اصول تعمیر موتورخانه در ساختمان ها

موتورخانه قلب ساختمان است که سیستم گرمایشی آن را همیشه روشن و آماده به کار نگه می‌دارد. هرچه ساختمان بزرگتر باشد، اهمیت این بخش بیشتر می‌شود. کافی است در یک مجتمع فقط ۲ ساعت در کار موتورخانه اخلال ایجاد شود، فعالیت‌های روزمره بسیاری از ساکنین متوقف می‌شود. اما موتورخانه سیستم ساده‌ای نیست و نمی‌توان آن را به حال خود رها نمود و فقط در زمان وقوع خرابی دست به تعمیر موتورخانه زد. این سیستم بسیار منظم، دقیق و پیچیده است و لازم است متناسب با ابعادش، به‌طور منظم و برنامه‌ریزی شده توسط متخصص این کار مورد بررسی قرار گیرد.

اصول تعمیر موتورخانه در ساختمان ها

نگهداری، بهتر از تعمیر

موتورخانه نیز همانند هر سیستم دیگری باید تحت تعمیرات و نگهداری برنامه‌ریزی شده قرار گیرد. به این معنا که در بازه‌های برنامه‌ریزی شده باید یک متخصص، سیستم را مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت نیاز قطعاتی که ممکن است دچار مشکل شوند را تعویض کند.

تعمیر موتورخانه صرفاً به معنای این نیست که هر زمان در عملکرد موتورخانه خللی پیش آمد با یک تعمیرکار تماس گرفته و سپس عیب را بر طرف نماییم. از آنجا که موتورخانه از بخش‌های حیاتی ساختمان است، تا جایی که امکان دارد بهتر است از وقوع هرگونه خرابی پیشگیری کنیم تا در روند کار این سیستم اشکالی رخ ندهد. به همین دلیل بازدیدهای دوره‌ای و تعمیرات برنامه‌ریزی شده بسیار حائز اهمیت است.

بهتر است پس از راه‌اندازی موتورخانه متناسب با اهمیت و احتمال خرابی‌ها یک برنامه بازدید دوره‌ای برای آن ترتیب دهید. این برنامه برای بخش‌های گوناگون موتورخانه مثل دیگ، شیرفلکه‌‍‌ها، لوله‌ها و اتصالات، عایق‌های حرارتی، مشعل، پمپ و سایر بخش‌ها متفاوت خواهد بود. تعمیرکار بر اساس این برنامه به‌صورت دوره‌ای به شوفاژخانه سر زده و موارد تنظیم شده را بازسی می‌کند. درصورتی که در هر یک از این بخش‌ها نیاز به تعویض قطعه یا تغییر تنظیمات باشد آن را انجام می‌دهد تا از خرابی‌های پیش‌بینی نشده جلوگیری کند.

 تعمیر موتورخانه

تعمیر موتوخانه ساختمان در شرایطی مورد نیاز خواهد بود که یک یا چند قطعه از این سیستم دچار خرابی شده باشد. بازدیدها و تعمیرات پیشگیرانه تا حد قابل توجهی می‌تواند از نیاز به چنین تعمیراتی جلوگیری کند. با این حال به دلیل مستعمل شدن قطعات، امکان بروز چنین خرابی‌هایی نیز وجود دارد.

عموماً تعمیرات در این سیستم در بخش‌هایی مانند مشعل، دیگ چدنی، دیگ فولادی، لوله‌ها، پمپ گردش، کوپلینگ پمپ، تابلو برق و تأسیسات مرکزی و کنترلی، منبع کویل، ترموستات، عایق‌ها و مبدل انجام می‌شود. تعمیرات هر کدام از این قطعات نیازمند دانش مختص به خود است. قطعات مکانیکی، برقی و تأسیساتی تجهیزات پرمصرف اما مخصوصی هستند که باید به دقت نصب و تعمیر شوند. چون درصورتی که به درستی نصب و راه‌اندازی نشوند ممکن است منجر به وقوع حوادث ناگواری شود.

اصول تعمیر موتورخانه در ساختمان ها

تعمیرات متداول

یکی از کارهای متداولی که در هنگام تعمیر موتورخانه انجام می‌شود، اسیدشویی منبع کویلی است. این منبع‌ها به‌عنوان یک مبدل عمل می‌کنند تا آب در دیگ چدنی گرم شده و در لوله‌ها جریان پیدا کند. این منبع باید پس از چند سال اسیدشویی شود تا عملکردش دچار اختلال نشود. درصورتی که این منبلع پوسیده و شوراخ شود، لازم است تا با منبع سالم و جدیدی جایگزین گردد.

بخش با اهمیت دیگر این سیستم، پمپ گردش یا پمپ سیرکولاتور است. وظیفه‌ی این پمپ، ایجاد گردش آب در سیستم است. به همین دلیل عیب یابی و تعویض به موقع آن از بروز مشکل در سیستم گرمایشی پیشگیری می‌کند.

تعمیر و تنظیم مشعل در مواقع مورد نیاز بسیار مهم است. مشعل باید همواره در شرایط بهینه‌ای تنظیم شود که از مصرف نادرست انرژی و اتلاف و تولید و انتشارات گازهای سمی جلوگیری شود .

در موتورخانه یک سیستم حرارت مرکزی قرار دارد که در آن آب در دیگ از مشعل حرارت گرفته و گرم می‌شود. سپس آب گرم از دیگ خارج شده و توسط لوله‌ها به مقاصد مورد نظر هدایت می‌شود. سالم بودن این دیگ بسیار مورد اهمیت است. پره‌های درون آن ممکن است بر اثر حرارت و به مرور زمان آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد. دیگ نیز ممکن است دچار آسیب شود و لازم است تعمیر یا تعویض شود.

از دیگر موارد حائز اهمیت، لوله‌های موتورخانه است. یکی از مواردی که در هنگام تعمیر موتورخانه باید مورد نظر باشد، بررسی لوله‌هاست. لوله‌های موتورخانه باید سالم باشند. هیچگونه نشتی، پوسیدگی و سوراخ روی آن‌ها نباشد. اتصالات به طور کامل و بدون نشتی و شل شدگی بسته شده باشند و لوله‌ها عایق شده باشند. لوله‌های حامل آب گرم وظیفه اصلی انتقال حرارت در سیستم را برعهده دارند. درصورتی که این لوله‌ها به خوبی عایقکاری نشده باشند، بخش عمده‌ای از حرارت که با صرف انرژی زیادی تولید شده قبل از رسیدن به مقصد و در مسیر هدر می‌رود. این اتفاق باعث می‌شود که سیستم بازدهی و گرمای مناسبی نداشته باشد و انرژی زیادی اتلاف شود.

تأسیسات برقی نیز از مواردی است که نیاز به بازدید و تعمیرات دارد. تابلو برق، کابل‌ها، لامپ‌ها و موتورها از جمله مواردی است که ممکن است نیاز به تعمیرات داشته باشد و مسائل ایمنی در رابطه با آن‌ها بسیار مهم است.

اصول تعمیر موتورخانه در ساختمان ها

ضرورت تعمیرات تخصصی

نگهداری و تعمیر موتورخانه از مسائل ضروری در ساختمان‌هاست. این مسئله در مجتمع‌ها دارای اهمیت بیشتری است چون پیچیدگی و گستردگی تاسیسات بیشتر است و بروز خرابی و قطع سیستم بر افراد بیشتری تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است که این تعمیرات توسط افراد متخصص انجام شود. در مجتمع‌ها معمولاً متخصص مشخصی برای این کار در نظر گرفته می‌شد و طبق برنامه مشخصی اقدام به بازدید روزانه و دوره‌ای نموده و به تعمیر موتورخانه می‌پردازد.

با این حال برای ساختمان‌های کوچک‌تر نیز بهتر است تا با کمک گرفتن از متخصصین این امر موتورخانه را نگهداری کنند تا از آسیب رسیدن به سیستم و افراد جلوگیری شود. تعمیرات صحیح و حرفه‌ای موتورخانه می‌تواند عمر قطعات را افزایش دهد و از هزینه‌های بیشتر پیشگیری کند. تیم حرفه‌ای به‌فیکس در تمامی ساعات کاری روز آماده‌ی همکاری برای تعمیر صحیح و حرفه‌ای موتورخانه‌ی ساختمان شما هستند. این تیم علاوه‌بر مشاوره‌ی حرفه‌ای خدمات تعمیر تخصصی برای شما فراهم می‌کنند تا حتی الامکان نیازی به تعویض قطعات نداشته باشید و به دلیل گارانتی 100 روزه تعمیرات، خیالتان از بابت کیفیت تعمیرات انجام شده راحت خواهد بود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟