7 اشتباه رایج ایرانی ها در دکوراسیون اتاق نشیمن

ایرانیان اغلب در چیدمان وسائل مختلف در اتاق نشیمن دچار اشتباهاتی می‌شوند. اگرچه در نظر بسیاری افراد قرار دادن بوفه در وسط نشیمن مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود، اما باید بگوییم: «کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند از یک سو زیباشناسی فضا را بهم بریزد و از سویی دیگر، در روحیات افراد تأثیر منفی بگذارد.» به خصوص اگر متراژ خانه کم باشد، اشتباهات بیشتر به چشم می‌آیند. برای اینکه دقیقا متوجه شویم از کدام اشتباهات رایج در طراحی اتاق نشیمن باید اجتناب کنیم، مجله طراحی و دکوراسیون منزل معمارنو تصمیم گرفته است یک بررسی همه جانبه نسبت به این موضوع داشته باشد.

7 اشتباه رایج ایرانی ها در دکوراسیون اتاق نشیمن

اشتباه اول: انتخاب نادرست سایز فرش

اندازه درست فرش می‌تواند یک فضا را کاملاً متحول کند، اما تنها در صورتی‌که اندازه فرش برای خانه مناسب باشد. کوچک یا بزرگ بودن فرش به ابعاد فضای نشیمن شما بستگی دارد. در ایران اغلب تمام سطح زمین را فرش می‌کنند! یا در اغراق‌آمیزترین شکل خود که در آن افراد فکر می‌کنند کار خلاقانه‌ای انجام داده‌اند، یک گلیم کوچک را وسط نشیمن با ابعاد بزرگ پهن می‌کنند.

مهم نیست کفپوش خانه سرامیک باشد یا پارکت، موضوعی که اهمیت دارد این است اندازه و شکل فرش طوری باشد که هر چهار پایه مبل و همچنین هر مبلمان دیگری که در این فضا قرار دارد را پوشش دهد. به این معنا که فرش باید حداقل در زیر دو پایه جلویی مبلمان کشیده شود. اگر مبلمان تنها در یک سمت قرار دارد و سمت دیگر تلویزیون است، فرش باید از زیر پایه مبلمان تا زیر پایه تلویزیون امتداد پیدا کند.

اشتباه دوم: استفاده از تابلوهای بسیار کوچک

فقط به این دلیل که خانه دارای یک اتاق نشیمن کوچک است، به این معنا نیست که باید سبک دکوراسیون در مقیاس کوچک را انتخاب کنیم. ما همیشه افرادی را می‌بینیم که چندین آثار هنری (مانند تابلو) خیلی کوچک را روی دیوارهای نشیمن آویزان می‌کنند؛ یا دو قطعه کوچک را با فاصله کم در کنار هم قرار می‌دهند تا این توهم را ایجاد کنند که تابلوها فضای بیشتری اشغال می‌کنند. تابلوهای کوچک می‌توانند کمبود آشکار فضا را در نشیمن بیش‌از‌پیش برجسته کنند.

اگر یک دیوار خالی در پشت مبلمان یا تلویزیون وجود دارد، از یک تابلو بزرگ استفاده کنید. تابلو می‌تواند به اندازه دو سوم طول مبل بزرگ‌تر باشد و نباید از طول مبلمان بزرگتر انتخاب شود. همچنین، می‌توان از دو یا سه تابلو عمودی بزرگ در کنار هم استفاده کرد، اما باید مطمئن شد که تابلوها مناسب محیط نشیمن هستند.

7 اشتباه رایج ایرانی ها در دکوراسیون اتاق نشیمن

اشتباه سوم: چشم پوشی از نورپردازی تاکیدی

در منازل ایرانی اغلب از یک لوستر ساده در وسط نشیمن استفاده می‌شود. شاید این لوستر تمام فضا را روشن کند اما نورپردازی به شیوه تاکیدی می‌تواند سایه روشن‌هایی را ایجاد کند که بر آرامش ذهنی، تمرکز و زیبایی فضا کمک می‌کنند. نورپردازی تاکیدی به معنای استفاده از چراغ رومیزی و چراغ دیواری است.

قرار دادن یک نور دیواری بالای یک تابلوی زیبا یا قرار دادن چراغ رومیزی روی یک میز عسلی، می‌توانند زیبایی و طراوت فضای نشیمن را افزایش دهند. توجه به این موضوع مهم است که فضای نشیمن به دلیل آنکه اغلب از نور طبیعی محروم است، نباید تاریک باشد! استفاده از نور تاکیدی یا بازسازی سقف خانه و استفاده از سیستم نورپردازی سقف کاذب، راه‌هایی برای بهبود روشنایی در فضای نشیمن هستند.

7 اشتباه رایج ایرانی ها در دکوراسیون اتاق نشیمن

اشتباه چهارم: بی‌توجهی به فضای ارزشمند دیوار

ما ایرانی‌ها آنقدر به مبلمانی که روی زمین قرار دارد، عادت کرده‌ایم که به عناصر عمودی توجه کمتری داریم. عناصر عمودی خانه، دیوارها هستند. درست است که مردم از تابلوها برای زینت بخشیدن به دیوارها استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که در یک فضای نشیمن چهار دیواره، آیا باید فقط از تابلو استفاده کرد؟ یا تنها یک دیوار دارای تابلو باشد و هر سه دیوارها خالی بمانند؟

استفاده از شلف یا قفسه دیواری به عنوان یک سکو جهت قرار دادن وسائل تزئینی، انتخابی فوق‌العاده است. شلف‌ها به راحتی روی دیوار سفت می‌شوند و سپس افراد می‌توانند هرگونه وسیله زینتی اعم از مجسمه‌های کوچک، شمع‌های تزئینی، گلدان‌های کوچک و غیره را روی آن قرار دهند. آویزان کردن یک گلدان بزرگ از سقف که روی یک دیوار را پوشش داده است و یا نصب یک گلیم و مکرومه‌بافی روی دیوار نیز گزینه‌های دیگر هستند.

7 اشتباه رایج ایرانی ها در دکوراسیون اتاق نشیمن

اشتباه پنجم: نامناسب بودن جای تلویزیون

به دلیل آنکه تلویزیون‌های امروزی اکثراً LCD هستند و روی یک میز تلویزیون قرار می‌گیرند، ارتفاع تلویزیون از کف، تابع ارتفاع میز تلویزیون است؛ اما مشکل اصلی فاصله تلویزیون با بیننده است. این مهم به ابعاد و شکل فضای نشیمن بستگی دارد. اگر نشیمن مربعی یا دایره‌ای باشد، انتخاب راحت‌تر از نشیمن مستطیلی است.

در نشیمن مستطیلی یا باید در نزدیک‌ترین دیوار یا دورترین دیوار قرار گیرد. برای حل این مشکل، ابتدا باید بدانیم که بهترین مکان برای تلویزیون یک دیوار خالی است. تلویزیون نباید در جلو یا نزدیک پنجره قرار گیرد، زیرا کیفیت دیداری را کاهش می‌دهد. سپس باید فاصله بین تلویزیون و مبلمان را مشخص کرد. این مهم به اندازه صفحه نمایش بستگی دارد! هر چه صفحه LCD بزرگتر باشد، فاصله باید بیشتر باشد. اگر یک سینمای خانگی بزرگ دارید، بهتر است تلویزیون و مبلمان را در راستای طول فضای نشیمن مستطیل شکل قرار دهید.

اشتباه ششم: انتخاب نادرست بافت و شکل کوسن‌ها

کوسن‌ها فضای دنج و آرامش بخش نشیمن را دوچندان می‌کنند. هنگام انتخاب کوسن باید به این نکته توجه کرد که که این قطعات تزئینی کوچک باید دارای بافت و رنگ مشابه مبلمان باشند. در ایران اغلب جنس پارچه و رنگ کوسن‌ها تطابق چندانی با جنس متریال مبلمان ندارند. اگر مبلمان از جنس چرم ساخته شده است، استفاده از کوسن‌های نخی یا کتان یک اشتباه بزرگ است.

تشابه رنگی یا قرار گرفتن در گروه رنگ‌های سرد، گرم یا خنثی در همپوشانی رنگی بین کوسن‌ها و مبلمان ضروری است. اگر مبلمان دارای رنگ سرمه‌ای است، کوسن‌ها باید به رنگ آبی کلاسیک یا آبی روشن یا کلاسیک انتخاب شوند. اگر مبلمان به رنگ قهوه‌ای تیره یا روشن است، می‌توان از رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد یا نارنجی استفاده کرد.

اشتباه هفتم: استفاده از مبلمان بزرگ

رایج‌ترین اشتباهی که ایرانیان در دکوراسیون فضای نشیمن انجام می‌دهند، انتخاب مبلمان نامناسب است. اولین نکته، ابعاد مبلمان است. مبلمان بزرگ را نباید در یک فضای پذیرایی کوچک قرار داد و بالعکس! مورد بعدی که باید به آن توجه شود، تعداد مبلمان است. مبلمان فضای نشیمن باید به تعداد افراد خانواده به‌علاوه یک یا دو نفر بیشتر انتخاب شوند. یک زوج جوان نیازی به مبلمان 8 نفره ندارند. استفاده از مبلمان زیاد در صورتی قابل انتخاب است که نشیمن و پذیرایی به دلیل متراژ کم واحد یکی باشند.

سومین مورد در انتخاب مبلمان، جنس آن است. متریال ساخت مبلمان باید نرم و راحت باشد زیرا فضای نشیمن محیطی برای کسب آرامش و آسایش بیشتر است. استفاده از مبلمان استیل یا مبلمانی که احساس راحتی را تداعی نمی‌کند، انتخاب خوبی برای فضای نشیمن نیست. همچنین، مهم است که مبلمان روبروی تلویزیون و در کنار یک دیوار خالی (بدون پنجره) قرار گیرد.

کلام آخر

در این بررسی به 7 اشتباه رایج ایرانی ها در دکوراسیون اتاق نشیمن اشاره کردیم. اشتباهات ممکن است در هر طراحی داخلی، بیشتر یا کمتر باشند؛ اما آنچه که مهم است، همکاری با طراحان دکوراسیون داخلی است. طراحان به خوبی می‌توانند نیازهای فضا را تشخیص دهند و با ارزیابی نقاط ضعف و قوت، چک لیست کارهای مورد نیاز را برآورده کنند. اگر یک فضای نشیمن به خوبی طراحی شود، عملکرد و زیباشناختی را به اوج می‌رساند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟