته و دسترسی آن ها را به یکدیگر محدود کرده است. به این ترتیب آشپزخانه ی شما به قدر کافی فضا برای رفت و آمد دارد و وقت زیادی برای رفتن از یک نقطه به نقطه ی دیگر صرف نمی شود.

بهترین و کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه با مثلث طلایی کار

بهترین چیدمان برای آشپزخانه

با اینکه اجاق گاز، یخچال و سینک، مراکز اصلی آشپزخانه هستند، اما وسایل دیگر موجود در آشپزخانه نیز بر روی عملکرد بهتر آن تاثیر گذارند. به همین دلیل علاوه بر قانون مثلث طلایی، قوانینی نیز برای چیدمان وسایل در آشپزخانه ذکر شده که رعایت آن ها باعث بهبود عملکرد و زیبایی دکوراسیون شما خواهد شد:

  • طبق استاندارد های جهانی باید فاصله ی بین وسایل در محل های رفت و آمد آشپزخانه، حد اقل 1.1 متر باشد.
  • سینک ظرفشویی باید حد اقل 60 سانتی متر باشد و میز کانتر یکی از کناره های سینک دارای حداقل 45 سانتی متر فضای خالی باشد.
  • میز کانتر در یک طرف اجاق گاز دارای فضای خالی به اندازه 30 سانتی متر و در طرف دیگر دارای فضای خالی 40 سانتی متری باشد.
  • 40 سانتی متر فضای خالی در طرفین یخچال و فریزر، و حد اقل 120 سانتی متر فضای خالی در جلوی آن وجود داشته باشد.
  • یکی از میز های کانتر کابینت دارای حداقل 90 سانتی متر فضای خالی برای آماده سازی غذا باشد.
  • اگر پشت صندلی های میز ناهار خوری به دیوار باشد، بهترین فاصله بین صندلی ها و دیوار 80 سانتی متر است؛ اما اگر پشت صندلی ها به کابینت ها و وسایل دیگر است باید بین صندلی ها و وسایل 110 سانتی متر فضای خالی باشد.

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، اجرای این قوانین اجباری نیستند و ممکن است شکل معماری آشپزخانه و یا متراژ آن به گونه ای باشد که نتوانید این قوانین را رعایت کنید. بنابراین در هنگام چیدمان وسایل آشپزخانه تنها به این نکته دقت کنید که زیبایی و کارآیی آشپزخانه شما حفظ شود.

بهترین و کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه با مثلث طلایی کار

چطور آشپزخانه ای زیبا و کاربردی داشته باشیم؟

ایجاد تعادل و تناسب در بین اجزای آشپزخانه و استفاده از وسایل و امکانات کارآمد، باعث زیبایی و کاربردی شدن آشپزخانه می شود. هرچند همه ی قوانینی که ذکر شد، به بهبود عملکرد آشپزخانه کمک می کند، اما با توجه به شرایط و موقعیت آشپزخانه و سلیقه ی خود می توانید بهترین طراحی را خودتان انجام دهید.

در هنگام طراحی آشپزخانه، از نکات پیشنهادی طراحان دکوراسیون مدرن درباره ی تجهیزات مورد استفاده آشپزخانه کمک بگیرید تا زیبایی و کارآیی بیشتری را مد نظر قرار داده باشید:

  • اگر آشپزخانه ی شما بسیار کوچک است و فضای کافی برای باز کردن درب آشپزخانه و درب های کابینت در اختیار ندارید، با ریلی کردن درب ها این مشکل را حل کنید. درب های ریلی علاوه بر کاربرد بی نظیری که ارائه می دهند، بسیار زیبا و مدرن هستند و در کمترین فضای ممکن به صورت کامل باز می شوند. شما می توانید در صفحه یراق آلات ریلی با انواع این درب ها و یراق آلات مورد نیاز آن آشنا شوید.
  • آبچکان از اکسسوری های ضروری در کنار سینک است که باید مطابق با محل قرار گیری سینک و فضای موجود در اطراف آن انتخاب شود. انواع آبچکان آویز، رومیزی، ایستاده و کابینتی را در صفحه آبچکان ملاحظه فرمایید و در صورت نیاز محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.
  • منظم بودن آشپزخانه ی شما باعث زیبایی بیشتر آن می شود؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان از گذاشتن وسایل اضافه بر روی میز های کابینت خودداری کنید. اگر کابینت های شما کوچک هستند و فضای کمی برای قرار دادن وسایل دارید، می توانید از انوع سوپر مارکت کابینت استفاده کنید تا علاوه بر بهینه سازی فضای موجود، دسترسی ساده ای نیز به وسایل خود داشته باشید.

همیشه در هنگام خرید تجهیزات و یراق آلات، با کیفیت ترین آن ها را انتخاب کنید تا وسایل شما در مدت کوتاهی پس از نصب، نیازی به تعمیر یا تعویض پیدا نکنند و در زیبایی و عملکرد آشپزخانه ی شما خللی وارد نشود.

بهترین و کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه با مثلث طلایی کار

جذابیت و درخشندگی آشپزخانه با تجهیزات نورپردازی

در پایان طراحی و چیدمان دکوراسیون آشپزخانه، با نورپردازی مناسب و مدرن، جلوه ی آشپزخانه ی زیبای خود را چند برابر کنید و درخشندگی و جذابیت را به این فضای پر کاربرد هدیه دهید. استفاده از تجهیزات نورپردازی مدرن از جمله ال ای دی های شاخه ای و سنسور های هوشمند بهترین و ساده ترین راه تکمیل دکوراسیون شما است. شما می توانید با انواع این تجهیزات کارآمد و جذاب در سایت اینترنتی تجهیز یراق آشنا شوید.

فروشگاه تجهیز یراق از معتبر ترین فروشگاه های تهران است که علاوه بر تجهیزات نورپردازی، محصولاتی از جمله تجهیزات و یراق آلات کابینت، یراق آلات درب ریلی، تجهیزات اتاق خواب و … را نیز به صورت تخصصی ارائه کرده است تا شما بتوانید با اطمینان از کیفیت محصولات آن ها را از روش های اینترنتی، تلفنی (02177343556) و حضوری خریداری کرده و درب منزلتان تحویل بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟