با انواع دستگیره درب آشنا شوید

دستگیره درب، یکی از ضروریات ساختمان است که به وسیله آن به راحتی درب‌ها را باز و بسته می‌کنیم. امروزه انواع متنوعی از دستگیره درب در بازار موجود است که مصارف گوناگونی دارد و در مکان‌های مختلف به کار می‌رود. از جمله این دستگیره‌ها می‌توان به دستگیره درب چوبی، دستگیره کابینت و.. اشاره کرد.

دستگیره‌ها معمولا از مواد مختلفی تولید می‌شوند از جمله این مواد می‌توان آلومینیوم، برنج، آهن و.. را نام برد. این دستگیره‌ها به روش‌های الکترولیز، به رنگ‌های مختلفی در می‌آیند تا سلیقه‌های مختلف را پوشش دهند.

با انواع دستگیره درب آشنا شوید

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی دو نوع از انواع دستگیره‌های پرکاربرد در منازل و دفاتر کار و ساختمان‌های اداری بپردازیم. این دو نوع دستگیره عبارتند از دستگیره درب چوبی و دستگیره کابینت.

دستگیره در چوبی و انواع آن

یکی از پرکاربردترین انواع دستگیره‌ها در ساختمان‌های امروزی که عده زیادی از افراد آن‌ها را برای منازل و دفاتر کارشان مورد استفاده قرار می‌دهند دستگیره در است. این نوع دستگیره، به دلیل رنگ‌های درخشان و متنوعی که دارد، بسیار قابل توجه است چراکه به زیباتر شدن هر چه بیشتر محیط، کمک می‌کند.

اما در هنگام خرید این نوع دستگیره باید به نکاتی توجه کنیم از جمله این نکات توجه به رنگ و طرح آن و مطابقت با دکوراسیون و تناسب با طرح و رنگ آن است.

از دیگر نکات قابل توجه در زمینه انتخاب دستگیره درب چوبی، توجه به وزن دستگیره مورد نظر است. در این زمینه لازم است بدانیم هر چه وزن دستگیره درب چوبی، بیشتر باشد یعنی آلیاژ مناسب‌تری در تهیه و تولید آن به کار رفته است و دستگیره، عمر و دوام بیشتری دارد.

دستگیره درب چوبی از نظر ویژگی‌های ظاهری به 2 دسته تقسیم می‌شود: 1-دستگیره پلاک یا یک تکه 2- دستگیره رزت یا دو تکه

دستگیره درب چوبی پلاک یا یک تکه

از متداول‌ترین نوع دستگیره درب چوبی، می‌توان دستگیره پلاک را نام برد که معمولا برای درب‌های ورودی و خروجی اتاق‌ها و یا درب دفاتر کار و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگیره پلاک که به آن دستگیره یک تکه نیز گفته می‌شود خود در دو مدل، طراحی و تولید می‌شود که عبارتند از: قفل کلید خور معمولی و قفل سیلندر خور.

دستگیره درب چوبی پلاک، در رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است که می‌توانید با توجه به طرح و نقش دکوراسیون منزل‌تان رنگ مناسب را انتخاب نمایید.

دستگیره درب چوبی رزت یا دو تکه

از جدیدترین طرح‌های دستگیره درب چوبی، طرح رزت یا دو تکه است. این دستگیره به گونه‌ای طراحی شده است که دستگیره و قفل آن به صورت جداگانه نصب می‌گردد. قفل این مدل از دستگیره درب چوبی، با استفاده از یک روسوئیچی، به درب، متصل می‌شود.

دستگیره درب چوبی رزت، در رنگ‌های مختلفی در بازار موجود است که می‌توانید بسته به سلیقه شخصی‌تان، رنگ مناسبی را برای درب مورد نظرتان انتخاب نمایید.

دستگیره کابینت و انواع آن

دستگیره کابینت از عناصر مهمی است که در زیباسازی فضای آشپزخانه و کابینت‌های آن بسیار موثر است. از طرف دیگر باید به گونه‌ای انتخاب شود که کاربردی راحت داشته باشد.

انواع دستگیره کابینت از نظر مدل

دستگیره کابینت دارای تنوع طرح و رنگ و جنس بسیار زیادی است. از جمله مدل‌های دستگیره کابینت می‌توان به مدل‌های دستگیره کابینت دو پیچ و دستگیره کابینت تک پیچ، دستگیره کابینت شاخه‌ای و دستگیره کابینت مخفی و… اشاره کرد.

انواع دستگیره کابینت از نظر جنس

از طرف دیگر و با در نظر گرفتن جنس آلیاژ به کار رفته در ساخت دستگیره کابینت، می‌توان دستگیره کابینت را به انواع مختلف دستگیره کابینت سرامیکی، دستگیره کابینت زاماک، دستگیره کابینت آلومینیوم، دستگیره کابینت استیل و… تقسیم بندی کرد که عامل موثر در جهت انتخاب و خرید این نوع از دستگیره‌ها تناسب با دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها و فضای آشپزخانه و سلیقه شخصی خریدار است.

دستگیره کابینت از نظر طرح کلی

دستگیره کابینت از نظر طرح کلی دارای دو نوع کلاسیک و مدرن است که می‌توانید بسته به نوع آشپزخانه‌تان و فضای کلاسیک یا مدرن آن، دستگیره کابینت مناسب با آن را انتخاب و خریداری نمایید.

دستگیره کابینت از نظر رنگ بندی و سایز

دستگیره کابینت از نظر رنگ نیز به انواعی تقسیم می‌شود که از آن جمله می‌توان به دستگیره کابینت طلایی، نقره‌ای، زیتونی، نسکافه‌ای و….اشاره کرد. این تنوع رنگ و رنگ بندی‌های متنوع به خریدار کمک می‌کند تا متناسب با سلیقه شخصی و هماهنگ با کابینت‌های آشپزخانه، رنگ مورد نظر را انتخاب و خریداری نماید.

این تنوع از نظر سایز و اندازه نیز، قابل مشاهده است چراکه این دستگیره‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تهیه و تولید می‌شوند تا با اندازه کابینت‌های آشپزخانه، هماهنگ و همسو باشند.

نکات قابل توجه در هنگام خرید دستگیره درب

یکی از نکاتی که باید در خرید دستگیره مد نظر قرار بگیرد این است که بهتر است هنگام خرید، دستگیره را در دستان خود بگیرید تا ببینید چه احساسی را به شما منتقل می‌کند و در صورت راحتی دستگیره، آن را خریداری نمایید.

قیمت دستگیره نیز در انتخاب آن بسیار موثر است. بعضی از مواقع خرید یک دستگیره ارزان قیمت می‌تواند نیاز شما را بر طرف سازد بنابراین نیازی نیست که همیشه به دنبال خرید گران‌ترین‌ها باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟