بلوک سبک استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد

بلوک سبک استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد

کیفیت بلوک های سبک ساختمانی، ارتباط مستقیمی با ایمنی و طول عمر سازه ها خواهند داشت. از این جهت کارفرمایان باید با استاندارد های بلوک سبک آشنا شوند و مطابق با آن ها، بلوک های سبک را خریداری کنند. اگر به دنبال پاسخی برای سوال “بلوک سبک استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟” هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

معرفی بلوک سبک و کاربرد آن

بلوک سبک، نسل جدید بلوک های ساختمانی است که امروزه در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این بلوک ها نیز مانند سایر بلوک های ساختمانی از ترکیب پوکه های معدنی و ماسه با مقدار قابل توجهی آب، تشکیل شده اند. با این حال بلوک های سبک با سایر بلوک ها تفاوت چشمگیری دارند و به دلیل وجود مقدار زیادی حباب هوا در ساختار این بلوک ها، به آن ها بلوک های سبک گفته می شود. به همین دلیل از بلوک های سبک تنها در دیوار های غیر باربر استفاده خواهد شد. از این بلوک ها همچنین در حصار کشی و تیغه های جدا کننده نیز استفاده می شود.

بلوک سبک استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد

ابعاد استاندارد بلوک سبک

بلوک های سبک به دلیل کاربرد گسترده و وسیعی که در صنایع ساخت و ساز دارند، در سه اندازه استاندارد توزیع می شوند. شایان ذکر است که ابعاد این بلوک ها طبق استاندارد بین المللی شماره 7728 تعریف شده است. بلوک های سبک دارای سه اندازه بزرگ، کوچک و متوسط هستند که ابعاد *40*20 و 50*20  سانتی متر، تولید می‌شوند

بلوک های سبک متوسط نیز ابعادی معادل 40*20*15 دارند. بلوک هایی که در دسته بلوک های سبک کوچک قرار می گیرند، دارای دو اندازه هستند که 40*10*20 سانتی متر، متداول ترین آن خواهد بود. البته بلوک های کوچک با ابعادی معادل 40*20*7 سانتی متر نیز به فروش می رسند. توجه داشته باشید که ابعاد بلوک های سبک در بلوک های دو جداره و چند جداره تغییر پذیر نخواهد بود.

وزن استاندارد بلوک سبک

همان طور که عنوان شد، بلوک های سبک استاندارد از ترکیب شن و ماسه و آب ساخته شده اند. البته در برخی موارد نیز شاهد ترکیب پوکه های معدنی و آب، برای ساخت این بلوک ها هستیم. از این جهت با توجه به نوع متریال سازنده بلوک ها، می توان وزن استاندارد آن ها را عنوان کرد. اگر بلوک های سبک از شن و ماسه ساخته شده باشند، حداقل 5 و حداکثر 8.5 کیلوگرم خواهند بود.

مقاومت فشاری بلوک سبک

بلوک های سبک کاملا مطابق با استاندارد ملی ساخته می شوند و دارای چگالی های از پیش تعیین شده هستند. بلوک های سبک مطابق با میزان چگالی و مقاومت فشاری، به چهار دسته تقسیم می شوند. دسته اول بلوک های سبک با چگالی ۵۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند که حداقل مقاومت فشاری آن ها 2.5 مگاپاسکال خواهد بود. بلوک هایی با چگالی ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، در دسته دوم قرار می گیرند و مقاومتی معادل 5 مگاپاسکال دارند.

چگالی ۱۰۰۰ الی ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، مربوط به دسته سوم بلوک های سبک هستند که مقاومت فشاری 7.5 مگاپاسکال را برای آن ها در نظر گرفته اند. دسته آخر، بلوک هایی با چگالی ۱۷۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند که مقاومت فشاری آن ها، 10 مگاپاسکال عنوان شده است. لازم به ذکر است که بلوک هایی که چگالی بیشتر از ۱۷۰۰ دارند به عنوان بلوک های نیمه سبک شناخته می شوند. علاوه بر این، هرگونه رده بندی خارج از رده های عنوان شده، غیر استاندارد خواهد بود.

شکل ظاهری استاندارد بلوک سبک

همان طور که می دانید، بلوک های سبک به شکل مکعب مستطیل هستند. این شکل، شکل ظاهری استاندارد بلوک های سبک است، اما در برخی موارد می توان سایر اشکال هندسی را متناسب با سفارش مشتری بر روی بلوک ها اجرا کرد. تقارن و عدم شکستگی در گوشه های بلوک های سبک، از دیگر ویژگی های مهم ظاهری آن ها است. علاوه بر این، از دیگر مشخصه های بلوک های سبک استاندارد، می توان به ضخامت دیواره های جانبی آن اشاره کرد که ابعاد استاندارد برای آن ها، حداقل ۱۳ میلی متر خواهد بود.

بلوک سبک استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد

بلوک های غیر استاندارد چه آسیبی وارد ساختمان می کنند؟

با اینکه از بلوک های سبک در دیوار های غیر باربر استفاده می شود، اما نقش مهمی در کیفیت سازه نهایی خواهند داشت؛ زیرا که باعث کاهش بار مرده ساختمان می شوند. به همین دلیل اگر وزن و ابعاد بلوک های سبک استاندارد نباشد، وزن بار مرده ساختمان را افزایش می دهند و تعادل افقی و عمودی سازه را دچار اختلال می کنند.

این امر همچنین عدم مقاومت فشاری مورد نیاز را به همراه می آورد که در نتیجه با کاهش طول عمر سازه و عدم مقاومت آن در برابر زلزله و شرایط اقلیمی، رو به رو می شویم. بلوک های غیر استاندارد، مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارند و با جذب رطوبت بیش از اندازه، موجب فروپاشی سازه خواهند شد. از این جهت برای حفظ ایمنی ساختمان ها، حتما از بلوک های سبک با استاندارد ملی استفاده کنید.

قیمت و نحوه خریداری بلوک سبک

خریداری بلوک های سبک مطابق با استاندارد ملی، از الزامات هر ساخت و سازی خواهد بود. به همین منظور می توانید جهت خریداری این بلوک ها به برند قطعات سیمانی پارسیان مراجعه کنید. قطعات سیمانی پارسیان، از معتبرترین تولید کننده های بلوک های سیمانی سبک و نیمه سبک به صورت کاملا استاندارد است. همچنین برای اطلاع دقیق از قیمت انواع بلوک های سیمانی می توانید به سایت اینترنتی این برند مراجعه کرده و یا با پشتیبانان آن ها، در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

استفاده از مصالح باکیفیت و استاندارد، از عوامل مهم حفظ ایمنی ساختمان ها است. بلوک های سبک، از مصالح پرکاربرد در صنایع ساختمانی به حساب می آیند که در تیغه کشی ها، نمای ساختمان ها و دیوار های غیر باربر مورد استفاده قرار می گیرند. قطعات سیمانی پارسیان، به عنوان برترین تولید کننده ملی بلوک های سیمانی، تضمین کننده کیفیت و استاندارد دقیق بلوک های سبک ساختمانی خواهد بود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟