بررسی سایز و وزن استاندارد انواع توپ های ورزشی

وزن و سایز توپ های ورزشی در رشته های مختلف تفاوت دارد. بعضی از توپ‌ها فقط برای سرگرمی است ؛ اما در ورزش های حرفه ای وزن و سایز توپ دارای استانداردهای به خصوصی هستند که در این مطلب به نکات مهم در انتخاب و خرید انواع توپ می پردازیم.

توپ فوتبال

وزن و سایز توپ فوتبال توسط IFAB تولید می شود. دور استاندارد انواع توپ فوتبال حرفه ای باید بین 68 تا 70 سانتی متر باشد. همچنین وزن آنها 410 تا 460 گرم تعیین شده است. فشار داخلی محصول در سطح دریا بین 0.6 تا 1.1 atm است. برای خرید توپ فوتبال باید به کیفیت آن نیز توجه نمایید.

توپ والیبال

والیبال ششمین ورزش محبوب دنیاست که F.I.V.B فدراسیون بین المللی آن است و وزن و سایز توپ والیبال و سایر قوانین را وضع می کند. وزن استاندارد توپ این ورزش۲۶۰ تا ۲۸۰ گرم تعیین شده است. همچنین دور آن ۶۵ تا ۶۷ سانتی متر به رنگ های زرد، آبی و سفید به صورت تک رنگ یا ترکیبی است. توپ والیبال از چرم یا مواد مصنوعی تولید می گردد.

بررسی سایز و وزن استاندارد انواع توپ های ورزشی

توپ فوتسال

وزن و سایز توپ فوتسال استانداردهای خاص خودش را دارد. دور توپ فوتسال بین 62 تا 64 سانتی متر است که به اندازه 3+ یا 4 در اندازه توپ های فوتبال است. وزن توپ فوتسال 400 تا 440 گرم تقریباً به اندازه یک توپ استاندارد فوتبال است. از نظر سطح بیرونی و تکنیک های تولید مانند توپ های کلاسیک فوتبال است. برای خرید توپ فوتسال با بهترین قیمت و کیفیت با ما همراه باشید.

توپ بسکتبال

توپ بسکتبال بر اساس متریال به دو دسته داخل سالن و بیرون از سالن تقسیم می گردد. در نوع داخل سالن از چرم یا مواد ترکیبی استفاده شده و نوع بیرون سالن از لاستیک و مواد ترکیبی چون کامپوزیت ساخته می شود. از نظر وزن و سایز توپ باید گفت که وزن آن۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم و اندازه محیط دور آن ۷۵ تا ۷۸ سانتی متر است.

توپ هندبال

هندبال انواع مختلفی مانند داخل سالن، روی چمن، ساحلی، آمریکایی، چکی و گیلیک دارد که به نوع داخل سالن تیمی، اروپایی و المپیکی نیز گفته می شود. وزن و سایز توپ هندبال بستگی به سایزهای آن دارد. وزن سایز ۱ از ۲۹۰ تا ۳۳۰ گرم و محیط آن۵۰ تا ۵۲ سانتی متر است. وزن سایز 2 بین ۳۲۵ تا ۳۷۵ گرم و محیط آن ۵۴ تا ۵۶ سانتی متر تعیین شده است. همچنین وزن سایز 3 از ۴۲۵ تا ۴۷۵ گرم بوده و محیط دور آن ۴۲۵ تا ۴۷۵ گرم است. رنگ آن سفید و قرمز با ترکیبات دیگر و جنس اش از چرم طبیعی، مصنوعی و یا پلاستیک است.

توپ واترپلو

توپ واترپلو از 3 بخش بلیدر، نخ پیچ و رویه تشکیل شده و در دو سایز ویژه مردان و زنان موجود است. وزن و سایز توپ واترپلو شامل 400 تا 450 گرم وزن و 67 تا 71 سانتی متر دور محیط آن می شود. رنگ آن زرد بوده و جنس آن از چرم یا پلاستیک است.

توپ کریکت

توپ کریکت از دو نوع قرمز و سفید تشکیل شده است. توپ قرمز در بازی تست به خاطر سفید بودن لباس بازیکنان استفاده می شود و توپ سفید در بازی یک روزه و ۲۰-۲۰ که لباس بازیکنان رنگی است مورد استفاده قرار می گیرد. وزن و سایز توپ آن کاملا خاص بوده ؛ به طوری که وزن آن ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرم و محیط دور آن ۴/۲۲ تا ۹/۲۲ سانتی متر است.

بررسی سایز و وزن استاندارد انواع توپ های ورزشی

توپ بیس بال

توپ بیس بال از لایه هایی با مواد مختلف ساخته شده و وزن و سایز توپ آن به این صورت شناخته می شود ؛ وزن آن 125 گرم بوده و محیط دور آن 86/22 تا 49/23 سانتی متر است. جنس آن از چرم سفید با بخیه های قرمز است.

توپ بدمینتون

وزن و سایز توپ بدمینتون دارای استانداردهای مصوب فدراسیون بدمینتون است. وزن آن 74/۴ تا ۵/۵ گرم بوده و پرهایی به طول ۶۲ تا ۷۰ میلی متر دارد. رنگ آن سفید بوده و جنس سر توپ چوب پنبه و پرها از بال غاز یا پلاستیکی است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟